Hlavní obsah

Architekti proměnili zanedbaný prostor pod silničním nadjezdem v příjemné prostředí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nevábné místo pod silničním nadjezdem v indické Bombaji se podařilo nizozemským architektům z ateliéru MVRDV proměnit v příjemné prostředí, kde se místní i jejich děti mohou scházet a trávit čas společně. Nejdůležitější na celém projektu nazvaném One Green Mile, tedy Jedna zelená míle, je, že tento přístup lze aplikovat na spoustě obdobných míst po celém světě.

Foto: Suleiman Merchant

Různě tvarovaný povrch nápaditě vytváří místa k posezení.

Článek

Architekti z nizozemského ateliéru se společně s místními kolegy ze StudioPOD pustili do proměny řady zanedbaných prostorů pod 11,22 km dlouhým nadjezdem Senepati Bapat Marg. Ten se táhne srdcem města a vede k němu několik dalších hlavních dopravních tepen ze všech stran.

Nadjezd tak představuje pro místní obyvatele nejenom nepříjemný zdroj hluku, ale tvoří i bariéru mezi dvěma sousedícími městskými částmi. To vše se architekti proměnou části prostoru pod ním snažili změnit a ukázat, že i tyto původně nevábné betonové prostory lez využít jako plnohodnotné a zajímavé veřejné prostranství.

V sousedství nadjezdu vznikají v současnosti nové kancelářské prostory pro místní společnost Nucleus Office Parks. Ta zadala rovněž místním architektům za úkol proměnit sousední 800 metrů dlouhý úsek pod nadjezdem v prostor, který by okolí kanceláří nehyzdil.

Indové se proto spojili s Nizozemci a společně vytvořili prostor, který mohou místní obyvatelé z obou stran nadjezdu využívat k setkávání a posezení.

Foto: Suleiman Merchant

Na jedné straně tvoří vstup zelená brána.

Nudný šedý prostor oživuje zeleň i prvky a malby v modré barvě, jež celý prostor sjednocuje, chodník je různě tvarovaný a chvílemi se proměňuje v nápadité kopečky a lavičky, vše působí zajímavě a dynamicky.

Pilíře, na nichž nadjezd spočívá, pak architekti využili jako přirozené dělicí prvky, které místo dělí na jednotlivé „místnosti“ – salonek, posezení, tělocvičnu, veřejnou scénu pod širým nebem, čtenářský koutek...

Nový účel starého protileteckého krytu nemůže být ve větším protikladu k jeho původní funkci

Tipy a trendy

Použitá zeleň v podobě závěsů, oblouků anebo jen umístěná volně v květináčích zpříjemňuje prostředí nejenom svým vzhledem, ale zároveň prostory pod nadjezdem ochlazuje a pročišťuje zde vzduch. Zároveň pomáhá tlumit hluk způsobovaný provozem na nadjezdu.

„Možná jednoho dne uvidíme konec hlučných, nepříjemných silnic, které rozdělují naše města, ale zatím jsou bohužel stále nutným zlem – takovým, jaké můžete v Bombaji vidět více než v ostatních městech,“ říká partner MVRDV Stefan de Koning.

„Jedna zelená míle klade otázku: Co kdybychom očekávali, že silnice vrátí něco místům, která protínají? Nadjezd může poskytnout trochu stínu v horkém městě a vytváří zónu, jíž nelze zastavět vysokými budovami. Není to tak šílený nápad udělat z toho veřejný prostor,“ uzavírá Stefan de Koning.

Anketa

Líbila by se vám podobná úprava prostoru u vás v okolí?
A jak! To by bylo moc pěkné!
91,7 %
To by asi šlo.
2 %
Pochybuji, že by to u nás vydrželo dlouho...
5,2 %
Ne, to by se mi nelíbilo.
1,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2880 čtenářů.

Napište nám

Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?

Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.

Reklama

Související témata:

Související články

Jak do nejvyšších pater mrakodrapu? Lanovkou

Smělý návrh multifunkční výškové budovy, jejíž nejvyšší podlaží mají být se zemí spojena mj. lanovkou, navrhli architekti z thajsko-čínského ateliéru HAS...

Výběr článků

Načítám