E-mail z Pobřeží slonoviny dorazil do luxusní pražské restaurace, která si nepřeje být jmenovaná, minulý týden.

Zakázka vypadala jako každá jiná. Anglicky mluvící klient z Pobřeží slonoviny Jean Marie Deschamps si objednal na tuto středu večeři za stovky tisíc korun pro 30 lidí. Kvůli podrobnostem několikrát volal. Vše chtěl platit kartou, kterou ofotil a kopii do Prahy poslal.

Storno na posledních chvíli

Dva dny po projednání detailů se údajný majitel firmy z Abidžanu ozval s tím, že 10 osob nemůže přijet. Místo toho jim proto chtěl z Česka poslat vybrané mobilní telefony, jež se prý v Pobřeží slonoviny neprodávají. Zakázku opakovaně telefonicky urgoval. Pražský personál klientovi vyhověl. Balík deseti mobilů za 170 tisíc korun poslal přes zásilkovou službu do Abidžanu.

Peníze za ně byly strženy z udané platební karty. Naléhání klienta ale začalo být restauraci podezřelé. Objednávku začala zevrubněji prověřovat. Zboží v tu dobu už dorazilo do Pobřeží slonoviny. Banka mezitím upozornila na podvodné zacházení s kartou a restaurace stihla včas zásilku zablokovat.

Deschampsova zakázka ji přesto vyjde na 42 tisíc korun, tolik stojí poštovné z ČR do Pobřeží slonoviny a zpět. Stržené peníze z karty bude muset vrátit. Teď řeší, co s mobily.

Banky nabádají k opatrnosti

Kuriózní je i to, že tento týden přišel stejné restauraci podezřelý e-mail znovu. Klient chce 15 mobilů za téměř 300 tisíc korun. V Praze prý plánuje oslavu za osm tisíc eur (asi 225 tis. Kč) a telefony vydává za odměnu pro zaměstnance. Nově je ochotný zaplatit i tisíc eur (asi 28 tis. Kč) za přepravu zboží do Abidžanu. Platba má být stržena z karty na jméno Fernando Roser. I tento případ označila banka za podvod.

Další případ zaznamenal hotel v okolí Prahy. Cizinec tam platil kartou pobyt deseti osob. Těsně před jejich příjezdem vše stornoval s tím, že havarovali. Z uhrazené částky si mělo zařízení vzít dvacet procent, zbytek převést na nadiktované konto. Podvod odhalila opět banka. I zde se jednalo o zneužití platební karty.

Česká spořitelna (ČS) a ČSOB Právu potvrdily, že o e-mailech vědí. "Jeden z našich klientů nás o e-mailu nedávno informoval," uvedla Kateřina Bednářová z ČSOB. Helena Matuszná z ČS to potvrdila. "Jde o jednotky kusů," upřesnila počet případů. Obě vyzvaly, aby se podnikatelé drželi pravidel bezpečných transakcí pomocí platebních karet. V případě jakéhokoli podezření pečlivě ověřovali všechny údaje.

Podoba s nigerijskými dopisy

Tento typ podvodů ve světě probíhá několik měsíců. Upozornil na něj web Limos.com koncem srpna. V e-mailu se vždy opakuje jako objednavatel firma CEO Hayat Center sídlící v ulici Rue des Jardins v Abidžanu. Mění se ale charakter požadovaného večírku i údajné dárky, od mobilů po televizory s LCD obrazovkou.

Podvody se podobají nigerijským dopisům. Odesilatelé v 90. letech vylákali od Čechů stovky tisíc dolarů. Vábili je třeba na podíl z dědictví, a to když zaplatí úřední poplatky. Kauza v Česku vyvrcholila v roce 2003 vraždou nigerijského diplomata Michaela Lekari Wayida, jehož v pražské kanceláři zastřelil jeden z okradených, tehdy 72letý důchodce.