Hlavní obsah

Na osudnou trať v Ostravě se vrací tramvaje

Právo, Radim Kijonka
OSTRAVA

Na trať linky číslo 5 mezi Ostravou-Porubou a Vřesinou, na které předminulý pátek zahynuli při srážce tramvají tři lidé a desítky jich byly zraněny, v pondělí opět vyjedou soupravy. Mají jezdit o dvacet kilometrů pomaleji než dříve. O vjetí tramvají na jednokolejku bude rozhodovat dispečer.

Foto: Radim Kijonka, Právo

Na takzvané výhybně ve Vřesině, kde se mají tramvaje křížit, přibylo pouze výstražné světlo. Jinak se technické zabezpečení nezměnilo.

Článek

Obyvatelé Vřesiny se podivují nad tím, že na trati ještě nebude fungovat automatické zabezpečovací zařízení, které by zajistilo, že by se nespoléhalo pouze na lidský faktor. Zástupci ostravského podniku tvrdí, že vybudování moderního zabezpečovacího systému je otázkou několika měsíců kvůli náročnosti celého projektu. Začít fungovat by měl do konce roku.

Obyvatelé Vřesiny mají za to, že jeho pořízení nemůže být tak zdlouhavá záležitost. „Docela to nechápu, že tu trať chtějí spustit, a stále se bude spoléhat na řidiče tramvají. Přece vybudování nějakého zařízení, který by vyřadilo tramvaj z provozu, když řidič na trať vyjede omylem, nemůže být takový problém,“ řekli Právu dva muži, kteří si byli prohlédnout místo tragédie.

Zastupující ředitel dopravního podniku František Kořínek uvedl, že vybudování moderního zabezpečovacího systému obnáší řadu věci, přes zpracování projektu, výběrové řízení na firmu, která ho postaví, a konečné povolení Drážní inspekce. „Proto máme termín jeho vybudování předběžně určen do konce roku,“ konstatoval Kořínek.

Řidič bude volat dispečerovi

Obnovení provozu na trati chce dopravní podnik zajistit zdvojením opatření. „Tramvaj na místě křížení zastaví, řidič zvedne telefon a zavolá dispečerovi. Bez výslovného souhlasu dispečera se nesmí pohnout z místa. Značky, které tam jsou nyní, dublujeme tím, že tam bude světlo, které řidiče podruhé upozorní, že nesmí vjet na trať,“ přiblížil opatření Kořínek.

Blikající světlo, které bude řidiče upozorňovat, že se má na výhybně křížit s protijedoucí tramvají, nebude klasický semafor. Podle Kořínka by instalace semaforu vyžadovala delší povolování ze strany Dražní inspekce.

Blikající světlo, které bude řidiče upozorňovat, že se má na výhybně křížit s protijedoucí tramvají, nebude klasický semafor. Podle Kořínka by instalace semaforu vyžadovala delší povolování ze strany Dražní inspekce.

Blikající světlo, které bude řidiče upozorňovat, že se má na výhybně křížit s protijedoucí tramvají, nebude klasický semafor. Podle Kořínka by instalace semaforu vyžadovala delší povolování ze strany Dražní inspekce. „Řidič si bude to světlo vypínat sám, a pak až vyrazí na trať. Ono to může vypadat divně, že řidič si bude vypínat výstražné světlo sám, ale jde o to, ať cestující neplašíme, že jede na trať, kde svítí červená. Bude mít vlastní dálkové ovládaní, kterým světlo vypne. Když projede, tak po několika sekundách světlo opět naskočí,“ popsal fungování jediného nového zařízení Kořínek.

Blikající světlo, které bude řidiče upozorňovat, že se má na výhybně křížit s protijedoucí tramvají, nebude klasický semafor. Podle Kořínka by instalace semaforu vyžadovala delší povolování ze strany Dražní inspekce. „Řidič si bude to světlo vypínat sám, a pak až vyrazí na trať. Ono to může vypadat divně, že řidič si bude vypínat výstražné světlo sám, ale jde o to, ať cestující neplašíme, že jede na trať, kde svítí červená. Bude mít vlastní dálkové ovládaní, kterým světlo vypne. Když projede, tak po několika sekundách světlo opět naskočí,“ popsal fungování jediného nového zařízení Kořínek.

Blikající světlo, které bude řidiče upozorňovat, že se má na výhybně křížit s protijedoucí tramvají, nebude klasický semafor. Podle Kořínka by instalace semaforu vyžadovala delší povolování ze strany Dražní inspekce. „Řidič si bude to světlo vypínat sám, a pak až vyrazí na trať. Ono to může vypadat divně, že řidič si bude vypínat výstražné světlo sám, ale jde o to, ať cestující neplašíme, že jede na trať, kde svítí červená. Bude mít vlastní dálkové ovládaní, kterým světlo vypne. Když projede, tak po několika sekundách světlo opět naskočí,“ popsal fungování jediného nového zařízení Kořínek.

Kromě těchto dvou opatření se na kritickém úseku jednokolejky sníží dosud povolená rychlost ze 60 na 40 kilometrů za hodinu. „Důvodem je to, že kdyby nyní došlo ke stejné situaci při rychlosti 40 kilometrů, tak by stačili řidiči tramvaje ubrzdit,“ podotkl zastupující ředitel DPO.

Řidiči navíc museli absolvoval školení o nových bezpečnostních předpisech na trati.

Konečné slovo ke zprovoznění tratě ještě bude mít v pondělí dopoledne Dražní inspekce. „Může mít ještě nějaké další doplnění, ale předpokládáme, že odpoledne by mohly tramvaje začít jezdit,“ dodal Kořínek.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám