Hlavní obsah

Politologové: Předvolební kampaň přiostří, nečeká nás nic hezkého

Novinky, Jiří Mach

Negativní politická reklama, osobní útoky a obviňování se před říjnovými mimořádnými volbami ještě vystupňují, upozorňují politologové. Podle některých je politická kultura v úpadku a to, co zažíváme nyní, je klid před bouří, kdy už ovšem všichni brousí šavle. Dá se očekávat, že gentlemanství půjde stranou a politici se budou vzájemně napadat a chrlit návrhy na řešení ekonomické krize.

Foto: René Volfík, ČTK

(Ilustrační foto)

Článek

„Obávám se, že ta politická kultura tak klesla, že nás nečeká nic hezkého. V současnosti je to takový klid před bouří, ale všichni už brousí šavle. Obávám se negativní kampaně, protože oni už to možná jinak dělat neumí,“ předpovídá politolog Zdeněk Zbořil.

Osobní napadání se podle něj bude určitě stupňovat, což už je patrné nyní, a poukázal na dnešní rozhovor na iDnes.cz, ve kterém přeběhlík Jan Schwippel tvrdí, že mu někdo v automobilu Inspekce ministra vnitra před hlasováním o důvěře vládě chtěl způsobit nehodu. „Já tomu nevěřím, ale znamená to, že existuje nějaká hysterie, že ti lidé reagují iracionálně,“ sdělil Novinkám Zbořil.

Stane se Paroubek tváří ODS?

Podobně se na situaci dívá i politolog Miroslav Mareš. Během negativní kampaně se bude svádět zodpovědnost za svržení vlády na konkrétní osoby v době českého předsednictví EU. „K osobním útokům se spíše přikloní ODS, protože se ukázalo na té předchozích kampani v roce 2006 ze strany ČSSD, že to relativně fungovalo, a koneckonců i ODS už avizovala, že se zaměří na předsedu soc. dem. Jiřího Paroubka,“ uvedl Mareš.

"Evropa nebo Česko, kašlu na to všecko. Váš Jiří Paroubek," stojí na billboardu kampaně ODS před volbami do EP.

Poté ale připustil, že model negativní politické reklamy zahrnující osobní výpady by mohly převzít i ostatní strany. „Ukázalo se, že v českém prostředí je to docela efektivní a souvisí to se současným trendem personalizace politiky,“ vysvětlil Mareš. 

Nebezpečný populismus 

Politolog Tomáš Lebeda ovšem upozornil, že takový trend by mohl mít i dalekosáhlé nepříznivé dopady na hospodářství. Osobní útoky a přestřelky mezi kandidáty by mohly odvést pozornost od naléhavých problémů a ještě prohloubit ekonomickou krizi.

„Domnívám se, že kampaně budou ještě profesionalizovanější, než byly v roce 2006, a myslím si, že negativní politická reklama bude dominovat,“ řekl Lebeda.

„Obávám se, že v souvislosti s krizí se budou strany předhánět, kdo ji dokáže efektivněji řešit, ale ve skutečnosti nepůjde o zodpovědná řešení, ale o populistické sliby, což je to, co v ekonomické krizi potřebujeme nejméně,“ nastínil Lebeda horší scénář nadcházejících voleb.

Optimistický scénář negativní kampaně

Podle něj ale může mít negativní kampaň i pozitivní dopady. Pokud se totiž strany budou trefovat do programu rivala, a nebudou útočit na osobnostní schopnosti jednotlivých lídrů vykonávat své funkce, tak může dojít k diskuzi o skutečných problémech. To by v důsledku mohlo pomoci řešit dopady ekonomické krize.

Forma negativní kampaně založené na osobních výpadech navíc podle Lebedy může poškodit i jejího původce. „Zahraniční odborníci, kteří formy kampaně zkoumají, se na tom neshodují. Jedna část tvrdí, že je to ta z nejúčinnějších forem kampaně, někteří upozorňují, že příliš mnoho negativity, obzvláště té osobní negativity, která směřuje proti jednotlivým kandidátům, může být kontraproduktivní,“ vysvětlil Lebeda. 

Anketa

Vadí vám kampaň založená na útocích na politické rivaly?
Ano
88,8 %
Ne
11,2 %
Celkem hlasovalo 3409 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám