Článek
Velká SUV koncernu Volkswagen byla vždy spojena s velkými vznětovými motory. Nejprve to byl pětilitrový desetiválec, který se montoval do první generace Touaregu, o něco později mělo Audi Q7 dokonce šestilitrovou V12, a nyní mám v ruce přístupový modul od nového Touaregu V8 TDI.
Volkswagen Touareg V8 TDI
Mám velké motory rád, a osmiválce obzvlášť. Fakt, že v současné době je s nimi až na výjimky spojeno také velké a luxusní auto, vnímám spíš jen jako příjemný bonus. A že je Touareg opravdu olbřímí do všech směrů zvenčí i uvnitř.
Obcházím ho kolem dokola. LEDkové světlomety na obou koncích auta jsou jasné; ty vzadu v sobě mají svítící kosočtverce, jichž půlka svítí jako obrysovky a druhá půlka jako brzdová světla - ale když šlápnete na brzdu, ta obrysovková část zhasne.
Vlevo nahoře svítí brzdové světlo a couvačka, vpravo nahoře brzdové světlo a mlhovka. Vlevo dole jen brzda, vpravo dole obrysovka.
I mlhovky a couvačky jsou v páru a jsou součástí lamp. A co udělají brzdovky, když zapnete mlhovky? Svítí jen prostřední a vnější půlka kosočtverce, aby byla zajištěna dostatečná vzdálenost mezi brzdovým a mlhovým světlem. Jedinou pihou na kráse jsou linky (sekvenčních, pochopitelně) blinkrů oranžové i ve vypnutém stavu.
Interiér je luxusní až na půdu
Šplhám za volant - doslova, sedák je v nejnižším nastavení hodně vysoko i na mých 184 cm výšky, ocenil bych, kdyby vzduchový podvozek při vypnutém motoru klesl na nejnižší možnou úroveň. Všechno, na co sáhnu, je čalouněné jemnou kůží a kombinace černé a světle krémové barvy je perfektní tím spíš, že v té světlé je i podstatný kus obložení palubní desky i středového tunelu.
Kombinace tmavošedé a světle béžové je velmi povedená.
Za sebou mám ještě hromadu místa a vejdu se tu naprosto pohodlně; prostornost je o několik řádů lepší než třeba v BMW X5. Jsou tu i výdechy ventilace na B-sloupcích, ale ty přijdou uším řidiče a spolujezdce překvapivě hlučné, když jimi fouká vzduch. Zadní lavice patří k těm tvrdším, ale je různě nastavitelná a za ní zbývá ještě úctyhodně velký kufr. Zkrátka, velká auta mají své výhody.
Optické propojení displeje před řidičem s centrálním displejem, který je výrazně natočený k řidiči, je velmi povedené. Ovládání klimatizace a komfortních funkcí sedaček má v displeji své pevné místo, a tak by nebylo horší než fyzická tlačítka, nebýt zdlouhavé animace stupňů vyhřívání či chlazení. A zobrazení Androidu Auto by mohlo být větší, kolem něj je docela dost nevyužitého místa.
Kolem zobrazení Androidu Auto je dost nevyužitého místa.
Oba displeje mají perfektní grafiku a úžasné detaily, a i kamery pro 360° pohled kolem auta mají velmi vysoké rozlišení. Bohužel, jejich výstup nejde zobrazit jedním snadno dostupným tlačítkem. Taky seřizování jasu displejů je ukryté kdesi hluboko v menu, ale protože displeje samozřejmě mají světelný senzor, není třeba tam sahat zas tak často.
Horší je to s nastavováním, co chcete vidět uprostřed „budíků” na displeji pod volantem. Že se jednotlivé věci vybírají z rolovacích nabídek, bych ještě pochopil - lze si uložit tři kombinace. Jenže i pro přepínání mezi těmi kombinacemi se musím hrabat kdesi v dotykovém displeji, místo aby k tomu bylo někde vlevo od volantu schované tlačítko.
Nastavování přístrojového štítu Volkswagenu Touareg V8 TDIVideo: Marek Bednář, Novinky
Naopak velmi pochválit musím head-up displej, který patří k nejlepším, co jsem poznal. Kromě instrukcí navigace a kousku mapy ukáže taky výstup jízdních asistentů, nastavenou rychlost v tempomatu i aktuální rychlost a také dopravní značky včetně některých výstražných.
Head-up displej je vynikající.
