Hlavní obsah

Sarkozyho s Merkelovou čeká paběrkování a oživování EU

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Irské odmítnutí Lisabonské smlouvy, reformní dokumentu Evropské unie, je tvrdou ránou ambicím francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho a německé kancléřky Angely Merkelová. Zatímco Merkelové se za německého předsednictvím podařilo prosadit schválení závěrečného textu smlouvy, Sarkozy měl pro nadcházející půlrok francouzského předsednictví velké plány. Teď musejí řešit, jak smlouvu a unii oživit.

Foto: Profimedia.cz

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy a německá kancléřka Angela Merkelová

Článek

Irské zamítnutí nepostrádá ve vztahu k Francouzům ironickou příchuť. Byli to Francouzi, kteří společně s Nizozemci v roce 2005 torpédovali předchůdkyni v současnosti předkládané smlouvy.

Elysejský palác na možnost odmítnutí smlouvy Iry reagoval chladně, neúspěch v ostrovním referendu je ale to pro něj stejně jako pro Berlín katastrofou. Znamená, že Francie nebude prostředníkem při jmenování do nového úřadu tzv. evropského prezidenta a zahraničního ministra, jak doufala.

Francouzský ministr zahraničí Bernard Kouchner v pátek ráno řekl, že Francie bude v EU každopádně prosazovat změny v oblasti přistěhovalectví, energetiky a klimatických změn. Přiznal ale, že irské „ne“ by bylo pro unii tvrdou ránou.

Sarkozy teď bude mít s Merkelovou plné ruce práce při oživování Lisabonské smlouvy. Nejčastěji se hovoří o tom, že ji předloží znovu ke schválení. To koneckonců v případě smlouvy z Nice fungovalo a Irsko ji napodruhé v roce 2001 přijalo. Tentokrát jsou ale francouzští diplomaté skeptičtější.

Irské "ne" bude mít na EU dopady
- Lisabonská smlouva nevstoupí v platnost začátkem roku 2009, jelikož k její ratifikaci je potřeba souhlas všech 27 členských zemí EU. Tudíž unie zatím nebude mít předsedu Evropské rady (voleného na dva a půl roku místo půlročního rotujícího předsednictví zemí), ani jakéhosi ministra zahraničí, který by měl skloubit několik dosavadních funkcí v EU a být tak silnějším představitelem zahraniční politiky unie. Další negativní hlas evropského lidu (po odmítnutí euroústavy v roce 2005) může navíc oslabit postavení EU na zahraničněpolitické scéně.
- Chod unie se bude řídit dosavadní platnou niceskou Smlouvou o EU, která ale předpokládá unii jen o 27 členech. Takže EU se nebude zatím moci dále rozšiřovat (jako první by již v roce 2010 rádo vstoupilo Chorvatsko), dokud neschválí vlastní reformu.
- Dokud unie nepřijme ani jiný reformní dokument, který by - jako to činí lisabonská smlouva - snižoval počet oblastí, v nichž při rozhodování rady ministrů stačí kvalifikovaná většina, bude jednání o mnoha otázkách stále těžkopádné a zdlouhavé. Jednomyslnost se totiž, jak minulost ukázala, hledá při tak vysokém počtu členských zemí velmi složitě.
- Francie a Německo by mohly oživit své snahy z minulosti na vytvoření "dvourychlostní" EU, tedy unie vnitřně rozdělené na aktivní, integrující se jádro, a na státy ostatní (spíše euroskeptické).
- V rámci EU by se tak asi oslabilo postavení Irska. Podle francouzského státního tajemníka pro evropské záležitosti Jeana-Pierra Jouyeta, jehož země přebírá od července předsednictví EU, by dokonce bylo třeba hledat nový právní rámec pro vztah Irska a zbylých 26 členů EU.
- Ačkoliv některé země, například Británie, již avizovaly, že budou v ratifikačním procesu pokračovat, může irské "ne" v unii posílit euroskeptické hlasy, které budou volat po zmrazení ratifikace (jako se to nakonec stalo v případě euroústavy).
- Summit EU, který je plánován na 19.-20. června, bude zřejmě hledat varianty dalšího postupu, jež jsou de facto tři:
1) Lisabonská smlouva se mírně upraví a předloží Irům ke schválení znovu - jako to bylo v případě niceské smlouvy v roce 2002.
2) Vyjedná se nová "reformní smlouva", což je ale málo pravděpodobné a není jisté, zda to má vůbec smysl. Členské země totiž o kompromisním textu jednaly už dvakrát (euroústava a lisabonská smlouva) a ani jeden dokument neprošel přes hlas lidu (první ve Francii a Nizozemsku, druhý nejspíš ve čtvrtek v Irsku). Navíc lisabonská smlouva je euroústavě velmi podobná, takže třetí smlouva by nejspíš také nebyla radikálně jiná.
3) Unie učiní nejnutnější reformy úpravou niceské smlouvy.

Chtějí pokračování ratifikačního procesu

„Lisabonskou smlouvu podepsali čelní představitelé států a vlád 27 členských zemí EU a ratifikační proces už byl završen v 18 státech. Doufáme proto, že další státy budou v ratifikaci pokračovat. Jsme přesvědčeni, že reformy, které Lisabonská smlouva obsahuje, jsou nezbytné, aby se Evropa stala demokratičtější, výkonnější a schopnější reagovat na výzvy,“ uvedli Sarkozy a Merkelová ve společném prohlášení bezprostředně po oficiálním vyhlášení hlasování v Irsku.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám