Hlavní obsah

Proruské účty ovlivňovaly veřejné mínění Čechů. Facebook zasáhl

Americká společnost Meta Platforms, která stojí za sociálními sítěmi Facebook a Instagram, odhalila rozsáhlou kampaň falešných účtů, jež cílily na uživatele v Česku a USA. V našich končinách měly za úkol mimo jiné měnit veřejné mínění ve prospěch Ruska a Číny.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Podle společnosti Meta šlo o operaci organizovanou z Číny. Ta se snažila prostřednictvím falešných účtů na Facebooku a Instagramu ovlivňovat uživatele ve Spojených státech před listopadovými volbami do amerického Kongresu. Stejné falešné účty nicméně podle bezpečnostních expertů, kteří útočnou kampaň na ovlivnění veřejného mínění analyzovali, působily také na Twitteru.

Velmi aktivní byly falešné účty rovněž v České republice, kde se prostřednictvím nich šířila kritika proti vládě za její postoje vůči Pekingu. Od února, kdy začala invaze Ruska na Ukrajinu, se v rámci kampaně objevovaly i proruské účty, jež měly za úkol ovlivňovat veřejné mínění v Česku.

„Doposud jsme se setkávali s čínskými operacemi, které byly zacíleny především proti Američanům na území jižní Asie, měly ovlivňovat mínění tamních lidí,“ prohlásil Ben Nimmo, vedoucí zpravodajské služby skupiny Meta pro globální hrozby.

To je podle něj dramatická změna, neboť doposud se snažily podobné kampaně šířit pouze obecný názor „Čína je dobrá, Amerika zlá“. Nyní se ale útočníci snaží ovlivnit veřejné mínění Američanů i Evropanů.

Zákazy šíření ruských dezinformací nezabránily, nacházejí nové cesty

Internet a PC

Tisíce falešných účtů

Kromě Česka a USA čínská kampaň působila prostřednictvím falešných účtů také v Německu, Francii, Itálii, na Ukrajině či v Británii. Jen v poslední zmiňované zemi útočníci utratili v rámci reklam na sociálních sítích propagujících ruské postoje týkající se Ukrajiny více než 2,5 milionu korun.

V rámci kampaně Meta zachytila síť na sebe navázaných 60 podvodných internetových stránek, které se vydávaly za legitimní zpravodajské domy. Příspěvky těchto webů pak šířily zhruba 4000 falešných účtů na sociálních sítích, a to již od listopadu 2021.

Pikantní na tom je, že v rámci čínské kampaně sdílely některé příspěvky falešných účtů také ruská velvyslanectví v Evropě a Asii.

Mluvčí společnosti Twitter uvedl, že mikroblogovací síť na upozornění společnosti Meta smazala všechny falešné účty. To samé udělali bezpečnostní experti také v rámci Facebooku a Instagramu. Je ale patrně jen otázkou času, než si útočníci zřídí další falešné účty a budou ve svých aktivitách pokračovat.

Ruská dezinformační kampaň atakuje východní Evropu

Internet a PC

Počínali si obezřetně

Lidé stojící za operací si nicméně počínali velmi obezřetně, aby jejich práce nebyla odhalena. Místo masivní kampaně se tedy snažili pracovat v malých skupinkách, aby nepřitahovali příliš mnoho příznivců. Spoléhali na to, že jejich příspěvky budou natolik atraktivní, že je sympatizanti budou šířit sami.

Vedle sdílení smyšlených a nepodložených příspěvků v různých skupinách se snažili útočníci prostřednictvím falešných účtů přidávat zprávy též k příspěvkům známých osobností. Zveřejňovali například politické memes (memy), zpravidla různé obrázky s vtipnými popisky.

Přestože zástupci společnosti Meta detailně popsali praktiky útočníků zřizujících falešné účty, nemají podle vlastního prohlášení dostatek důkazů pro to, aby s jistotou řekli, kdo přesně za kampaněmi stojí. Jisté je údajně pouze to, že veškeré stopy vedou do Číny.

Dezinformace často šíří samotní uživatelé

Dezinformace se šíří sítěmi jako lavina – a je jedno, jestli se bavíme o koronaviru, válce na Ukrajině nebo úplně jiném tématu. Na webu jsou jich statisíce. Jak upozornily servery NPR a Poynter, nešíří je pouze jejich tvůrci, ale velmi často i samotní uživatelé.

Nejčastěji se totiž hoaxy a dezinformace šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook či Twitter. I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.

Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Nevědomky tak pomáhají tvůrcům dezinformací, aby si vydělali pořádný balík peněz.

Podobné kauzy globálního dosahu jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, což dělá klidně i několik milionů dolarů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám