Hlavní obsah

Další úsporný balíček už nebude, říká Fischer

Právo, Jiří Vavroň

Premiér Jan Fischer exkluzivně pro Právo reagoval na některé spekulace o dalších krocích vlády. Jednoznačně odmítl, že by vláda chtěla další peníze do příštích rozpočtů získat vytvářením nových úsporných balíčků. Jeho cílem je do voleb udržet poměr schodku k hrubému domácímu produktu na 5,3 procenta.

Foto: Michaela Říhová, Právo

Premiér Jan Fischer na zasedání vlády

Článek

Jak může vláda bojovat o úspory v rozpočtu, pokud jedna strana ve Sněmovně chce šetřit  a druhá, přibližně stejně silná, prosazuje tři zákony, které pokud projdou, dorazí tzv. „Janotův“ úsporný balíček? O osudu zákonů tak rozhodují náhodné hlasy, účelové koalice či chřipková epidemie, která zabrání několika poslancům hlasovat.

Bude to těžké. Vláda bude především vysvětlovat a apelovat na poslance, aby si uvědomili k čemu povede zrušení zákonů z tzv. Janotova úsporného balíčku: k nekontrolovatelnému růstu zadlužení. A například nejnovější stanovisko KDU-ČSL, že nebude tyto návrhy s výjimkou změn v mateřské podporovat, je pro vládu dobrá zpráva.

Jako předseda vlády, ale nebudu podléhat zbytečné hysterii. Legislativní proces u nás trvá dlouho. Změny zákonů musí projít Senátem, musí je schválit prezident. Když bych dal příměr z cyklistiky, tak pro vládu není v tomto ohledu  ani tak důležitý výsledek první etapy (projednávání ve Sněmovně), ale až konec závodu, tedy zda snaha popřít Janotův balíček skutečně bude úspěšná a zákony budou zrušeny. A to nepředpokládám.

Budete o úsporách či nepodpoře dalšího utrácení jednat i s KSČM?

Jednám jako předseda vlády dominantně ze stranami, které vládě vyjádřily přímou podporu tím, že hlasovaly pro úsporný balíček. To KSČM bohužel neudělala. Nicméně je to parlamentní politická strana, má ve Sněmovně  poslanecký klub a v tomto smyslu je i ona pro vládu partnerem.

Počítá vláda s tím, že pokud projde zákon vracející mateřskou na původní výši, přijde rozpočet o další miliardu? Přežije to rozpočet i vláda?

Počkejme s vynášením soudů a se silnými slovy na téma budoucnosti vlády až na konec parlamentního „závodu“.

Očekáváte, že politické strany po posledních prohlášeních budou tlačit na ministry, které podpořily a následně se o výdaje a úspory začnou přít ministři podle politických triček. Jak pak bude vláda a vy osobně postupovat?

Vláda, respektive ministři v 99 procentech rozhodování nepostupují stranicky, ale na základě odbornosti. Doufám že tomu tak bude i nadále, i když samozřejmě situace poté, co byly zrušeny předčasné volby, je velmi složitá. Moje vláda byla komponována jako překlenovací na pět měsíců, nikoli jako kabinet na rok. Tahle situace je složitá pro mne, ministry, ale i pro politické strany. Všichni se v tom snažíme nějak obstát ale není to snadné.

Pevně doufám, že vláda bude dál fungovat jako tým, byť někteří ministři mají poměrně vyhraněné názory. Mým úkolem je každopádně zůstat maximálně apolitický. Přiznám se, že někdy je to hodně těžké. Někdy je až úsměvné, když mne jeden den ODS obviňuje, že podléhám ČSSD a druhý den zase Paroubek, že jsem ve  vleku ODS. Ani jedno přitom není  pravda. Snažím se jen vyváženě kormidlovat loď státu k parlamentním volbám. To, že na mne v posledních dnech různě útočí, je daň za můj úkol řídit nepolitickou vládu ve velmi politicky citlivé době.

Vláda, aby se mohly srazit výdaje či zvýšit příjmy rozpočtu pro příští a další roky, by musela přijít do Sněmovny s návrhy, které by se měly projednat již v lednu – stihne se to?

Nepředpokládám, že moje vláda bude do Sněmovny posílat nějaký úsporný balíček číslo dvě. Pokud nenastane nějaká nepředvídaná pohroma, budeme jako vláda držet na uzdě státní výdaje, abychom dodrželi náš závazek a zachovali schodek rozpočtu na 5,3 procentech HDP. Když se v pololetí bude ekonomice dařit, vázaní výdajů uvolníme, pokud bude situace ještě horší, nezbude než šetřit ještě víc.

Systémová změna, tedy změny na straně zákonem určených výdajů státu, nebo na straně příjmů státu, to musí být ale věc až vlády vzešlé z voleb. Rád bych však svému nástupci – ať už bude z jakéhokoliv politického tábora – zanechal dobře odborně zpracované varianty, jak příslušné zákony změnit. Mám už o tom jak to udělat jistou představu, ale nejprve o ní chci mluvit s politiky. Hned po Novém roce to bude hlavní téma na naše jednání.

Nebude tedy vláda postupovat tak, že bude podávat návrhy na rozpočtové úspory, hledat pro ně podporu a potom eventuálně prohrávat, a tak ukazovat, komu jde o peníze a komu o volby?

Jak jsem řekl: žádný druhý balíček v podobě jak vypadal, ten který nese jméno ministra Janoty, vláda nechystá.

A znovu opakuji: vláda bude vázat pět procent některých výdajů státu – a to může učinit v rámci své působnosti – aby udržela schodek na limitu 5,3 procenta HDP. Změny zákonů jsou věcí až vlády která vzejde z voleb.

Já udělám vše, aby moje vláda sama nevstupovala a nebyla zatahována do předvolebního boje stran. Řekl jsem v pondělí, že vláda nemůže nahradit neschopnost a neochotu politických stran k dohodě ve Sněmovně. Stejně tak ale platí, že tato vláda nesmí být nástrojem kterékoli jedné strany pro realizaci její politiky, nebo být figurkou v její strategii předvolebního boje.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám