Hlavní obsah

Svědek natočil čínskou chloubu, neviditelný bojový letoun

Novinky,
Peking

V neděli se v Číně uskutečnil druhý let vyvíjeného bojového letounu páté generace Chengdu J-20. V úterý tom informovala čínská média, ve čtvrtek se objevilo první vide zachytávající přelet letounu nad továrním letištěm v provincii S´Čchuan, kde probíhají testy stroje.

Článek

Prví krátký let se uskutečnil v lednu v době, kdy byl v Číně americký ministr obrany Robert Gates. Druhý už trval hodinu a stroj při něm několikrát přeletěl letiště. [celá zpráva]

Jak ale ukazují záběry, měl stroj podvozek při letu vysunutý a není jasné, zda pilot provedl jeho zatažení.

Vzhledem k tomu, že se druhý let uskutečnil tři měsíce po prvním, spekuluje se, že program vývoje čínského letounu páté generace pokročil více, než Západ původně předpokládal. Dosud však není ani jasné, zda J-20 je skutečně prototypem bojového stroje, nebo jen technologickým demonstrátorem, na němž se mají ověřit některé technologie, od něhož však vede k sériovému stroji ve službě ještě dlouhá cesta.

Čínský letecký průmysl totiž zatím nemá mnoho zkušeností se stavbou moderních letadel, většinou vyráběl a dále rozvíjel jen letadla, která vyráběl v licenci. Shenyang -11 je derivátem ruského Suchoje Su-27. Lehčí Chendgu J-10 je zase odvozen izraelského stroje IAI Lavi , odvozeného z raných verzí F-16.

Vývoj stroje páté generace je velmi obtížný. Ve výzbroji takovýto bojový letoun mají jen Spojené státy – jde o extrémně drahý Lockheed F-22 Raptor. Rusko jej s podílem indických peněz vyvíjí. Suchoj T-50 už také prodělává letové zkoušky.

Neviditelný pro radary

Pro stoje páté generace je typické, že mají vlastnosti stealth, takže umožňují proniknout nad území nepřítele, aniž by byl zjistitelné většinou radarů. Narozdíl od specializovaných bojových letadel kategorie Stealth, jako je bombardér B-2 Spirit nebo vůbec první letadlo této kategorie F-117 Nighthawk, není vše podřízeno jen omezení velikosti radarového odrazu, takže letouny mají i dobré letové vlastnosti, jsou obratné a rychlé. Mají být schopné dlouhodobě letět nadzvukovou rychlostí (tzv. supercruise) a mají mít vektorovatelné výstupní trysky motorů, což zvyšuje obratnost a zkracuje dálku vzletu.

Nejde ale o klasickou lehkou soubojovou stíhačku, která je vysoce obratná, ale těžší víceúčelový letoun, který je prioritně určen k pronikání nad území nepřítele, kde provede přesné údery, aniž by byl zjištěn, současně však je schopen uspět i ve vzdušných soubojích.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám