Hlavní obsah

Test vozu Mercedes-Benz V 250 BlueTec: první třída pro šest

Novinky, Martin Žemlička

Pro největší a nejpraktičtější osobní mercedes současnosti, který nahrazuje bývalý model Viano a třídu R, jsme připravili trasu dlouhou dva a půl tisíce kilometrů. Na palubě čtyři dospělí a dvě děti, kufr plný tašek, kočárků a plastových motorek. Jak nové „véčko” obstálo?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz třídy V

Článek

Pokud máte početnější rodinu nebo když potřebujete opravdu velké auto ke komerčnímu převážení většího množství zákazníků, moc velký výběr na trhu nemáte. Pokud pomineme osobní verze užitkových automobilů od Renaultu a Opelu, je zde dvanáctiletý Volkswagen Transporter/Multivan a nově právě třída V od Mercedesu. Jistě, jak transporter, tak nové „véčko“ vycházejí rovněž z užitkových verzí (jakkoliv u Mercedesu měla osobní verze časovou prioritu), svůj dodávkový původ však velmi umně maskují, zejména v luxusnějších (a tudíž dražších) provedeních.

Proti vianu je u nového mercedesu vidět obrovský skok. Novinka ještě více sází na hranatý ponton à la transporter (na tento populární model odkazují zadní světla rovného víka pátých dveří), design je však o dost výraznější a na nepraktických 19palcových kolech společně s hezkým modrým lakem se tohle auto bude leckomu líbit. Jasně, pořád je to tak trochu dodávka, ale koho to zajímá, když je tak prostorná a praktická?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz třídy V

Uvnitř je místo až pro osm cestujících, v našem případě bylo auto v uspořádání pro šest lidí (2 – 2 – 2). Sedadla jsou výborně dimenzovaná, velmi pohodlná (ověřeno při více než 1000 km nonstop jízdě), vepředu vyhřívaná i odvětrávaná, vzadu samozřejmě posouvatelná a polohovatelná (v případě nutnosti i zcela vyjímatelná). Chyběla nám možnost masážních funkcí jako v třídě S, motor se také kupodivu startuje klíčkem, nikoli dnes stále častějším tlačítkem.

Nad hlavou máte vždy desítky volných centimetrů místa. Množství místa pro nohy ve druhé a třetí řadě tak záleží na tom, jak vysoký jedinec sedí před vámi, respektive jak moc zavazadel chcete umístit do kufru. Není problém jezdit se šesti dospělými na palubě.

Interiér je výborně zpracován, rovněž výběr použitých materiálů je prémiový. Velmi dobré je i ovládání multimediálního systému a navigace. Byť by nám úplně stačilo otočné kolečko, dotykový touchpad je tak trochu navíc. Povedený je grafický výstup, systém navíc komunikuje v češtině. Obdiv zasluhuje kamera za 21 500 korun, schopná pomocí předních a bočních kamer nabídnout i ptačí perspektivu – parkování je pak o dost snazší.

Mercedes-Benz třídy V - multimediální systémVideo: Mercedes-Benz

Pokud z kufru vyndáte těžké plato, které do určité výšky zabraňuje pohybu předmětů uložených v zavazadlovém prostoru, a hlavně brání praktičnosti, naložíte opravdu velké množství tašek, kufrů, kočárků a dalších nezbytností. Na výšku můžete skládat více než metr, na délku 700 milimetrů, při posunutých sedadlech ještě dále. Tady opravdu není na co si stěžovat. Mimochodem, užitečná hmotnost tohoto pětimetrového, metr osmdesát vysokého automobilu činí skvělých 950 kilogramů.

Pouze čtyřválce a pouze naftové

V nabídce motorizací je de facto jediný motor – čtyřválcový turbodiesel CDI o objemu 2,1 litru, naladěný na tři různé výkony. Základem je verze o výkonu 100 kW (136k) a 330 Nm. Verze 220 CDI dostala 120 kW a 380 Nm a konečně prozatím vrcholná verze má 140 kW a 440 Nm točivého momentu. Šestiválcový motor už v nabídce chybí, a je to škoda. Pokud chcete tahat těžší přívěsy nebo chcete mít z jakéhokoli jiného důvodu šest válců pod kapotou, máte smůlu. Ale takový je trend, a konkurenční multivan už s V6 rovněž neseženete.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz třídy V

Zkoušeli jsme nejsilnější turbodiesel, který si k emisní normě Euro 6 pomáhá vstřikováním močoviny (AdBlue), jejíž nádobku najdete poblíž hrdla palivové nádrže, umístěné jako u dodávky vlevo dole u dveří řidiče. Na rozdíl od osobních verzí si močovinu můžete dolévat sami, bez rizika značného zápachu při jejím rozlití. Nádržka na AdBlue má 10 litrů, a vydrží tak zhruba 10 tisíc km.

