Vědci objevili pod grónským ledem obří kaňon a dávná jezera

Nedávné vědecké studie odhalily řadu fascinujících tajemství ukrytých pod tři kilometry tlustým ledovým příkrovem, který pokrývá Grónsko. Jedním z těchto skrytých jevů je např. obrovský kaňon, který je podobně velký jako Grand Canyon v americké Arizoně. Táhne se v délce 740 kilometrů, je až 10 km široký a místy až 800 metrů hluboký, informovala s odkazem na odborný text v časopise Science agentura Reuters.

Vědci objevili pod Grónskem obří kaňonVideo: Reuters

Pro srovnání: délka Velkého kaňonu v USA je zhruba 450 kilometrů, šířka šest až 29 km a maximální hloubka se pohybuje mezi 1600 až 1800 m.

Grónský „Grand Canyon” má tedy 740 kilometrů na délku, ale podle vědců může být ještě delší, jen zatím nejsou k dispozici dostatečné údaje.

FOTO: K populárním vodopádům v Grand Canyonu se turisté dostanou jen s povolením

Cestování

Na dosud zjištěné informace se přišlo z radarových dat letecké vědecké operace NASA IceBridge a mnoha dalších arktických průzkumů. Badatelé zároveň analyzovali topografické mapy.

„Můžeme si myslet, že vše, co bychom mohli vědět o zemském povrchu, je už známo, avšak není tomu tak,“ konstatoval v srpnu podle webu Live Science vedoucí autor hlavní studie Jonathan Bamber z Bristolské univerzity v Británii, expert na vytváření modelů polárních oblastí.

Pláň, jezera, impaktní krátery a fosilie rostlin

Jiná studie zase objevila uprostřed Grónska mohutnou pláň, která leží pod úrovní mořské hladiny. Tato podivná prohlubeň je pravděpodobně způsobena tíhou ledového příkrovu a je obklopena prstencem skrytých horských pásem.

Pod grónským ledovcem objevili další masivní kráter

Světoví výzkumníci byli také nadšeni, když našli důkazy o existenci obrovského dna dávného jezera, které je nyní zaplněno množstvím sedimentů obsahujících vzorky, k nimž by se jednoho dne rádi dostali.

Rovněž objevili důkazy o nejméně 60 malých jezerech hluboko pod ledem. Ta jsou naplněna křišťálově čistou vodou, která roztála z výše položeného ledu.

Další údaje poukazují na nejméně dva velké meteorické krátery pod ledem. Impaktní krátery pod ledem Grónska pomohl odtajnit výzkumný tým Jaroslava Klokočníka z Astronomického ústavu AV ČR.

Češi pomohli odtajnit dva impaktní krátery pod ledem Grónska

Při podrobnějším zkoumání starého vzorku ledového jádra pak další vědci našli i zkameněliny milion let starých rostlin.

Nejsevernější ostrov světa

Nový ostrůvek, který má být tím nejseverněji položeným na světě, objevila navíc nedávno - též v Grónsku - dánská vědecká výprava. Leží asi 780 metrů severozápadně od ostrova Oodaaq, jenž byl doposud považován za nejseverněji položený na Zemi. Kus pevniny odhalil posun ledu. Nový ostrov měří zhruba 30 metrů a nejvyšší bod má asi tři metry.

Vědci objevili nejsevernější ostrov světa

„Zkontaktovali jsme osobu, která se jménem Dánska stará o registrování ostrovů v této oblasti. Naprosto jasně nám sdělila, že jsme rozhodně nebyli na Oodaaqu, ale na novém ostrově, který leží zhruba 800 metrů severněji. To znamená, že jsme narazili na nejseverněji položený ostrov na Zemi,“ vysvětlil vedoucí expedice Morten Rasch z Kodaňské univerzity.

V Grónsku roztálo 8,5 miliardy tun ledu za den

Poslední expedice na takové „ostrovní” zmapování Grónska se podle něj odehrály mezi lety 1906 a 1908.