Hlavní obsah

Pro gigafactory Volkswagenu v Líních je málo vody, řešení je daleko

Automobilový koncern Volkswagen, který by rád vybudoval v areálu letiště Plzeň-Líně továrnu na baterie, řeší, kde vzít dostatek vody na provoz tzv. gigafactory. Kapacita vodovodů z okolních obcí je malá, automobilka Škoda Auto se proto obrátila na Povodí Vltavy, jež předběžně vytipovalo řeku Úhlavu. Ta je však od letiště vzdušnou čarou vzdálena téměř deset kilometrů.

Foto: Mapy.cz

Článek

„Byli jsme osloveni zástupcem investora s dotazem na možné odběry vody pro potřeby připravovaného investičního záměru v lokalitě Plzeň-Líně. Byly diskutovány možnosti odběru vody z vodních toků v Plzni. Jako možný zdroj vody byl předběžně vytipován odběr z vodního toku Úhlavy,“ potvrdil informace Novinek mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán s tím, že přesné informace o potřebném objemu vody sděleny nebyly.

Stát se zbavuje letiště Líně, před pár lety ho označil za strategické

Domácí

Záměr vybudovat podnikatelskou zónu o rozloze 391 hektarů na ploše někdejšího armádního letiště s více než dvoukilometrovou dráhou, kde v současnosti působí několik aeroklubů, leteckých škol či zde má stanoviště letecká záchranka, schválila předminulý týden vláda. Volkswagen tam chce zřídit továrnu na baterie pro 4500 zaměstnanců, přičemž projekt by vyšel na zhruba 98 až 122 miliard korun.

Mluvčí Škoda Auto Martina Špittová se k věci nechtěla vyjadřovat. Poskytla pouze obecné stanovisko.

„Koncern Volkswagen momentálně hledá vhodnou lokalitu ve střední nebo východní Evropě pro stavbu jedné ze šesti plánovaných továren na výrobu článků baterií (gigafactories). Finální rozhodnutí lze očekávat v horizontu několika měsíců. Na základě našich interních vyhodnocení se tato lokalita jeví jako vhodná na území ČR a má velký potenciál zařadit se do finálního výběru možné lokace pro gigafactory koncernu Volkswagen ve střední a východní Evropě,“ napsala.

Protesty proti rušení letiště

Proti zvažovanému developerskému záměru i zrušení fungujícího letiště, které je v majetku ministerstva obrany, se staví provozovatel letiště, firma PlainStation, i další subjekty fungující v areálu letiště. V pátek například místní aerokluby uspořádaly happening, během něhož na ranvej vyskládaly přes padesátku letadel sídlících v tamních hangárech, a to ve snaze poukázat na význam fungujícího letiště.

Kritikou však nešetří ani starostové okolních obcí, kterých se výstavba dotkne. Například starosta dotčených Dobřan Martin Sobotka kromě možných negativních dopadů na tamní obyvatele považuje za problém právě i nedostatek vody.

Aerokluby se šikují za zachování letiště Líně. Ranvej zaplnilo přes 50 letadel

Domácí

„Zatím zásobujeme letiště my jako Dobřany, celkově vyrábíme kolem 28 litrů za sekundu. Gigafactory má pojmout 300 litrů za sekundu. To je obrovský objem mimo možnosti klasické vodohospodářské infrastruktury,“ míní Sobotka.

K záměru využít vodu z Úhlavy, z níž pije celá Plzeň, se vyjadřovat příliš nechtěl. „To je věc Plzně. Po nás to nikdo z Radbuzy nechtěl,“ dodal.

Úhlava to zvládne, když nebude sucho

Podle dispečera plzeňské pobočky Povodí Vltavy Karla Zelenky by byla řeka Úhlava schopná zvýšený odběr vody za běžných podmínek zvládnout.

„Samozřejmě situace by byla jiná, pokud by nastalo extrémní sucho. V tom případě bychom museli připouštět více vody z Nýrské přehrady. Je ale otázkou, jestli je moudré využívat zdroj pitné vody pro průmyslovou výrobu,“ dodal Zelenka.

Podle něj jiný povrchový zdroj vody pro továrnu v Líních nepřipadá v úvahu. „Další řeky v blízkosti Plzně, jako je například Radbuza, nemají takovou vodnost,“ doplnil Zelenka.

V řece Úhlavě protéká před Plzní nyní zhruba dva tisíce litrů vody za sekundu. Městská vodárna podle ředitele Jiřího Kozohorského odčerpává na zásobování 180 tisíc obyvatel 450 až 500 litrů vody za sekundu. Pokud by se navýšil odběr vody o dalších 300 litrů pro plánovanou továrnu, řekou by protékalo zhruba 1200 vteřinových litrů. „Minimální průtok za odběrným místem je 630 litrů za sekundu,“ upřesnil Zelenka.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám