Hlavní obsah

Volkswagen XL1: nejúspornější hybridní auto na světě

Novinky, Martin Žemlička

Volkswagen představil prototyp nejúspornějšího hybridního automobilu na světě - XL1. Spotřeba paliva činí pouhých 0,9 l/100 km. Prototyp VW vystavuje ve světové premiéře v rámci autosalonu v Kataru, sériová verze by měla přijít v roce 2013.

Článek

Automobil se spotřebou do jednoho litru na sto kilometrů je vysněným projektem současného předsedy dozorčí rady Volkswagenu, Ferdinanda Piëcha. Třetí generace prototypu XL1 je dlouhá 3888 mm, 1665 mm široká a jen 1156 mm vysoká. Délka odpovídá zhruba Fabii, na výšku měří XL1 jako supersport.

Extrémně úsporný prototyp využívá hybridního pohonu typu plug-in - kombinace turbodieselu se vstřikováním common rail (TDI) a elektromotoru s výkonem 20 kW. Převodovka je sedmistupňová, samočinná (DSG), nechybí ani akumulátor  li-ion. Motor TDI 0,8 litru (35 kW / 48 k) byl odvozen od motoru TDI 1,6 litru, který pohání vozy koncernu VW, tedy i škodovky. Motor 0,8 TDI plní emisní normu Euro 6.

XL1 dokáže navíc ujet vzdálenost až 35 kilometrů s čistě elektrickým pohonem, ale co je důležité, má naměřenou průměrnou spotřebu 0,9 litru nafty na sto ujetých kilometrů. Pokud nepočítáme nejrůznější miniaturní, v praxi nepoužitelné prototypy, je XL1 nejúspornější automobil na světě. Palivová nádrž je velká 10 litrů.

Zajímavostí je, že prototypu XL1 stačí k jízdě konstantní rychlostí 100 km/h výkon 6,2 kW/ 8,4 k. XL1 není rychlé auto, ale loudal určitě také ne - 0 na 100 km/h zvládne za necelých 11,9 sekundy a dosáhne elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 160 km/h.

Obrovský podíl na tom má i karoserie z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny (celková hmotnost je 795 kg, samotná karoserie váží 230 kg) a výborná aerodynamika (cx = 0,186). Běžná auta mají tento koeficient odporu více než 2x větší. Vozidlo od VW využívá pneumatiky Michelin s optimalizovaným valivým odporem (vpředu: 115/80 R 15; vzadu: 145/55 R 16).

Hovoří se o představení sériové verze v roce 2013, VW to ale zatím oficiálně nepotvrdil. Prototyp XL1 bude dost možná patřit k milníkům automobilové historie. Otázkou samozřejmě je, jakou spotřebu bude mít sériová verze a kolik bude stát.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám