Vědci objevili dosud nejbohatší planetární systém ve vesmíru

Ženeva

Vědci objevili ve vesmíru planetární soustavu s dosud největším počtem exoplanet obíhajících jednu hvězdu. Kolem hvězdy HD 10180 v souhvězdí malého vodního hada (Hydrus) jich obíhá nejméně pět. Hvězda je vzdálená od země 127 světelných let, uvedla BBC s odvoláním na časopis Astronomy and Astrophysics.

Tři ze čtyř optických teleskopů Evropské jižní observatoře ESO v Chile, které nové planety objevily.

Vědci z Evropské jižní observatoře (ESO) objevili planety pomocí zařízení HARPS, které zjišťuje planety podle úhlové rychlosti. Měří otřesy hvězdy, které jsou způsobeny gravitací obíhajících planet.

U zmiňované hvězdy zaznamenaly vědci mimořádně složité změny pohybu dané tím, že kolem ní obíhá nejméně pět planet. Pomocí tohoto sofistikovaného zařízení se jim podařilo zjistit nejen množství planet, ale i to, jakou mají hmotnost a po jakých drahách obíhají.

Planetární systém hvězdy HD 10180 je podle nich unikátní hned v několika směrech. Především kolem ní obíhá pět planet, což je zatím největší počet, jaký se podařilo nalézt u planetárního systému mimo naši sluneční soustavu.

„Vstupujeme do nové éry výzkumu exoplanet,“ uvedl Christopher Lovis ze ženevské univerzity, který projekt vede. „Nestudujeme už jen jednotlivé planety, ale celé planetární systémy,“ dodal, ale hned doplnil, že nelze tvrdit, že jde o dosud nejbohatší planetární systém, protože v některém může být také více planet, ale bez zařízení HARPS je nebylo možné nalézt.

Malá planeta v těsné blízkosti hvězdy

Všech těchto pět planet podobných Neptunu obíhá hvězdu ve velikosti našeho Slunce ve vzdálenosti Marsu. Všechny se přitom pohybují po víceméně kruhových drahách.

Podle vědců ale může být planet ještě více, protože se v měřeních objevují odchylky, které by mohly způsobovat dvě další planety o hmotnosti jen 1,4 větší než naše Země, což by byly dosud nejmenší objevené exoplanety.

Z měření se zdá, že jsou navíc velmi blízko hvězdě. Jedna je ve vzdálenosti pouhých dvou procent vzdálenosti Země od Slunce, takže jeden rok by na ní mohl trvat jen 1,2 dne. Podle Lovise se tam právě taková planeta nachází s 99 procentní pravděpodobností.