Vědci našli ve zkamenělině pravěkého ještěra nejstarší stopy nemoci na světě

Novinky,

Paleontologové z Polska přišli s unikátním objevem. Nedaleko nynějších českých hranic se jim podařilo identifikovat stopy nejranějšího případu tuberkulózy, a to v prehistorické fosilii plaza pojmenovaného Proneusticosaurus silesiacus, který žil před 245 milióny lety. Dosud nejstarší záznam nemoci přitom podle agentury Reuters pocházel z doby před „pouhými“ 500 tisíci lety – a navíc nepatřil zvířeti, ale předkovi dnešního člověka.

BEZ KOMENTÁŘE: Vědci našli ve zkamenělině ještěra, který žil před 245 milióny lety, první stopy po tuberkulóze na světěVideo: Reuters

„Náš tým našel na čtyřech sousedních kostech takové malé, potrhané uzliny. Provedli jsme podrobnou histologickou a mikrotomografickou analýzu a na základě velmi přesných vyšetření jsme dokázali zjistit, že uzliny jsou ve skutečnosti zánětlivou odpovědí kostí na infekci, která se nacházela v plicích - a byla to s největší pravděpodobností právě tuberkulóza,“ uvedl pro agenturu Reuters paleontolog Dawid Surmik ze Slezské univerzity v polských Katovicích.

Tvora, v jehož zkamenělině vědci nemoc našli, Surmik popsal jako „součást velké skupiny obojživelných mořských plazů Nothosauroidea (nothosauři), což jsou vyhynulí mořští plazi charakterističtí fyzickou podobností se současnými krokodýly”. „Jejich tělo bylo pozoruhodně zploštělé, vypadali skutečně trochu jako kříženec mezi krokodýlem a ještěrkou,“ vysvětli.

Tito tvorové se podle něj živili rybami a dominovali v mořích v období středního triasu, tedy první etapy druhohor, a to zhruba před 240 až 245 milióny let.

Zkamenělina nalezena již zhruba před 120 lety

Exemplář byl nalezen na konci 19. století v kamenolomu u polského města Gogolin, tedy nepříliš daleko od současných hranic Polska s Českem. „Roku 1902 ještěra jeho nálezce, německý geolog Wilhelm Volz, popsal. Teď patří ke sbírce Geologického muzea při Vratislavské univerzitě,“ přidala kurátorka z daného muzea Anna Setliková.

Volzovy záznamy o fosilii ukazují na mnohem komplexnější kostru, dochoval se z ní ale jen zlomek. Zbytek se dle Setlikové ztratil zřejmě během druhé světové války.

Objev polským vědcům potvrdil i odborník na paleopatologii z Carnegie Museum v americkém Pittsburghu. Dosud nejstarší známý případ tuberkulózy byl v 500 tisíc let staré fosilii lidského druhu Homo erectus z Turecka.

Tuberkulóza je infekční onemocnění zpravidla způsobené bakterií Mycobacterium tuberculosis. Ve většině případů se zaměřuje na plíce, může však napadnout i jiné části těla.

Poddruh bakterie může napadnout i divoká zvířata. Kupříkladu ale tuberkulózu skotu se v tehdejším Československu povedlo zlikvidovat roku 1968. Platí, že ve vyspělých zemích se již příliš nevyskytuje, ale v přírodě (possumové na Novém Zélandu, jezevci v Británii či bizoni v Kanadě) je eradikace, tedy úplné vymýcení choroby včetně jejího původce z populace, obtížná.