Pokud bychom byli hnidopiši: na ukazateli, který šipkou v interiéru ukazuje stranu, kde je otvor nádrže, je chyba – ukazuje napravo jako u všech osobních mercedesů, zde je však nalevo. Když se rozsvítí rezerva, dojde k paradoxní situaci, kdy šipka na displeji správně ukazuje doleva, šipka u symbolu palivové nádrže je však otočena na druhou stranu. Ale to je opravdu malicherná drobnost.

Plně naložené auto (šest lidí a plný zavazadlový prostor) během trasy dlouhé 2500 kilometrů dosáhlo výborné spotřeby 8,1 litru nafty na sto ujetých kilometrů. Pravda, i s prázdným autem jsme dovedli jet za deset, svižná jízda do tachometrových 140 km/h však znamená odběr osm litrů či dokonce ještě méně.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz třídy V

Dva typy převodovky

Převodovka je výhradně samočinná, v nabídce je ale i šestistupňová, přímo řazená převodovka (tu však nedostanete k nejsilnějšímu motoru). Upřímně, pokud nebude příliš šlapat na plyn, automat si vždy poradí, řadí hladce a stěžovat si nebudete ani na sladění s motorem. Otáčky při dálničních rychlostech vás nebudou obtěžovat – při 160 km/h ukazuje otáčkoměr hodnotu 3000, při dálničním limitu většiny evropských zemí je to přibližně 2500 otáček. A to není nic, na co by bylo nutné si stěžovat, notabene vzhledem k velikosti a zaměření popisovaného vozidla.

Podvozek, respektive jeho tlumení i jistota při rychlé dálniční jízdě jsou velmi dobré, a to i na devatenáctipalcových kolech. Ta vypadají velmi elegantně, pokud ale přece jenom zvolíte rozměr ještě o palec nižší, na hladkých silnicích jen tu a tam zaznamenáte jemné zhoupnutí – tlumiče karosérii krásně udrží. Jediný problém představují silnice s krátkými nerovnostmi nebo vysloveně rozbité okresky nižších tříd. Tady ani jinak výborné tlumiče svou práci ne vždy zvládnou a posádce kvůli tomu snižují komfort. Poháněná je standardně zadní náprava, v budoucnu dorazí verze 4Matic.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz třídy V

S „véčkem“ také rovnou zapomeňte na rychlé průjezdy technickými tratěmi. V rychle projížděném oblouku se auto nakloní (zkoušeno nezatíženým vozem, ale s plnou zátěží to asi o mnoho lepší nebude) a přední pneumatiky rychle ztratí potřebnou přilnavost. Velmi dobrá je ovšem odolnost na boční vítr, které je dosahováno také aktivními zásahy řídící jednotky (přibrzďováním) na straně s bočním větrem.

Výtečná volba – málokdo potřebuje tak velké auto

Co dodat? Pokud máte početnější rodinu nebo chcete nabídnout komfortní svezení pro více lidí, je Mercedes třídy V výtečnou volbou. Počítejte s tím, že takto velké auto vám nenabídne průlet Německem dvoustovkou jako třída C, E či S, velmi komfortní cestování ale zažijete i na palubě recenzovaného auta. Otázkou samozřejmě je, jak často využijete jeho přepravní schopnosti, protože jezdit v tomto autě ve dvou, třech nebo čtyřech lidech je tak trochu hřích. Na to vám obvykle stačí jakékoli kombi.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz třídy V

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2143 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:140 kW (190 k) při 3800 ot./min.
Max. točivý moment:440 Nm při 1700 ot./min.
0–100 km/h:10,1 s
Nejvyšší rychlost:206 km/h
Průměrná spotřeba:6,0 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):2100 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:1 035 155 Kč (200 CDI)
Cena s testovanou motorizací:1 207 580 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám