Hlavní obsah

Carrefour odchází s rekordní ztrátou

Carrefour ČR, který letos prodal svých 11 hypermarketů v Česku konkurenčnímu řetězci Tesco, loni zvýšil ztrátu z 586 miliónů korun v roce 2004 na rekordních 1,42 miliardy korun. Carrefour si navíc z předchozích let nesl zátěž v podobě neuhrazených ztrát za dalších 2,47 miliardy korun.

Článek

Tržby Carrefour ČR za prodej zboží loni mírně vzrostly, a to z 9,4 miliardy korun v roce 2004 na bezmála 9,8 miliardy korun. Carrefour ČR měl na konci loňského roku základní kapitál 5,88 miliardy korun a vlastní kapitál dvě miliardy korun. Cizí zdroje společnosti obnášely 6,15 miliardy korun, z toho 4,2 miliardy korun připadlo na závazky vůči mateřské společnosti Carrefour Nederland.

Až deváté místo

Obchodní řetězec Tesco převzal 11 českých hypermarketů Carrefour letos v červnu. Díky této akvizici posílí Tesco pozici na tuzemském trhu, kde mu loni s tržbami 20,45 mld. Kč patřilo mezi deseti největšími obchodními řetězci páté místo. Carrefouru na loňském žebříčku největších obchodníků připadlo 9. místo.

Podle kupní smlouvy zaplatí Tesco za 11 hypermarketů Carrefour celkem 3,996 miliardy korun. Britská skupina Tesco letos na jaře zároveň získala od Carrefour Nederland také stoprocentní podíl ve společnosti Carrefour ČR.

Podle dohody z loňského září má Tesco vedle 11 českých hypermarketů Carrefour získat čtyři slovenské prodejny tohoto francouzského řetězce. Tesco naopak Carrefouru přenechá svých šest obchodů a dvě obchodní centra na Tchaj-wanu. Evropská komise schválila Tesku koupi českých prodejen Carrefouru loni v prosinci, slovenské úřady ale transakci zatím neschválily.

Tesco v ČR provozuje šest obchodních domů, 42 hypermarketů, 28 supermarketů a pět čerpacích stanic. Letos na jaře Tesco získalo 27 supermarketů německé obchodní skupiny Edeka, která stejně jako Carrefour kvůli tvrdé konkurenci na maloobchodním trhu odešla z Česka.

Porážka v cenové válce

Obchodní řetězce v Česku již delší dobu svádějí neúprosnou cenovou válku o zákazníky. Provozovatelé hypermarketů se kvůli nasycenosti tuzemského trhu stále častěji v expanzních plánech zaměřují na menší města, která dosud byla doménou levných diskontních prodejen.

Experti proto očekávají, že tvrdý konkurenční boj přiměje k odchodu z Česka další velké obchodní řetězce. Již loni se z Česka stáhla společnost Julius Meinl, jejíž obchody koupil Ahold.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám