Hlavní obsah

Rychlík při srážce s člověkem rozmetá jeho tělo, cestující nic nepoznají

Novinky, Tomáš Holý
Velim

Srazit člověka vlakem je strašlivý pocit, s tou hrůzou se musím vyrovnat, srážce se však nedá zabránit, popsal své zkušenosti z železnice bývalý strojvůdce Miloš Klofanda. Strojvůdci jsou děsivým zážitkům vystaveni téměř denně. Potvrzují to i statistiky, podle kterých jen v loňském roce zemřelo při nehodách na železnici v Česku 230 lidí.

Článek

Podle Českých drah tragických událostí v posledních letech neubývá. Kvůli tomu podnik připravil na zkušebním okruhu ve Velimi simulaci několika srážek s člověkem. Češi totiž často naprosto zbytečně hazardují se svými životy, když jezdí auty přes přejezdy, přestože svítí varovná signalizace, či když si zkracují cestu přes koleje. Případné následky nebezpečí si však uvědomí málokdo.

Foto: Michal Kamaryt, ČTK

Člověk při přímém nárazu s vlakem nemá šanci na přežití.

Kvůli tomu ČD připravily ve Velimi figuríny, do kterých narazil vlak jedoucí rychlostí 80, 120 a 160 kilometrů v hodině. Strojvedoucí použil rychlobrzdu vždy, když figurínu v oranžové vestě zahlédl. Ve vyšších rychlostech byla atrapa rozmetána.

„Je to sice jen figurína, ale tělo se tak chová. Jeho části jsou po srážce na stech metrech podél trati,“ popsal následky srážky mluvčí ČD Ondřej Kubala. Vlak jel v tomto případě rychlostí 120 km/h. Brzdná dráha byla přes půl kilometru, cestující uvnitř vlaku žádný náraz nepocítí, brzdění mnohatunového kolosu je pozvolné. Lidé tak vůbec netuší, co se stalo.

Podle statistik ČD se loni podobných smrtelných případů odehrálo na 170, dalších 75 lidí bylo zraněno. V číslech figurují i sebevrazi, jak upozornil podnik. Neméně tragické nehody se stávají i na železničních přejezdech. Na 46 procent nehod se stane i přes to, že na přejezdech je spuštěna červená světelná signalizace.

Celkově zemřelo loni na přejezdech 45 lidí, 124 jich bylo zraněno.

Zkušební okruh Velim

  • Okruh ve Velimi je autonomní železniční trať, na které Výzkumní ústav železniční testuje vlaky. Vlastníkem a provozovatelem jsou České dráhy. Okruh je unikátní, protože disponuje všemi napájecími systémy využívaných v Evropě. Je zde možné jezdit rychlostí až 200 km/h, ve výjimečných případech až 210 km/h. Díky tomu zde testují své stroje i zahraniční společnosti. Například francouzská firma Alstom zde vyzkoušela AGV, tedy nástupce rychlovlaku TGV.
  • Výstavba okruhu se začala plánovat v roce 1959. Velký zkušební okruh, který měří 13,276 kilometru, byl zprovozněn v roce 1963. O dva roky později byla trať elektrifikována. V dalších letech byla trať rozšířena o malý okruh, který měří 3,951 kilometru.

Přestože v podobných případech jsou strojvedoucí bez viny, po nehodách se musí vypořádat s následky, mívají totiž psychické problémy. Například před dvěma lety ve Vraňanech na Mělnicku vlak vjel do auta naschvál stojícího na kolejích. Šlo o pojistný podvod. I když strojvůdce za nehodu nemohl, podle ČD utržil psychickou újmu, která mu značně podlomila zdraví. Muž rok po nehodě, která otřásla jeho životem, zemřel.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám