Hlavní obsah

ČSSD navrhuje limit 80 miliónů na volební kampaň do Sněmovny

Právo, jov

Sociální demokraté v pátek představili konkrétní návrhy, jak radikálně omezit výdaje na volební kampaň do Sněmovny. Prosazují stanovit celkový limit na jednu politickou stranu ve výši 80 miliónů korun. Omezit také chtějí výši darů pro politické strany.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Bohuslav Sobotka (ČSSD)

Článek

Soc. dem. navrhuje v případě limitu výdaje pro volby do Sněmovny ve výši 80 miliónů korun, aby neobsahoval například personální náklady, pronájmy a investice. Cílem je, aby nebyl limit obcházen, informoval na tiskové konferenci v Lidovém domě šéf ČSSD Bohuslav Sobotka.

Podle Sobotky by také měly mít politické strany povinnost používat pro kampaň transparentní, veřejně kontrolovatelný účet. Při nákupu inzerce a propagačních ploch soc. dem. prosazuje, aby strany mohly využívat pouze ceníkové či průměrné ceny za posledních 12 nebo 24 měsíců.

Lidový dům také zvažuje úplný zákaz využívání billboardů v kampani. Jako variantu nabízí, že by každá strana mohla mít k dispozici 200 až 300 číslovaných billboardů a měla povinnost uveřejňovat, kde jsou umístěny. Politické strany by podle představ ČSSD měly mít povinnost do 60 dnů od voleb podat zprávu o volebních nákladech Kontrolnímu výboru Sněmovny.

Loňské volby ČSSD stály přes 180 miliónů

Pokud jde o omezení darů, soc. dem. míní, že by u fyzických osob měl limit činit dva milióny ročně a u právnických čtyři milióny ročně. Pokud by chtěla některá fyzická osoba nebo firma věnovat vyšší částku, musela by peníze zaslat na účet ministerstva financí.

Z tohoto účtu by byly peníze rozdělovány politickým stranám úměrně tomu, jaké dostávají od státu příspěvky na svůj roční provoz. „U velkých darů by byla narušena vazba mezi konkrétní politickou stranou a velkým donátorem,“ vysvětlil Sobotka.

Lídr ČSSD nyní chce s návrhy oslovit předsedy ostatních parlamentních stran. Na toto téma chce soc. dem. také vést veřejnou debatu. Příslušné zákonné změny pak hodlají oranžoví předložit na půdě Senátu.  „Ujmeme se toho v Senátu velmi rádi,“ uvedla v pátek místopředsedkyně horní komory Alena Gajdůšková (ČSSD). Podle Sobotky by návrh mohl být předložen nejpozději během letních prázdnin.

ČSSD v loňských volbách do Sněmovny limit, který nyní navrhuje, značně překročila. V listopadu tehdejší ústřední tajemník soc. dem. Jiří Havlíček v rezignačním dopise prozradil, že celkové náklady na kampaň pro květnové volby do Sněmovny dosáhly 183,956 miliónu korun. Celkový dluh soc. dem. dosahuje 360 miliónů korun. K vyrovnání hospodaření ČSSD jsou třeba až čtyři roky.

Omezení výdajů na kampaně prosazují také komunisté. Podle šéfa poslanců KSČM Pavla Kováčika chtějí v nejbližších týdnech předložit návrh zákona o zastropování nákladů na volební kampaně. Návrh se bude týkat všech typů volebních kampaní, včetně přímé volby prezidenta. Dodržování zastropování nákladů na kampaně bude v návrhu podle Kováčika pojištěno sankcemi a pojistkami.

Reklama

Výběr článků

Načítám