Hlavní obsah

Český průmysl je na kolenou, dopadl nejhůře v Evropě

Novinky, Tomáš Holý
PRAHA

Tuzemský průmysl se koncem loňského roku sesypal jak domeček z karet. Zveřejněné údaje o propadu průmyslové produkce dokonce zaskočily i analytiky, kteří potvrdili, že je na tom nejhůře v novodobé historii. Ve srovnání s ostatními evropskými státy jsou čísla ještě tíživější, výsledek patří mezi nejhorší na starém kontinentě.

Článek

Západní Evropa, která se otřásala již v počátcích finanční krize, nakonec skončila v číslech před Českou republikou. „Je těžké říci, jak je možné, že výsledek je tak špatný. Faktem je, že Česko je závislé na exportech, nyní je však útlum. Poptávka je slabá,“ řekl Novinkám analytik Komerční banky Miroslav Frayer.

Ve středu Český statistický úřad uvedl, že v listopadu se průmyslová produkce v Česku meziročně snížila o 17,4 procenta. Ještě hůře je na tom hodnota nových zakázek, která klesla o 30,2 procenta.

Pokles průmyslové produkce ve vybraných zemích v listopadu 2008 (v %)
Česká republika17,4
Belgie5,3
Německo6,3
Francie9,0
Velká Británie6,9
Itálie9,7
Švédsko10,84

To v Evropě nemá obdoby, přitom ještě loni na podzim patřila Česká republika mezi nejodolnější země vůči globálním otřesům finanční krize. Jenže tvrdá rána tuzemskému autoprůmyslu vše změnila. Právě v listopadu výroba dopravních prostředků a zařízení klesla o 30,3 procenta.

Analytik Komerční banky Miroslav Frayer však uklidňuje, že špatná čísla podpořil i v listopadu nižší počet pracovních dní, a to ve srovnání s rokem 2007. Po odečtení tohoto vlivu by byl propad průmyslu o několik procent menší, pokles by byl „jen“ 13 procent.

Krize v autoprůmyslu:
Odvětví je těžce zasaženo po celém světě. Propad zájmu o nová auta jde ruku v ruce s masivním propouštěním a omezováním výroby. Jen v Česku by o práci během prvního pololetí mělo přijít přes třináct tisíc lidí, jak odhaduje Sdružení automobilového průmyslu. K redukci počtu zaměstnanců či přerušení výroby již musel sáhnout například lídr trhu mladoboleslavská Škoda Auto či kopřivnická Tatra, Avia a mnoho firem vyrábějící dílčí komponenty pro auta. Podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu se loni v ČR vyrobilo jen o jedno procento více motorových vozidel, a to jen díky novým automobilkám - kolínské TPCA a nošovickému Hyundai.

Špatná čísla zaskočila jak analytiky, tak Českou národní banku. Člen její bankovní rady Robert Holman na to reagoval tím, že zkonstatoval že letošní rok bude pro tuzemské hospodářství opravdu náročný.

Centrální banka tak počítá s nejpesimističtější variantou své prognózy pro letošní ekonomiku. Ta by měla vzrůst jen o půl procenta.

Reklama

Výběr článků

Načítám