Zákonodárci totiž mají vnitrostátní cestu autobusem, vlakem, ale i letadlem podle zákona o platech ústavních činitelů zadarmo. Vedle toho ale dostávají podle vzdálenosti svého bydliště do hlavního města od 18 600 korun čistého až po 27 900 Kč na dopravu automobilem.

A to pravidelně každý měsíc, bez ohledu na skutečnost, zda se účastní jednání ve Sněmovně, či zda jsou parlamentní prázdniny. Např. pražští zákonodárci, kteří mohou zdarma používat městskou hromadnou dopravu, přesto inkasují měsíčně právě 18 600 korun.

Nemají řidičák, příspěvky však berou

Příspěvek na dopravu automobilem paradoxně dostávají i ti zákonodárci, kteří nevlastní řidičský průkaz nebo nemají vlastní auto. Někteří politici ale tvrdí, že když nemají auto, mohou za tyto peníze používat taxíků či služeb přátel.

Souběh bezplatné veřejné dopravy a příspěvku na cestování autem kritizují mnozí politici, ale návrh na radikální řešení zatím v tomto volebním období nikdo nepředložil.

"Je to zcela absurdní a tento souběh měl být již dávno zrušen," řekl Právu předseda klubu US-DEU Karel Kühnl. Poslanecká privilegia se ale pokusil hájit tím, že za peníze, které dostávají paušálně na dopravu, si musí hradit také ubytování a stravování při svých cestách za voliči.

Ve skutečnosti ale právě na stravování dostávají zákonodárci dalších 7500 čistého měsíčně. Pokud se ubytují v hotelu, Sněmovna jim účet také proplatí.

Ze severu Moravy letadlem

Právě na cestování si prokazatelně vylepšují svůj osobní rozpočet poslanci z Moravy, kteří používají k cestám na schůze Sněmovny a zasedání výborů letadla.

Jak napsal Moravskoslezský deník, pravidelné letecké spojení mezi Prahou a Ostravou využívají např. Pavel Hrnčíř (ODS), Radim Turek (ČSSD), Jaroslav Gongol (KSČM), Miroslav Krajíček (ODS),Karel Sehoř (ODS) a Josef Vícha (KDU-ČSL). Své lety poslanci zdůvodňují tím, že tak ušetří spoustu času, který mohou věnovat voličům.

Předseda Sněmovny Lubomír Zaorálek (ČSSD) Právu řekl, že politici ze severní Moravy, mezi které sám patří, opravdu ztratí mnoho času na cestách. Proto nechce kritizovat své kolegy za používání letadla, nicméně k paušálním náhradám poznamenal, že by se měl vytvořit zcela nový systém, ,který bude nezpochybnitelný.

Kvůli leteckému spojení jsou i schůze Sněmovny plánovány tak, že vždy v pátek končí mezi 14. a 16. hodinou, aby právě poslanci ze vzdálenějších míst stihli své spoje.

V minulých volebních obdobích se pokoušeli někteří poslanci prosadit zrušení buď bezplatné veřejné hromadné dopravy, anebo omezit příspěvek na dopravu. Ve Sněmovně se ale nikdy nenašla potřebná většina poslanců, kteří by na takové zrušení svých výsad kývli. Základní plat poslance a senátora činí 46 500 měsíčně hrubého.

Létají i senátoři

Nárok na cesty letadlem má i desítka senátorů ze severní Moravy. Vlakem však jezdí na schůze horní komory Eduard Matykiewicz (KSČM) z Karviné. ČTK řekl, že mu to vyhovuje. O stranickém kolegovi z Bruntálu Rostislavu Harazinovi prozradil, že do Senátu jezdí autem.

Auto raději využívá i senátor a předseda ODS Mirek Topolánek. "Létal občas dříve, a to jen v případě, že byla v zimě velmi špatná cesta a jet takovou dálku autem by bylo nebezpečné," řekla ČTK Topolánkova spolupracovnice z jeho senátorské kanceláře v Ostravě.

Ondřej Feber (US) z Karviné vzkázal, že využívá vlak, auto a i letadlo tak, aby co nejvíce zracionalizoval svůj čas. Všechny možnosti dopravy využívá v závislosti na situaci František Kopecký (ODS) z Frýdku-Místku. Jezdí autem, vlakem, letadlem letěl dvakrát až třikrát. Létá prý v krajních případech.