Hlavní obsah

Bojkotujte Facebook! Organizátoři protestů zacílili po USA i na Evropu

Novinky, mif
New York

Více než tisícovka společností již blokuje reklamu na Facebooku v rámci kampaně Stop Hate for Profit, tedy za kampaní Zastavme nenávist pro zisk. Převážně jde ale o podniky působící v USA. Nyní se organizátoři zaměřili také na evropské společnosti – chtějí, aby je i ony v blokaci reklamy na největší sociální síti světa podpořily.

Foto: Stephen Lam, Reuters

Ilustrační foto

Článek

O tom, že by se protesty mohly rozšířit z USA do Evropy, se hovořilo již minulý měsíc. Teprve nyní však organizátoři oficiálně společnosti na našem kontinentu oslovili. „Není to jen záležitost USA, je to globální kampaň,“ stojí v oficiálním prohlášení iniciativy Stop Hate for Profit.

„Vyzýváme inzerenty z Evropy, aby se připojili ke stávkujícím společnostem v USA a podpořili tak boj proti nenávisti a dezinformacím na Facebooku,“ prohlásili organizátoři kampaně. Zdůraznili přitom, že za pouhý měsíc největší sociální síť na světě kvůli bojkotu přišla již o reklamu v hodně několika milionů dolarů, tedy desítek milionů korun.

Podle agentury Bloomberg nicméně současný bojkot v USA připravil Facebook o daleko více peněz – konkrétně o 7,2 miliardy dolarů, což odpovídá 167 miliardám Kč.

Do bojkotu Facebooku se zapojil už i Walt Disney

Internet a PC

Boj proti nenávisti a dezinformacím

K bojkotu reklamy vyzvaly minulý měsíc americké skupiny bránící lidská práva. Protestují tak proti laxnímu přístupu k nenávistným projevům, obtěžování a dezinformacím. Semeništěm všech těchto problémů má být přitom právě Facebook.

Za iniciativou stojí organizace Common Sense Media a Free Press, ale také skupiny hájící občanská práva Color of Change a Anti-Defamation League. Právě poslední zmiňovaná skupina vystupující pod zkratkou ADL celé procesy vede.

Do bojkotu Facebooku se tento měsíc zapojila i americká mediální a filmová společnost Walt Disney, která je jedním z klíčových zadavatelů reklamy na americkém trhu. Mezi další stávkující podniky patří Lego, americký operátor Verizon, výrobci zmrzliny Ben & Jerry's, nápojů PepsiCo a outdoorového vybavení Patagonia a The North Face. Marně byste hledali na této sociální síti také reklamy sítě kaváren Starbucks či britsko-nizozemského výrobce spotřebního zboží Unilever.

Facebook nemá žádnou dohodu s Trumpem, prohlásil Zuckerberg

Internet a PC

Dvě tváře Zuckerberga

Na protesty promptně zareagoval šéf Facebooku Mark Zuckerberg. Ten již na konci června oznámil, že největší sociální síť na světě bude přísněji moderovat obsah zveřejněných příspěvků. Nenávistný obsah v reklamách bude zcela blokován a Facebook bude uživatele upozorňovat na problematické příspěvky.

V interním dopisu zaměstnancům, který unikl na internet, ale již tolik pokory hlava Facebooku neměla. „Myslím, že všichni tito inzerenti se brzy na naši platformu vrátí,“ prohlásil Zuckerberg s tím, že bojkot je vlastně „reputační a partnerský problém“. Tím narážel na to, že Facebook má dostatečně velký finanční polštář, aby ho současné problémy nějak ohrozily.

Foto: Charles Platiau, Reuters

Mark Zuckerberg

Šéf Facebooku má ale v další strategii jasno. „Pod pohrůžkami nebudeme měnit naše zásady ani přístup k čemukoliv, ať už půjde o malé, nebo velké procento našich příjmů,“ uzavřel Zuckerberg. Právě inzerce představuje pro Facebook, který mimochodem patřil v minulém roce mezi 100 největších světových značek, hlavní zdroj příjmů.

Mazání příspěvků na Facebooku začalo být ostře sledováno již v květnu, kdy se vedení této sociální sítě stalo terčem kritiky kvůli tomu, že neoznačilo a neodstranilo některá sporná vyjádření amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Jedno z nich se například týkalo situace po smrti černocha George Floyda v Minneapolisu, konkrétně policejních zákroků. „Když začne rabování, bude se střílet,“ napsal Trump nejprve na Twitter, následně se ale jeho příspěvek objevil také na Facebooku.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám