Hlavní obsah

Proč zkrachoval Thomas Cook? Je to varování i pro další cestovky

Novinky, tov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Za krachem jedné z nejstarších cestovních kanceláří světa Thomas Cook stála řada faktorů, vedle nepovedené fúze a nástupu moderní internetové konkurence sehrálo roli i počasí a politická nejistota kolem brexitu, napsal server BBC. Podle ekonoma je krach i varováním pro české firmy z oboru, které také čelí stále náročnějším podmínkám.

Foto: Novinky

Vývoj hodnoty společnosti Thomas Cook Group

Článek

Zřejmě nejdůležitějším příčinou kolapsu slavné britské cestovní kanceláře je konkurence nízkonákladových aerolinek a internetových zprostředkovatelů ubytování typu Airbnb. Stále více lidí si dovolenou organizuje samo, bez cestovní kanceláře. Loňské špatné výsledky Thomas Cook oficiálně vysvětloval mimořádně horkým létem v Evropě, kvůli kterému mnoho klientů hlavně ze severní Evropy zůstalo doma. S těmi problémy se musí vyrovnávat všechny cestovní kanceláře.

Společnost loni opakovaně varovala před zhoršením zisku, což vedlo k prudkému oslabení akcií Thomas Cook. Začátkem tohoto roku je analytici Citigroup označili za „bezcenné“.

V květnu Thomas Cook oznámil ztrátu za první finanční pololetí ve výši 1,5 miliardy liber (44 miliard korun). Z toho většinu, 1,1 miliardy tvořil odpis hodnoty společnosti My Travel, se kterou se spojila v roce 2007. Fúze se zadluženou firmou nesplnila očekávání.

Zároveň přišel další negativní výhled hospodaření, podle cestovní kanceláře nemohlo být pochyb, že lidé kvůli brexitu odkládají dovolenkové plány.

Firmě docházely peníze na provoz, nabídla proto k prodeji aerolinie Thomas Cook a další aktiva.

Cestovní kancelář si už minulý měsíc dohodla finanční injekci 900 milionů liber (přes 26 miliard Kč), zčásti díky pomoci hlavního akcionáře, čínské firmy Fosun. Věřitelské banky ale požádaly, aby si firma zajistila dalších 200 milionů liber jako rezervu pro zimní měsíce, což se jí nepodařilo.

Britský list Daily Telegraph upozornil na fakt, že i když se cestovka v posledních letech dostala do problémů, manažeři si stále nechali vyplácet vysoké bonusy.

„Na horšících hospodářských výsledcích firmy se dlouhodobě podepisoval nástup on-line prodejců zájezdů a letenek a nověji také platforem typu Airbnb. Lidé tak ztrácejí zájem o pořízení kompletovaných zájezdových balíčků, takže cestovky musí snižovat své marže,” komentoval ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

Varování i pro tuzemské protějšky

Výsledkům cestovky Thomas Cook podle něj nepomohl ani chystaný brexit, který zvyšuje nejistotu řadového britského spotřebitele, a nepomohlo jim ani napětí v mezinárodních obchodních vztazích, zejména mezi USA a Čínou, které přispívá ke zpomalení čínské ekonomiky, a tedy k ochromení tamního apetitu po turistice.

Osud cestovky Thomas Cook je podle něj varováním i pro české cestovní kanceláře. „Čelí a budou čelit stále náročnějšímu prostředí. Jedním ze způsobu, jak se alespoň částečně bránit nástupu on-line světa, je vzájemné slučování. V minulém týdnu takový krok oznámily dvě největší cestovky na českém trhu, CK Fischer a Exim Tours,“ připomněl Kovanda.

Vytvořená větší společnost, pokud sloučení posvětí antimonopolní úřad, bude ovládat třetinu příslušného českého trhu a disponovat větší vyjednávací silou při cenovém vyjednávání s hotely či leteckými přepravci. To může nové firmě zajistit opětovné navýšení marží, které jsou stlačeny on-line konkurencí. „Zda to ale bude stačit dlouhodobě, je otázka, jak varuje právě až šokující případ krachu tak velké a majetné cestovky, jako je Thomas Cook,“ dodal Kovanda.

„Krach Thomase Cooka ilustruje dopady výrazných změn, kterými oblast cestovního ruchu prochází. Ještě před pár lety se zdálo, že vytvořit velký cestovatelský koncern, v němž budou cestovní kanceláře, letecká společnost i síť vlastních hotelů, je cestou k úspěchu. Díky digitálním technologiím je ale čím dál tím více klientů schopno zajistit si jednotlivé služby samo a za nižší cenu než různé kombinované balíčky, což výrazně mění finanční toky v cestovním ruchu a staré modely fungování jsou pod čím dál větším tlakem,” komentoval také prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám