Hlavní obsah

Za volantem nového Rolls-Royce Ghost: Méně je více

Ghost druhé novodobé generace je jako kdyby konečně složil zkoušku z elegance nikoli na jedničku, ale rovnou s podtržením. I když je technikou blíže většímu phantomu, lze „menší” limuzínu v portfoliu značky nyní chápat daleko snáze jako alternativu, než-li nutnou „dostupnější” součást. U 5,5metrového vozu, který může přijít na odhadem klidně 10 milionů korun jsou uvozovky u takových slov na místě. Vítejte ve světě Rolls-Royce.

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Ghost

Článek

V roce 2009 automobilka Rolls-Royce představila první novodobý model Ghost. V té době už kroutil doposud jediný model v nabídce, vlajkový phantom, šestý rok na trhu.

Ghost tehdy znamenal první rozšíření portfolia od dob, kdy na přelomu tisíciletí spadl do rukou BMW a přestěhoval se do Goodwoodu. Měl nabídnout o něco „dostupnější”, odlehčenější verzi ikonické limuzíny od Rolls-Royce.

I přesto, že stál na základech sedmičkové limuzíny od BMW, byť notně upravených, a neměl 6,75litrový, ale „jen” 6,6litrový mnichovský dvanáctiválec, neobyčejné vlastnosti moderního vozu této značky s sebou neoddiskutovatelně nesl.

To se odrazilo na prodejích, první novodobý Rolls-Royce Ghost byl nejúspěšnější model ve 116leté historii značky. V loňském roce dostal po jedenácti letech nástupce. Jaký je, jsem zjišťoval na českých silnicích.

Méně opulence

Nový ghost si s sebou po stránce vzhledu samozřejmě bere to základní, co dělá limuzínu Rolls-Royce. Silueta, proporce, zadní dveře otevírané naopak, obří maska chladiče, soška Spirit of Ecstasy, široký C sloupek nebo zužující se záď – to vše zůstává. Ovšem v detailech je znát snaha o dnes populární minimalismus.

Foto: Rolls-Royce

Linie střechy klesá pozvolněji a čelní okno je skloněno ve větším úhlu než u předchůdce.

Novinka chce být na pohled odlehčená, méně opulentní. Maska chladiče sice nově svítí, ale zevnitř je matná, aby tolik nezářila. Soška nad ním zůstává na svém místě, ale je na kapotě osamocena, už není orámována chromem.

Linie střechy takřka připomíná kupé či fastback, jak ladně se snižuje až ke hraně zavazadelníku. Stejně tak čelní okno je více skloněné. Dohromady s tím, jak jsou všechny linie více zaoblené, cítíte z nové generace ve srovnání s předchůdcem o něco uvolněnější atmosféru. Zejména pokud si pomůžete konfigurací – testovaný kus v krásném šedém laku s černými koly to dokládá.

Klid především

Podobný přístup je vidět v interiéru. Ghost pokračuje v zavedeném stylu, ale působí uvnitř celkově moderněji, celistvěji. Palubní deska je stejně jako ve všech moderních modelech značky mohutná, ale jako kdyby byla vytesána z jednoho kusu.

Má méně tlačítek a přitom si zachovává intuitivnost systému iDrive s analogovým ovládáním. Infotainment i digitální přístrojová deska mají skvělé rozlišení, ale příjemně uklidňující grafiku. I tady platí, že v nabídce high-tech vymožeností se tohle auto nemůže rovnat takovému aktuálnímu Mercedesu třídy S, ale myslím si, že zákazníci goodwoodské značky to ani nevyžadují.

Foto: Rolls-Royce

Celková architektura vnitřku je uklidňující, přitom nechybí klasické ovládání klíčových funkcí.

Foto: Rolls-Royce

Před spolujezdcem není žádná LED obrazovka, ale dřevěný panel ve vysokém lesku, do kterého jsou vyřezány osvětlené tunely.

I tlačítka na zavírání dveří se přesunula na středový tunel. Dveře lze nově zavírat i zvenčí tlačítkem na klice a v případě zadních i otevírat přidržením za kliku. V případě manuálního zavírání je potřeba přetlačit hydrauliku, ovšem intenzitu, s jakou jste tak učinili, si systém zapamatuje a posune dveře tak, jak jste zamýšleli.

Chce to trochu zvyku a zezačátku mi nepřišlo tlačit větší silou do dveří úplně vhodné, vzhledem k auře vozu, ale inženýři musejí počítat i s větrnými podmínkami, a tak je nutné si na to zvyknout. A nebo zkrátka používat výhradně tlačítka.

Foto: Rolls-Royce

Prodloužená varianta není nutná, i toto standardní provedení nabídne královský prostor pro zadní cestující. Všimněte si širokých zadních sloupků, které zadní posádku kryjí a dodávají potřebnou intimitu.

Samozřejmostí už je úchvatná kvalita zpracování a nejlepších použité materiály. Stejně jako fakt, že i testovaná „neprodloužená” varianta nabídne pro zadní cestující nadbytek místa a výbavu jako stolečky s vysouvacími obrazovkami nebo lednici s držáky na šampaňské se speciálními skleničkami, které mají nízké těžiště. Mimochodem, na základě odborných doporučení someliérů má zařízení dva režimy chlazení, udržuje 11 °C pro archivní a 6 °C pro nearchivní šampaňské. Tady se myslí zkrátka na vše.

Konečně jde o phantom v menším balení

Nová generace už po technické stránce není chudším příbuzným. Stojí na stejné hliníkové modulární platformě Architecture of Luxury jako větší modely Phantom a Cullinan. To s sebou nese nejen technické danosti jako je vyšší tuhost karoserie, ale i mezigeneračně odlišné pohonné ústrojí.

S novým ghostem se automobilka postupně začíná zbavovat zvláštní technické situace, kdy vyráběla dva přeplňované dvanáctiválce. Agregát o zdvihovém objemu 6,6 litrů zůstane jen v pomalu končících příbuzných modelech, tedy kupé wraith a kabrioletu dawn.

Novinku pohání stejná jednotka jako v cullinanu a phantomu, tedy o objemu tradičních 6,75 litru. Má výkon 420 kW a 850 Nm maximálního točivého momentu. Jen phantom si schovává 50 Nm navíc. Jde přece o vlajkovou loď.

Test Rolls-Royce Phantom: Opravdový vrchol

Testy

Nenechte se mýlit, projev agregátu s důrazem na sametový projev s maximem točivého momentu proklatě nízko je shodný jako u předchůdce, přeci jen je ale znát, že tento motor od větších příbuzných je ještě klidnější, výkonnější a zkrátka o malý stupínek lepší.

Platí zde to samé jako u ostatních modelů značky. Vozy Rolls-Royce se na jednu stranu snaží filtrovat všechno nepříjemné, na stranu druhou pozoruhodně neoddělují řidiče od dění.

Extrémně jemná osmistupňová převodovka dělá vše proto, aby motor využíval spodního pásma otáček. Ne nadarmo je tu tradičně místo otáčkoměru ukazatel zbývajícího výkonu.

Auta žádné jiné značky se takto neodlepí z místa. Převodovka využívá vespod umístěných newtonmetrů a nechává při rozjezdu masivně proklouznout měnič točivého momentu, vůz se tak rozjede s mírným zhoupnutím, velmi vláčně. A můžete na plynový pedál šlapat jak chcete. Cuknutí nebo citelného stresu se ani při svižném rozjezdu nedočkáte.

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Ghost

Do celého relaxačního balíčku zapadá i řízení. Rolls-Royce totiž nedovolí šoférovi jakékoli škubavé pohyby. Volant je velký a má velmi úzký věnec, řízení je vláčné s dlouhým převodem. Máte skutečně pocit kormidelníka, přitom se ale ze záhadných důvodů nevytrácí potřebný cit a auto dokážete nasměrovat přesně k apexu zatáčky.

Obratnosti limuzíny s délkou 5546 mm velmi pomáhá natáčení zadní nápravy. Nový ghost je také první limuzínou značky s pohonem všech kol, který dosud nabízelo jen SUV Cullinan. Jakkoli je mi hluboce tradiční přístup značky velmi blízký a novoty rád nevidím, v tomto případě jsem pro – ghost se tím stává vhodnějším autem i pro zimní podmínky a chování vozu kdykoli jindy to v tomto případě negativně neovlivní.

Ve výsledku je ghost stejně jako každý Rolls-Royce svým naladěním ideálním autem pro šoféra, který svou práci dělá správně. Tedy rozjíždí se maximálně plynule, i v případě svižnější akcelerace. Dokáže zabrzdit na místě tak, že si toho posádka ani nevšimne, zatáčet bez cukavých pohybů a udržovat velmi nízkou rychlost při popojíždění v koloně, místo neustálého rozjíždění.

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Ghost

A je úplně jedno, jestli tím řidičem je najatý gentleman, nebo majitel vozu. Podle školitele šoférů Andrewa McCanna je v reálném životě podíl ghostů řízených majiteli velmi vysoký, i na večírky dnes působí méně formálně přijet za volantem Rolls-Roycu a nechat se odvést na zadních sedadlech profesionálem až v případě, že si pár dal skleničku.

Zatímco možnosti, které skýtají prvky ovládání jsou pro mě osobně tím nejvíc fascinujícím na vozech této značky, nový ghost nevyjímaje, tento model dále exceluje i v dalších jízdních vlastnostech.

Rolls-Royce údajně díky 100 kilogramům přídavných odhlučňovacích hmot udělal auto tak tiché, až to bylo posádce nepříjemné. Proto uměle vytvořil specifickou frekvenci, která se v interiéru produkuje.

„Znáte to, když máte komára v místnosti. Přes den si jeho bzučení ani nevšimnete, zato v noci, když je uvnitř absolutní ticho, je nesmírně otravný. Když jsme konstruovali nový ghost, oním komárem v místnosti se ukázal být pouhý vzduch ve vedení ventilace. Museli jsme vyvinout speciální měkčený materiál, který jej odfiltroval,” říká McCann.

Test Rolls-Royce Cullinan Black Badge: Pod černou maskou

Testy

Komfort samozřejmě stojí a padá s kvalitou odpružení, na českých silnicích zejména. Ghost přichází se světovým unikátem. Systém Planar používá digitální vymoženosti jako kameru, která snímá vozovku a v reálném čase informuje tlumiče o velikosti a typu nerovnosti, ale také je založen na mechanickém principu vzduchového měchu a dalšího tlumiče nad ním.

Ve výsledku odpružení dodává jízdě ještě o řád větší klid než u předchůdce, především skvěle udržuje karoserii bez kymácení se, ale také skvěle filtruje i ostré městské nerovnosti, vlny... Jízda na létajícím koberci tady není pouhým marketingovým klišé.

Přitom díky mechanickému pojetí opět platí, že řidič není zcela odtržen od reality a když by náhodou chtěl, nebo je to nutné, zrychlit a projet si sekvenci zatáček, je ghost v tomto ohledu o něco ochotnější než phantom, méně se naklání a je obratnější.

Závěr

I když se Rolls-Royce Ghost stigmatu menšího bratra logicky nikdy zbavit nemůže, novinka dává podstatně hlubší smysl než předchůdce. Nabídne stejnou úroveň techniky a zpracování, jako vlajkový phantom, jen hodnoty značky servíruje v uvolněnějším balíčku, co se designu a celkové atmosféry týče.

Jde o famózní limuzínu, která spojuje až řemeslné zpracování, extrémní komfort, odhlučnění a ladnou dynamiku s tím, že nezapomíná na vlastnosti, které dělají auto autem.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám