Článek
Letošní fashion week v New Yorku se neobešel bez kritiky. Snad tu největší si odnesla manželka slavného fotbalisty, návrhářka Victoria Beckhamová. Ne však kvůli své kolekci, nýbrž kvůli modelkám. Ty se kritikům zdály příliš hubené až vychrtlé.
Diskuse o výběru rachitických mladých dívek se strhla napříč světovými médii. Na své sociální sítě fanoušci i odpůrci jednačtyřicetileté návrhářky psali, že „chápou, že umělkyně chce, aby její modely vypadaly co nejlépe, ale že je potřeba si uvědomit, že i obyčejné ženy s normální postavou nosí šaty”.
Co se ostatně taky napadalo, byl fakt, že sama návrhářka v roce 2010 prohlásila, že si uvědomuje svou roli a že „nikdy nebude používat příliš štíhlé modelky” a že bazíruje na „realistickém a zdravém vzhledu”.
Bohužel několik let poté se na mole objevují zdánlivě nezletilé, strhané dívky s vystouplými lícními kostmi, propadlými tvářemi naprosto nerealistického vzhledu. Do manželky slavného fotbalisty se tak okamžitě pustili kritici, kteří říkají, že je nutné, aby si uvědomila, jak velký vliv má kvůli své popularitě v módním průmyslu.
„Víme, že některé dívky s poruchou příjmu potravy si přesně tyto fotografie vylepují jako svou inspiraci a cíl,” říká pro theguardian.co.uk Lorna Garnerová z charitativní organizace pro poruchy příjmu potravy B-eat.
New York a inspirace z „ulice”
Fashion week v New Yorku je vždy velkou událostí a pro mnoho lidí také skvělou kulturní vložkou. Ženy a dívky platí velké peníze, aby se mohly přijít na některou z přehlídek podívat. A když už se jim to podaří, většinou si dávají na svém outfitu hodně záležet.
Není ale výjimkou, že objektiv fotografa zachytí i obyčejné ženy, které se módní akce neúčastní. I přesto jejich outfity „z ulice” stojí za inspiraci.
Londýnská extravagance
O další rozruch se pro změnu na londýnském fashion weeku postarala extravagantní návrhářka Anya Hindmarchová. Nikoliv však jako její kolegyně Victoria Beckhamová v negativním slova smyslu.
Královna doplňků, jak se jí v módní branži přezdívá, totiž hledá krásu v jednoduchosti. K výrobě kolekce ji inspirují věci, se kterými se spousta z nás setkává téměř každý den.
V loňském roce se v její kolekci promítla inspirace pracími prostředky a baleními cereálií. A co nás čeká v kolekci na sezónu jaro a léto? Loga ikonických maloobchodníků z roku 1980 se promítala na modelkách takřka „od hlavy k patě”.
Modelky na mole třímaly doplňky s logem potravinového řetězce Carrefour. Ty se cenově pohybují od 15 až do 45 000 korun. Výjimkou nebyly ani boty s logem drogerie Boots nebo logo Mothercare, britské instituce specializující se na nastávající maminky.
Mimo jiné také ohromila neuvěřitelnou show, kde si pohrála se zrcadlením i originální uměleckou vsuvkou pomocí tmavě oděných tanečnic. Zkrátka pastva pro oči.
Styl neotřelých Britek
Londýn je město velkých možností a rozmanitých módních stylů. Brity a Britky rozhodně charakterizuje odvaha, extravagance a rozmanitost. Na rozdíl od Čechů si s tím, co si vezmou na sebe, příliš hlavu nelámou a ve většině případů ani neřeší, co si o nich bude myslet jejich okolí.