Článek
Auto působí na první pohled hodně mladě, i když už má nějaký ten zářez na stromu života za sebou. Ale co u MPV vymýšlet za novoty, když základním kamenem je tvar karoserie (stále stejný), co největší obestavěný prostor a bezpečnost pro všechny cestujících.
Hlavně nenápadně
Auto je nenápadné jak zvenku, tak i uvnitř. Po usednutí za volant si říkáme, jestli to přece jen nechtělo o něco více invence v designu, než dát doprostřed přístrojové desky stříbrný obdélník plastu, do něj zabudovat ovladače rádia a klimatizace a před všechno vystrčit řadicí páku na "poloostrov". Jenže čím více jsme najeli s automobilem kilometrů, tím příjemněji jsme se zde cítili.
Čtyři - pět - sedm?
To hlavní na automobilu je však jeho prostornost a variabilita. Takže se podívejme, jak jsme na tom na předních sedadlech. Zde se posadí i dvoumetrový dlouhán a ke stropu bude mít ještě hodně velký kus místa. V loktech a ramenou je zde také dost místa. Ve třídě MPV této velikosti bychom jej zhodnotili na solidní průměr.
Přejděme dozadu. Tady jsou tři sedadla vedle sebe... Tedy vlastně... ehm... No tak znova.
Jsou tu dvě plnohodnotná sedadla na stranách, která nabízejí skutečně výborné pohodlí cestujícím. Pak je tu místo mezi nimi, kde je prázdno a že tu má něco být prozrazuje jen užší třetí opěrák. Ale kde je sedák? Chvíle hledání - cvak - a jedno ze sedadel se odklápí a odhaluje plastovou opěrku se síťovým úložným prostorem a dvojicí držáků na nápoje.
Pod druhou sedačkou je pak schovaný vyklápěcí sedák pro pátého cestujícího. I ten se sem pohodlně posadí a nebude mít žádnou potíž s prostorem (i když je sedačka už na pohled pouze půlová). Jen tvarování sedáku a opěráku je nepohodlné a nedá se srovnávat třeba s klasickou trojsedačkou Fordu S-Max.
V zavazadelníku (objem 426 l) se však pod podlahou schovává ještě jedna řada sedadel. Ta je spíš nouzová, protože na kolena zde moc místa není. Když zde někdo sedí, tak se ani nákladu moc do vozu nevejde - jen 112 l.
Pro diesel, proti dieselu
Pod kapotou vozu jsme měli turbodieselový dvoulitrový motor o objemu dva litry. Popravdě řečeno, pro tenhle automobil je jeho síla (360 N.m při 2000 ot./min) a výkon (105 kW při 3500 ot./min) nastavená přesně na tu úroveň, jaká je ideální.
Jen se nám často zdálo, že když se šlápne na plyn, motor dlouho čeká, než začne skutečně pořádně pracovat. Nebylo to turbodmychadlem, to už se točilo dostatečně, ale spíš tím, že elektronika zasahuje do dávkování paliva příliš a nechává mu hodně času na hoření, aby byly emise co nejnižší.
Sportovnější charakter
Podvozek je na MPV zajímavý. Je totiž sportovnější, než bychom od automobilu tohoto typu čekali. V zatáčkách se minimálně naklání, výborně drží stopu a reaguje perfektně na otočení volantem. Bohužel tím také trochu trpí komfort posádky.
A cena?
Základní cena vozu Mazda5 je 570 900 Kč za motor 1.8i. Naše motorizace a i testovaný vůz začíná na 770 900 Kč, kde má třeba xenonové světlomety, šestnáctipalcová litá kola, rádio se šesti reproduktory, dešťový senzor, vyhřívání sedadel.... Zdá se vám cena vysoká? Porovnejte to tedy s konkurenty. Citroën C4 Grand Picasso 2.0 HDI/100 kW (od 799 900 Kč), Ford S-Max 2.0 TDCi/103 kW (od 899 900 Kč) či Renault Grand Scénic 2.0 dCi/110 kW (od 663 900 Kč - v akci).
Technické údaje | |
Mazda5 2.0 D GT 7m | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1998 ccm |
Max. výkon | 105 kW při 3500 ot./min |
Max. točivý moment | 360 N.m při 2000 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7,3 |
Mimo město | 5,7 |
Kombinace | 6,3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 197 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10,4 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4505 mm |
Šířka | 1755 mm |
Výška | 1665 mm |
Rozvor | 2750 mm |
Objem zavazadelníku | 112/426/857 l |
Provozní hmotnost | 1535 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 5/5 |
Ochrana dětí | 3/5 |
Ochrana chodců | 2/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 570 900 Kč |
Základní cena motorizace | 770 900 Kč |