Hlavní obsah

Test Jawy 350 OHC: pro nostalgiky a milovníky nízkých cen

Novinky, Petr Kološ

Je červená a zdálky vypadá jako dřív. Mnozí se okamžitě zamilují. Zpravidla pak vzpomínají, jak měli dlouhou hřívu a svalnaté tělo, které na motorkářských výletech vyživovali pivem. Jen s nostalgií si ale nevystačíte. Přestože cenovka je super příznivá, sto tisícovou útratu si většina jezdců musí alespoň trochu rozmyslet.

Foto: Petr Kološ

Jawa 350 OHC

Článek

Nadchne milovníky nízkých cen a nostalgického hranatého vzhledu. Na finální kompletaci čínské motorky Jawa úplně rezignovala. Její svérázný přístup je svým způsobem upřímný: z čínského český stroj stejně neuděláš, takže jaképak copak, co byste vlastně nechtěli za 100 000 korun?

Těžko začít jinak než jízdou. Jednoválcový čtyřtaktní agregát testovaného stroje (397 ccm) se rozběhne bez zaváhání. Kdo chce startovat postaru, připlatí si pět stovek za páku.

Čínský, ovšem původně japonský motor (Honda XR400), má sice tlumený, ale příjemný zvuk, a na přidání plynu reaguje bez prodlevy a škubání. Nejvíc legrace je s ním nad 3500 otáček. Jednička jde zařadit lehce, spojka zabírá až nahoře.

Foto: Petr Kološ

Jawa 350 OHC

Retro zážitky

S neznámým a navíc velmi levným motocyklem pojede většina jezdců svou první jízdu extrémně obezřetně. Zpravidla vyzkouší brzdy, povahu řazení a přitom budou pozorně poslouchat, jestli se odněkud neozývají příliš „čínské“ zvuky.

Ti vyšší poznají, že řidičskou pozici navrhovali v Asii. Na lehce zvednuté nohy a vystrčená kolena se dá snadno zvyknout, alespoň se můžeme cítit „sportovněji“.  A na nádrži je guma jako na modelu 350-634, takže stisknout kolena a otočit plynem… kdo nebyl v sedle Jawy závodníkem?

Foto: Petr Kološ

Jawa 350 OHC

Nejen s ohledem na rok výroby by bylo skvělé, kdyby se po pokusu o ostřejší jízdu dalo napsat, že se čínská motorka nevlní. A že její brzdy mají alespoň průměrnou výdrž. Realita je bohužel taková, že limity stroje najdete v první zatáčce. Určitě může existovat skupina jezdců, kterým „souboj“ s motorkou bude připadat atraktivní. A další, kteří díky svému vyhlídkovému tempu žádné vlnění nikdy nezažijou. Ať tak nebo onak, Jawa 350 OHC nabízí zážitky „jako ze starých dob“ a přitom je na ní všechno nové a kryté zákonnou zárukou.

Skutečný problém vzniká na dálnici. A nejde o malichernost, jakou jsou roztřesená zrcátka. I když sedmadvacetikoňový motor statečně táhne někam přes tachometrových 130 km/h, budete rádi dodržovat maximální rychlost z technického průkazu. Nad 115 km/h se totiž motorka velmi ochotně rozvlní – stačí k tomu i taková malichernost, jakou je zamračený pohled kamioňáka, kterého se chystáte předjet.

Foto: Petr Kološ

Jawa 350 OHC - zalakovaná špína

Možná chcete s novou Jawou 350 OHC spíš na ryby než na dálnici. Cestou k vodě oceníte její ovladatelnost, relativně nízkou hmotnost, a i kdyby vám (třeba kvůli chybějícímu centrálním stojanu) někde na hrázi upadla, oprava vás nezruinuje. Dokonce ji ani nikdo nemusí poznat. Tovární úroveň českého zpracování je totiž tak nízká, že pokud nebudete případné škrábance opravovat sprejem výrazně odlišného odstínu, vizuální dojem nesnížíte. Ti šikovnější si samozřejmě Jawu dodělají sami, jak jsou zvyklí.

Jedna motorka, více názvů

Motocykl Shineray XY 400 se v Evropě prodává pod několika názvy. Jawa 350 OHC se z něj stává díky hranaté nádrži, specifickým bočním kastlíkům a blatníkům. V případě testovaného stroje jste na nich mohli najít zalakované smetí, puchýřky i další základní vady laku. A finální kompletace motocyklu bohužel nesnese ani čínská měřítka kvality. Předpokládáme, že tento velice svérázný přístup vedení továrny aplikuje s ohledem na promyšlený záměr, který s novinkou má.

Foto: Petr Kološ

Jawa 350 OHC

Jawa totiž není zdaleka jediná, kdo v Evropě zkouší štěstí s motocykly Shineray. Na rozdíl od konkurence (Romet, SWM nebo Mash) jde česká značka bezelstně a rovnou k podstatě čínského původu stroje – tedy k jeho nízké cenovce. Nejspíš proto si s detaily nikdo hlavu neláme.

Jde prostě o levnou motorku, tak nač hrát nějaké pokrytecké hry? Nota bene když jsou zákazníci desetiletí vychovaní tak, že si své stroje upravují sami. Upřímný je i český nostalgický vzhled, přesně odpovídá čínským jízdním vlastnostem.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:397 ccm, čtyřdobý jednoválec SOHC
Max. výkon:20,4 kW/(27 k) při 6500 ot./min.
Max. točivý moment:30,6 Nm/ při 5000 ot./min.
Průměrná spotřeba:neudává se
Pohotovostní hmotnost (EU):160 kg
Cena s testovanou motorizací:99 930 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám