Hlavní obsah

Spotřebitelé mají svátek. Nebojte se hájit svá práva

Novinky, bab

Středa 15. března je Mezinárodním dnem spotřebitelských práv. Spotřebitelé mají svátek, proto není od věci si připomenout, na co všechno mají nárok a kdy by se měli ozvat, pokud jsou jejich práva poškozena.

Ilustrační snímek

Článek

„Ideální je, pokud se spotřebitel nemusí svých práv domáhat, ale celý obchod nebo poskytnutí služby probíhá podle jeho představ. Aby se tak stalo, je zásadní před pořízením jakéhokoliv produktu či služby pečlivě vybírat,” uvedl Dušan Šídlo ze společnosti Broker Trust.

Vztahy mezi spotřebitelem a prodávajícím či poskytovatelem služeb upravuje zejména občanský zákoník. Neznalost našich práv nás může při řešení spotřebitelských problémů opravdu „přijít draho“. Přinášíme proto několik příkladů, kde můžete svá práva využít.

Nákupy na internetu

Většinu zboží zakoupeného přes internet či po telefonu můžete vrátit bez udání důvodu do 14 dnů od jeho převzetí. Zboží může být rozbalené (kromě například filmů či věcí v hygienických obalech), nesmí však být používané.

Čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení můžete využít nezávisle na tom, jakým způsobem jste zboží převzali. Platí tedy i pro zboží vyzvednuté osobně na pobočce internetového obchodu.

Reklamace i bez účtenky

K reklamaci nepotřebujete nutně účtenku, pokud ji nemáte k dispozici, koupi zboží u obchodníka můžete prokázat i výpisem z účtu, záručním listem či staršími reklamačními protokoly.

Pomoci vám může i svědecká výpověď, ale je to o poznání komplikovanější. Za reklamaci si nesmí obchodník účtovat žádné poplatky.

Třikrát a dost

Pokud obchodník uzná vadu zboží při reklamaci, ale závada se po opravě znovu projeví, po třetí uznané reklamaci máte právo požadovat vrácení peněz. Když nejde zboží opravit či vyměnit, obchodník vám také musí vrátit peníze.

Špatný oběd

Pokud vám v restauraci donesou jídlo, které je evidentně špatně připravené, či dokonce zkažené, neprodleně na to upozorněte obsluhu. Abyste mohli jídlo reklamovat, musí fyzicky existovat. Oběd se vám tak bude vracet mnohem lépe ve chvíli, kdy sníte jedno sousto, než s poloprázdným talířem.

Důvodem k reklamaci však není, pokud vám jídlo jen nechutná. Zcela odmítnout a nezaplatit je můžete jen tehdy, pokud zjistíte, že bylo připravené ze zkažených surovin.

Řemeslníci

Pokud řemeslníci neodvedou práci podle představ zákazníka, bývá složité — ne-li nemožné — jejich práci reklamovat. Předejít se tomu dá podepsáním smlouvy o dílo, která jasně vymezí rozsah objednaných prací, požadované materiály, termín dokončení díla a podobně.

Nevydařená dovolená

Braňte se i v případě, pokud cestovní kancelář nesplní, co vám slíbila, a co jste si zaplatili. Například jste požadovali pokoje s výhledem na moře a místo toho jste koukali na smetiště, nebo jste kvůli dítěti vybrali hotel s písečnou pláží a na místě jste zjistili, že je tam pláž pouze oblázková.

Za nedostatky, které vám objektivně znepříjemnily dovolenou, můžete nárokovat slevu. Například za jednotvárnou stravu můžete požadovat slevu pět procent, za špinavou pláž deset až dvacet procent a za noční hluk až 40 procent. Vše musíte mít zdokumentováno a včas nahlášeno.

Pojištění

Pojistitel i pojistník mohou komerční pojištění vypovědět do dvou měsíců ode dne uzavření pojistné smlouvy bez udání důvodu. Lze uplatnit na životní pojištění, povinné ručení nebo třeba havarijní pojištění.

Pojistník v takovém případě ale nemusí dostat zpátky peníze, které za pojištění již zaplatil. Dnem doručení výpovědi počíná běžet osmidenní výpovědní lhůta, jejímž uplynutím soukromé pojištění zaniká.

Pokud vás překvapilo nízké plnění pojišťovny, můžete se obrátit na finančního arbitra (spory v životním pojištění) a Českou obchodní inspekci (spory z neživotního pojištění).

Zdraví

Účinně bránit se můžete i proti zanedbané pooperační péči, která vede k další operaci a vleklým potížím, nebo když lékař udělal chybu tím, že špatně stanovil diagnózu.

V takovém případě pak požadujte kompletní záznamy o lékařské péči — máte na ně právo.

Zároveň si můžete nechat vypracovat nezávislý znalecký posudek soudním znalcem, který zhodnotí případné zanedbání odborné lékařské péče.

Zpětné nároky

I v případě, že vás někdo poškodil a vy jste to tzv. „nechali plavat”, nebo jste se spokojili s nízkou částkou odškodnění, můžete se dodatečně bránit.

Pokud se vám za poslední čtyři roky stal například úraz v práci nebo třeba při autonehodě, máte ze zákona nárok na finanční odškodnění. Stejný nárok máte při zanedbání lékařské péče.

Obdobně můžete také nárokovat nízké plnění pojišťovny, a to například z důvodu nezákonně uplatněné amortizace u povinného ručení, tedy odečtení korekce nákladů na nový materiál, který měl vést k údajnému zhodnocení vozidla.

Reklama

Související témata:

Související články

Jak správně reklamovat vadné zboží

Reklamovat můžete každé koupené zboží, které po čase přestalo fungovat. Zároveň ale musíte dodržet předem dané podmínky. Ve spolupráci s dTestem - organizací...

Reklamace mobilů a bot jsou plné vytáček

Reklamace mobilů, bot a dalšího běžného spotřebního zboží, to jsou jen samé vytáčky obchodníků, aby zákazníky u věcí, které nestojí relativně moc, odradili od...

Výběr článků

Načítám