Hlavní obsah

Schůzky u Pavla: ANO to má za sebou, první kandidát SPD se omlouval za svou češtinu

Aktualizováno

Prezident Petr Pavel pokračoval v úterý v neformálních konzultacích s navrženými ministry budoucí vlády ANO, SPD a Motoristů. Sešel se s Lubomírem Metnarem, jenž má vést ministerstvo vnitra, kandidátkou na post ministryně pro místní rozvoj Zuzanou Schwarz Bařtipánovou (oba z ANO) a nominantem na post ministra dopravy Ivanem Bednárikem, jehož navrhla SPD jako nestranického odborníka.

Ivan Bednárik se omlouval za svou češtinuVideo: Novinky

Článek

Prezident chce mít schůzky hotové do konce týdne. Zahájil je s kandidáty ANO, následovat budou nominanti za SPD a na závěr přijdou Motoristé.

Metnar: V otázce bezpečnosti žádné kontroverze

Jako první přišel na řadu Metnar. „S panem prezidentem jsme probírali priority našeho hnutí a koalice, která vznikla. Co se týče bezpečnosti, tak si myslím, že jsme se téměř ve všech bodech shodli. Jak dobře víte, pan prezident v oblasti bezpečnosti a obrany pracoval podstatnou část svého života a je v tom velkým odborníkem. Tady nebyl žádný problém, žádná kontroverze,“ řekl novinářům po schůzce.

K plánům nové vlády prý prezident neměl výhrady. „Jen jsme diskutovali nad detaily a řekněme nad určitými prioritami. Já za mě tuto schůzku mohu hodnotit jako velmi dobrou,“ dodal Metnar.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Lubomír Metnar

S prezidentem hovořil i o odmítnutí migračního paktu, který podle Metnara „neřeší základní příčiny rizik pro bezpečnost České republiky, neřeší ochranu vnější hranice, regulaci migrace a přidává byrokratickou zátěž.“

Metnar s  Pavlem diskutoval i o přípravě na vývoj války na Ukrajině. Česká republika by měla být připravena na zvýšenou migraci, která by mohla následovat jak v případě pokračování války, tak i v případě příměří a ztráty ukrajinského území.

Nová vláda ANO, SPD a Motoristů by zároveň chtěla zvýšit příslušníkům bezpečnostních složek platy. Opatření by podle Metnara mělo vyjít zhruba na devět miliard korun, jak upřesnil po dotazu Novinek a Práva, částka by měla pokrýt celé čtyřleté vládní období.

Schwarz Bařtipánová: Řešili jsme i vyloučené lokality

Kandidátka na ministryni pro místní rozvoj Zuzana Schwarz Bařtipánová (ANO) s prezidentem hovořila o přípravě nového stavebního zákona, který by měl celý proces pro úředníky i stavebníky zrychlit.

„Pana prezidenta jsem ujistila, že uděláme maximum o to, aby přesun do nové legislativy byl co nejhladší,“ řekla novinářům po jednání.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Na snímku kandidátka na ministryni pro místní rozvoj Zuzana Schwarz Bařtipánová.

S hlavou státu řešila i situaci vyloučených lokalit. „Bavili jsme se o nutnosti sběru dat, abychom měli data k tomu, jak objektivně posoudit, ve kterých oblastech jsou regiony zaostalé,“ podotkla.

Prezident se také zajímal o původní volební plán ANO zrušit ministerstvo pro místní rozvoj. „To pan prezident nevítal. Je rád, že ministerstvo zůstává a já jsem za to také ráda,“ poznamenala Zuzana Schwarz Bařtipánová.

Bednárik: Řeč byla i o kosmickém programu

Poslední přišel v úterý na Hrad kandidát SPD na ministra dopravy Ivan Bednárik. „Překvapila mě hloubka a šíře zájmu pana prezidenta. Můžu konstatovat, že v mnoha věcech jsme se shodli,“ řekl novinářům po jednání s prezidentem.

Novinářům se omluvil za špatnou češtinu, slíbil, že svou dovednost zlepší. Zároveň také informoval o tom, že podá žádost o české občanství, i když to pro funkci ministra není podmínka.

S prezidentem hovořil o nutných dopravních stavbách a vysokorychlostních tratích, ale i o kosmickém programu. „Zajímal ho můj postoj. U mě je vždy postoj racionální - to znamená, že každá investice musí mít vypočitatelnou návratnost. Pokud bude mít kosmický problém návratnost pro ekonomiku, tak nevidím důvod, abych ho brzdil,“ řekl novinářům Bednárik.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Ivan Bednárik

Za úkol bude mít nové vedení ministerstva podle něj vyřešit peníze pro dopravní stavby. „Chybí mi dlouhodobá strategie. Ta díra v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury se netýká jen roku 2026, ale i 2027. Musíme si říci, kolik peněz můžeme investovat,“ řekl novinářům.

„Nezpochybňuji kvalitu managementu a vedení dnešního ministerstva dopravy, to ne, spolupracoval jsem s nimi a znám i pana ministra (Martina) Kupku. Myslím, že tam dojde k přirozenému předání agendy a budeme v některých věcech kontinuálně pokračovat,“ dodal.

S prezidentem Bednárik hovořil také o obnově Ukrajiny. „Je potřeba si uvědomit také to, že doprava nezná politiku, ji zajímá geografie,“ poznamenal kandidát na ministra s tím, že by se Česká republika měla připravit na to, že může být díky své pozici zemí, přes kterou bude směrem k Ukrajině probíhat logistika.

Motoristé na závěr

Až na závěr schůzek si prezident pozval kandidáty Motoristů, kteří na post ministra životního prostředí navrhují Filipa Turka. S Turkem má hlava státu problém, mimo jiné kvůli řadě xenofobních a rasistických výroků, které měl Turek napsat na sociální sítě. Své výhrady zopakoval Pavel v pondělí pro Českou televizi.

„Pokud nevysvětlí vše, co se kolem něj děje, není vhodnou osobou na post ministra české vlády,“ sdělil v úterý Pavel.

Pavel také požaduje, aby kandidát na post premiéra Andrej Babiš (ANO) veřejně oznámil řešení střetu zájmů, než ho do funkce jmenuje.

Do střetu by se Babiš dostal coby předseda vlády a zároveň vlastník Agrofertu. Pavel avizoval, že po tomto vysvětlení je připraven Babiše jmenovat do týdne a celou vládu během několika dnů poté.

Záznam: Příjezdy na Pražský hrad a vyjádření dalších kandidátů na ministry nové vládyVideo: Novinky

Výběr článků

Načítám