Dva kruhové ovladače na středové konzoli slouží k volbě jízdních režimů, samozřejmě včetně silničního i offroadového Individualu. Ve sportovním režimu je podvozek pevný, ale stále pohodlný, v Comfortu se houpe skoro jako nějaká stará amerika, ovšem bez ztráty jistoty. Druhý ovladač slouží k manuální volbě světlé výšky; nejvyšší nastavení ale funguje jen do nějakých 30 km/h, pak vůz klesne o stupeň níž, takže mimo asfalt je prostě třeba jezdit pomalu.
Podmanivý točivý moment
Jinak vás ale jezdit pomalu nebude bavit. Dieselový osmiválec táhne jak smyslů zbavený v téměř jakékoliv rychlosti. Kdykoliv je připraven vás mocně zatlačit do sedaček, bryskně zrychlit na jakoukoliv hodnotu, která vás zrovna napadne.
Osm je správný počet válců i pro diesel. I když přes to plastové fotbalové hřiště není strojovna moc vidět.
Při tom všem je naprosto hladký, nečekejte žádné dieselové rachtání; svým projevem připomíná velmi dobře utlumený náklaďák a objem je z něj jasně znát. Kromě zmíněného masivního přetížení při přidání plynu o něm za jízdy vůbec nevíte; zkrátka, do luxusního auta je to i přes ne zrovna voňavé palivo skvělá pohonná jednotka.
Touarega zase jednou zkouším i s přívěsem. Zvládne až 3,5 tuny těžký brzděný vlek - aby taky ne, s 900 N.m točivého momentu, takže pár metráků nebrzděného přívěsu vůbec nic neznamená. To vše při kombinované spotřebě 9,9 l/100 km.
Přístrojový štít ukáže téměř cokoliv, na co si vzpomenete.
Zmínka přísluší i tempomatu, který se nastavuje sám podle rychlostních limitů a spolupracuje i s navigací, ale sem tam přečte nějakou značku chybně a brzdí zbytečně. Tato funkce se dá poměrně snadno vypnout, pokud by vás otravovala.
Má jen jednu nevýhodu - přestává se prodávat
Je tedy skutečně odpovědí na všechny otázky Touareg V8 TDI, a nikoliv číslo 42? Kromě ostré jízdy po klikatých okreskách rozhodně ano. Chcete jet do Wolfsburgu, Paříže či Lisabonu? Na to tu je tempomat, masážní sedačka - stejně skvělá, jako v Porsche Panamera, mimochodem - a gigantická palivová nádrž.
Pracoviště řidiče je perfektním místem k životu.
Chcete jet zkontrolovat své polnosti? Zvednout podvozek, zapnout některý z offroad režimů - manuální uzávěrky diferenciálů jsem tu nenašel - a můžeme. Rodinná dovolená? Na všechno je dost místa. Přívěs? Koule se vysouvá zcela elektricky.
Když si do garáže k Touaregu představím ještě Mazdu MX-5 nebo Mustanga GT s manuálem, mám dojem, že žádné jiné auto už nikdy v životě nebudu potřebovat, a ani mě nenapadne uvažovat nad takovým BMW X5 - tenhle Touareg je lepší úplně ve všem.
Dieselový osmiválec Volkswagenu plní s velkou rezervou emise v reálných podmínkách
V kontextu toho, kolik si za svá velká SUV žádá konkurence (například Range Rover Sport TDV8 přijde v základu na 2,6 milionu), Touareg s osmiválcem za cenu od 2,3 milionu nelze považovat za zbytečně předražený.
Jeho jediná nevýhoda je, že se v druhé polovině letošního roku přestane vyrábět. Mrzí mě to o to víc, že důvodem nejsou přísné emisní normy; ty motor plní s přehledem. Do nabídky ale přijde verze R, která bude mít jen šestiválec a plug-in hybridní ústrojí, a té musí osmiválcový diesel bohužel ustoupit.
Volkswagen Touareg V8 TDI Elegance | |
---|---|
Motor: | 3956 ccm, vidlicový vznětový osmiválec, turbo |
Max. výkon: | 310 kW (421 k) při 3000-4200 ot./min |
Max. točivý moment: | 900 N.m při 1250-3250 ot./min |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
0–100 km/h: | 4,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná spotřeba: | 4,7-4,9 l/100 km |
Pohotovostní/maximální hmotnost: | 2305/3000 kg |
Délka x šířka x výška: | 4878 × 1984 × 1702 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 810/1800 l |
Poháněná náprava: | 4x4, offroadové jízdní profily |
Základní cena modelu: | 1 520 900 Kč (Touareg 3,0 TDI 231 k 8A/T) |
Základní cena verze: | 2 341 900 Kč |
Cena testovaného vozu: | 3 206 800 Kč |
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI