Hlavní obsah

Nová Škoda Enyaq detailně. V základu za milion

Novinky, Milan Lažanský

Škoda Auto představuje svůj milník, první čistě elektrický model v moderní historii. Redaktor Novinek si nový Enyaq iV již prohlédl do detailu.

Záznam: Představení nového vozu Škoda Enyaq iVVideo: ŠKODA

 
Článek

Po prvním seznámení s Enyaqem iV, které jsem absolvoval na venkovských cestách v Irsku ještě ve stavu předsériového prototypu, přede mnou stojí produkční varianta.

Enyaq iV je prvním modelem Škody postaveným na modulární platformě pro elektromobily MEB, kterou Volkswagen využívá pro svou podznačku ID. Zařadit novinku do kontextu aktuální nabídky není snadné, protože opravdu přímý konkurent ve střední třídě elektrických crossoverů dorazí až později v září, bude jím Volkswagen ID.4.

Škoda představuje nový crossover Enyaq iV

AutoMoto

První jízda se Škodou Enyaq: Jedna z největších revolucí v historii značky

AutoMoto

Na délku měří 4648 milimetrů. Šířka činí 1877 mm, výška 1618 mm a rozvor náprav 2765 mm. Tato čísla jej v rámci Škody řadí mezi karoq a kodiaq. Pokud jde o cenu, rozhodně se však přiklání k vrcholným variantám kodiaqu. Základní enyaq přijde na 1 059 900 Kč.

Maska svítí

Celkově jsou na designu enyaqu znát rodzílné požadavky na dnešní elektrická auta. Hodí se vyšší stavba, aby baterie v podlaze nezabraly příliš mnoho místa. Stejně tak je ale vhodné módě vysokých SUV trošku ustoupit alespoň nižší střechou, která je lepší pro aerodynamiku, zásadní to věc pro dojezd na jedno dobití.

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq iV s volitelnou svítící maskou

Foto: Škoda Auto

Základní verze LED pásky postrádá.

Vzniká tak jakýsi crossover, která má v sobě něco z SUV, ale i rodinných MPV. Aby to však celé nepůsobilo zvláštně, potřeba je nasadit opravdu velká kola s velkými disky. U enyaqu mají 18 až 21 palců, nejvíc ze všech modelů automobilky.

Z detailů nicméně novinka upoutá svítící maskou zvanou Crystal Face. Tvoří ji horizontální i vertikální LED pásky. Vzhledem k tomu, že podle normy EU musí výrobce dodržet určitou mezeru mezi denním svícením, bude maska svítit jen v režimu potkávacích světel. Pokud se vám tento prvek nezamlouvá, součástí základní výbavy není.

Uvnitř jde o nejluxusnější Škodu

Interiér nového Enyaqu sice respektuje architekturu posledních modelů automobilky, ale vnímanou kvalitou a materiály je jednoznačně nejlépe provedený. Zde si svou cenu obhájí a strohý superb s kodiaqem vedle tohoto vnitřku bledne závistí.

Na výběr bude z několika barev a materiálů interiéru. Včetně ekologických možností, jako je ovčí vlna nebo chemicky neošetřená kůže zvaná eco suite. Výbavové linie porostou s kapacitami baterie.

Foto: Škoda Auto

Dominantou uvnitř je obří displej infotainmentu.

Z octavie tu najdete dvouramenný volant, který je v edici Founders opatřem třetím ramenem. Po usazení vás zaujme skvělý rozhled před sebe. Před sebou má posádka hlubokou palubní desku s rozměrným čelním sklem jako v MPV, přes kterou se line vysoko umístěný pás. Jedná se o štít virtuálního head-up displeje.

Novinka umožní virtuálně na čelní sklo promítat pokyny navigace či informace o čtení krajnic tak, že je řidič vnímá, jako kdyby to bylo nakreslené na silnici.

Řidič má před sebou jen malý displej o úhlopříčce 5,3 palce se základními informacemi o rychlosti či jízdních údajích. Dominantou je 10- až 13palcová středová obrazovka infotainmentu s novým uživatelským rozhraním. Počítá i s dodatečným dokupováním aplikací.

Foto: Škoda Auto

Škrabka na led se přesunula do víka zavazadelníku.

Středový tunel je dutý a umožňuje tak využít vnitřní schránku. Zaujme minimalistický volič převodovky a schránka pro dva chytré telefony. Tradiční škrabku na okna nenajdete ve vičku nádrže, či tentokrát zásuvky, ale na kraji víka zavazadelníku.

Uvnitř Enyaq boduje také místem, na zadních sedadlech se podélně blíží Superbu a problém není ani strop pro vyšší postavy.

Zavazadlový prostor má objem 585 litrů. Právě zde dostala větší prostor spíš baterie a zmínění zadní pasažéři. Karoqu v zavazadelníku naměříte 521 litrů, kodiaq nabídne 720 litrů. Sedmimístná varianta jako v případě kodiaqu se neplánuje.

Nejmenší baterii v Česku nekoupíte

Pro moderní elektromobily se díky baterii umístěné v podlaze vžilo označení „skateboardová” platforma. Nejinak tomu je u enyaqu, kde bateriový balíček tvoří základ vozu.

Pokud se pustíme do řeči čísel, enyaq nabídne celkem čtyři výkonové stupně a dvě různé kapacity baterie. Základní verze 50 iV s baterií o kapacitě 55 kWh se na český trh nedostane, automobilka cíli rovnou na vyšší dojezd.

Základ tedy tvoří verze 60 iV s pohonem zadních kol. Má lithium-iontovou baterii o „prostřední” kapacitě 62 kWh. Elektromotor umístěný na zadní nápravě nabízí výkon 132 kW. Maximální točivý moment činí 310 Nm. Dojezd činí až 390 km.

První jízda s novou Škodou Octavia: Superb má problém

AutoMoto

Nejdelší dojezd až 510 km v přísnějším měřícím režimu WLTP nabízí verze 80 iV s výkonem 150 kW a maximálním točivým momentem 310 Nm. Jeho baterie má kapacitu 82 kWh a elektromotor stále najdete jen u zadní nápravy, kterou pohání jako jedinou.

Stejnou baterii využívá také verze 80x iV o výkonu 195 kW a RS iV o výkonu 225 kW. Obě varianty ale mají dva elektromotory a nabízí tedy pohon všech kol. Obě verze mají dojezd až 460 km.

Vrcholné RS iV, které zatím Škoda na oficiální prezentaci neukazuje, zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Maximální rychlost činí 180 km/h, o 20 km/h více než u ostatních výkonových verzí.

Foto: Škoda Auto

Technické údaje Škody Enyaq iV

Nejvýkonnější verze také může táhnout přívěs o hmotnosti až 1 400 kg, díky mechanicky sklopnému, elektricky odjistitelnému tažnému zařízení. Na přání lze zvýšit dojezd především v zimních měsících díky příplatkovému tepelnému čerpadlu, které stlačuje pod vysokým tlakem chladivo. Podle Škody je rozdíl v zimní spotřebě až 30 procent.

Enyaq iV umožňuje dobíjení na rychlonabíjecích stanicích na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW, kde dobíjení baterie s kapacitou 82 kWh z 5 % na 80 % kapacity trvá v ideálním případě 38 minut.

Foto: Škoda Auto

Zásuvku najdete na zadním blatníku, na rozdíl od plug-in hybridního superbu, který ji má v masce.

Domácí alternativou je wallbox na střídavý proud s výkonem až 11 kW. V závislosti na kapacitě baterie trvá dobíjení 6 až 8 hodin. Škoda také nabídne integrovanou kartu pro dobíjení na veřejných stanicích více poskytovatelů. Podle automobilky umožní nabíjení na většině z celkem 195 tisíc nabíjecích stanic v zemích Evropské unie.

Objednávky za rohem, u dealerů příští rok

Předobjednávat Enyaq iV u český dealerů půjde od 3. září. Krom základní verze 60 iV za zmíněných 1 059 900 korun půjdou objednat i další variant, ovšem zatím za nespecifikovanou cenu.

V základní výbavě nebude chybět například dvouzónovou automatickou klimatizaci Climatronic, multifunkční kožený volant, bezklíčové zamykání a startování, DAB tuner, připojení chytrých telefonů, LED hlavní světlomety a možnost rychlodobíjení až do 50 kW. Dále také například parkovací senzory, zadní parkovací kameru, vyhřívaný volant.

Volkswagen ID.4 doprovodí Škodu Enyaq, výroba před zářijovou premiérou odstartovala

AutoMoto

K mání bude na jaře i verze Founders limitovaná na 1895 kusů, připomínající 125 let od založení. Má černé prvky karoserie, plaketky s pořadovým číslem a maximální výbavu.

Podle aktuálních plánů se má enyaq v českých showroomech objevit na přelomu února a března příštího roku. V příštím roce je v plánu také představení „kupé” verze se splývavou střechou.

Odkud se bere jméno Enyaq?

Jméno Enyaq respektuje zakončení s písmenem „q“, jako je tomu u ostatních boleslavských SUV včetně Kamiqu, Karoqu a Kodiaqu. Je rovněž odvozeno od irského slova „enya“ a znamená „zdroj života“. Samotné slovo enya pochází z původního irského slova „Eithne“ a lze je volně přeložit jako esence, duch, princip.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám