Hlavní obsah

Propouštění nemusí vždy přinést úspory

Právo, kk

Ekonomická nejistota, hrozba krize a bezprostřední pokles výkonnosti vedou řadu firem k propouštění zaměstnanců. Koneckonců výdaje na pracovní sílu jsou mnohdy největším nákladem v rozpočtu firmy.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Rychlé propouštění a rušení pracovních míst může někdy být podle odborníků krátkozrakou reakcí na ekonomické potíže a ve výsledku může být dražší než udržení týmu. Dokládá to analýza společnosti Stanton Chase, která se zabývá vyhledáváním vrcholových manažerů. Vezmeme-li v úvahu odstupné a další náklady spojené s propuštěním zaměstnanců, jako jsou destabilizace týmu, ohrožení vztahů s klienty a podobně, pak propouštění nemusí znamenat žádaný efekt a nemusí v delším horizontu úspory přinést.

Konečný finanční přínos, po vyplacení odstupného a dalších benefitů, se obvykle projeví po šesti až 18 měsících v závislosti na druhu pozice. Přitom krize obvykle trvá rovněž 12 až 18 měsíců a poté je třeba investovat do náboru nové pracovní síly.

Finanční poradna: Firma se dostala do problémů, na co mají její zaměstnanci právo?

Finance

„Zbrklé propouštění proto nemusí přinést žádnou úsporu, a navíc může firmu ochromit pro dobu, kdy krize skončí a bude potřeba ji rychle nastartovat,“ varuje Jozef Papp, šéf pražské kanceláře společnosti Stanton Chase.

Podobně před rychlým propouštěním varují někteří další odborníci, kteří se dlouhodobě zabývají vztahem mezi pracovní silou a výkonností firem.

Propouštění může firmu ochromit pro dobu, kdy krize skončí a bude potřeba ji rychle nastartovat

„Když je ekonomika v recesi, manažeři tvrdí, že propouštění sníží náklady. Desítky let výzkumů však prokázaly, že jiné strategie fungují lépe,“ zdůrazňuje Wayne F. Cascio z Coloradské univerzity, který fenomén propouštění studuje desítky let a mimo jiné hovoří o odpovědné restrukturalizaci.

Výsledky mohou být jen krátkodobé

Podobně studie Harvard Business School, jež se zaměřila na data z velké sítě maloobchodních prodejen, prokázala, že dostatek zaměstnanců zvyšuje kvalitu plnění úkolů a také spokojenost zákazníků. Závěr studie je jednoznačný: obchody, které propustily část pracovníků, si nechtěně snížily zisk.

„Přesto je propouštění oblíbeným nástrojem managementu, který tím dosahuje lepších krátkodobých výsledků, ovšem na úkor dlouhodobé spokojenosti se službami a také morálky a loajality zaměstnanců,“ připomíná Papp.

„Přeškolení pracovníka na nový typ práce je však prokazatelně efektivnější metodou než jeho propuštění, které by mělo být až krajním řešením,“ zdůrazňuje.

Reklama

Související články

Počet lidí bez práce poroste

Koronavirová epidemie s sebou bohužel přinese i zvýšení nezaměstnanosti, předpovídají ekonomičtí odborníci. Propouštění se podle nich dotkne jak pracovníků...

Výběr článků

Načítám