Hlavní obsah

Stáhněte billboard se spícím Schwarzenbergem, vyzvala rada

Aktualizováno

Reklama na energetický nápoj, v níž výrobce použil fotografii podřimujícího ministra zahraničí Karla Schwarzenberga, porušuje některá ustanovení etického Kodexu reklamy. Shodli se na tom členové arbitrážní komise Rady pro reklamu.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ministr zahraničích věcí Karel Schwarzenberg

Článek

Zástupci rady v úterý dodali, že žádají výrobce i média, aby tuto reklamní kampaň "obratem ukončili". Billboard s textem "Vydržíte déle" zachycuje ministra během nedávné volby prezidenta republiky.

"Arbitrážní komise konstatovala, že předmětná reklamní kampaň porušuje kodex tím, že nepřípustně využívá autority v komerční komunikaci," uvádí se v prohlášení, které podepsali prezident rady Radek Pokorný a výkonný ředitel rady Ladislav Šťastný.

Reklama podle arbitrážní komise také poškozuje dobré jméno reklamy, protože Schwarzenbergovu autoritu navíc využívá bez jejího souhlasu. "Fakt, že zobrazený člen vlády k takovémuto kroku souhlas nedal, podtrhuje záměr šiřitele postupovat ve svých reklamních aktivitách v rozporu s etickou samoregulací prosazovanou Radou pro reklamu," míní rada.

Reklama musí být slušná

Rada se ve svém prohlášení mimo jiné odvolává na bod kodexu reklamy, podle kterého "reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority, i když by oni sami se svým úplatným či bezúplatným působením v reklamě souhlasili".

Reklamní billboard zachycující ministra během nedávné volby prezidenta republikyfoto: ČTK/Peška Stanislav

Reklama podle kodexu musí být také "slušná, čestná a pravdivá a musí být vytvářena s vědomím odpovědnosti vůči spotřebiteli i společnosti", a také že "žádná reklama nesmí v zásadě ohrožovat dobré jméno reklamy jako takové, či snižovat důvěru v reklamu jako službu spotřebitelům".

Ministerstvo zahraničí již dříve uvedlo, že považuje reklamu za klamavou. "Pan ministr nespí, ale přemýšlí," řekla již dříve mluvčí ministerstva Zuzana Opletalová poté, co se billboardy objevily na veřejnosti.

Sám ministr přitom po prezidentské volbě řekl, že u projevu obou kandidátů ve Španělském sále Pražského hradu "s úctou usnul". Mezi novináři i politiky se již delší dobu hovoří o ministrově schopnosti "podřimovat", ale zároveň sledovat vše, co se kolem něj děje.

Některé další příklady kontroverzních reklamních kampaní:
V srpnu 2007 automobilka Volvo zobrazila v reklamě blondýnu a muže s romskými rysy. Poselství kampaně bylo Volvo není pro ni či pro něj, Volvo je pro vás.
V květnu 2007 se objevila reklama na Fernet Berentzen, ve které vystupoval herec Sagvan Tofi. Spot se odkazoval na film z 80. let Kamarád do deště, v němž si Tofi zahrál. Tofi v reklamě hovořil o alkoholu jako o "někom, kdo vás podrží" nebo jej oslovuje jako "kámoše".
V září 2006 si rumunská ambasáda v Praze stěžovala na reklamu bulvárního deníku, ve které herec Jiří Krampol prohlašoval: "S Aha! se nenudím ani v Rumunsku!"
V únoru 2005 společnost Mountfield stáhla svou televizní kampaň, ve které se objevil stereotyp židovského obchodníka.
V srpnu 2004 se prezident Václav Klaus objevil v reklamě propagující soukromou brněnskou vysokou školu Newton College, v jejíž akademické radě byl jeho kancléř Jiří Weigl. Škola použila fotografii, na níž Klaus pózoval jako bezdomovec ležící na lavičce.
V březnu 2004 vzbudila protest reklama Rádia Kiss, která použila odsouzeného nájemného vraha Jiřího Kajínka. Kajínek je na ní se sluchátky na uších a nad ním je nápis Rádio na doživotí.
V lednu 2002 Rada uznala za neetický billboard s tehdejším předsedou ODS a Sněmovny Václavem Klausem s lyžemi značky Völkl, který měl propagovat služby restaurace ve Špindlerově Mlýně.
V únoru 1999 se v Česku objevily plakáty české verze erotického časopisu Hustler. Zobrazovaly blondýnu oblečenou v kůži, s bičíkem v ruce a se sloganem "Vládne na hradě domina?". Narážely na údajný vliv, který měla na rozhodování prezidenta Václava Havla jeho žena Dagmar.

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení.

Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je srovnávací, klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.

Reklama

Výběr článků

Načítám