Hlavní obsah

Houfnice, která vezla rakve s ostatky prezidentů, ve službě najezdila přes 5000 kilometrů

Novinky, Leona Roháčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rakev s ostatky Václava Havla byla převezena z kasáren Hradní stráže k Vladislavskému sálu Pražského hradu na lafetě houfnice, na níž byla 21. září 1937 vezena rakev prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka. Houfnice je součástí sbírek Vojenského historického ústavu Praha.

Foto: Archiv VHÚ Praha

Houfnice při pohřbu TGM

Článek

Jedná se o lehkou polní houfnici vz. 14/19, která byla vyrobena v roce 1921. Výrobcem byly plzeňské Škodovy závody. Houfnice sloužila původně u 8. dělostřeleckého pluku v Opavě. V průběhu služby ve dvacátých letech 20. století najezdila více než 5 tisíc kilometrů. V třicátých letech byla převedena do Zemské zbrojnice v Praze, odkud byla v září 1937 vyzvednuta pro potřeby státního pohřbu Tomáše Garrigue Masaryka.

Podle vojenských výnosů z 29. dubna 1938 byla houfnice odevzdána do sbírek Památníku osvobození v Karlíně na Invalidovně jako historická památka. Od půlky devadesátých let 20. století je umístěna ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech u Týnce nad Sázavou, které je součástí Vojenského historického ústavu Praha. Houfnice našla místo v expozici, která je věnována dělostřeleckým systémům Škoda. 

Z historie výroby

Houfnice vz. 14/19 vychází z typu vz. 14, který byl ve Škodových závodech vyvíjen již před první světovou válkou. Vz. 14 byl používán za první světové války, na něj navázal modernější typ vz. 14/19. Ten byl zaváděn do výroby po roce 1920. Modernizace spočívala především v prodloužení hlavně a v instalaci silnějších vzpruh vyvažovače. Tím se zvýšil původní dostřel z 8 tisíc metrů na 9800 metrů. Hmotnost houfnice je 1 548 kg, hmotnost střely byla 16 kg. 

Součástí houfnice je  kolesna, na které původně seděla obsluha děla. Právě ta umožňuje, aby lafeta houfnice byla ve vodorovné poloze a bylo na ni možné umístit rakev s ostatky. Houfnice i kolesna mají ještě devadesát centimetrů vysoká dřevěná kola. 

Houfnice vz. 14/19 byly vyráběny do roku 1933. Ve výzbroji československé armády bylo v roce 1939 celkem 605 těchto děl.

Reklama

Výběr článků

Načítám