Hlavní obsah

Test Kia cee´d 1.6 EX: konec starých časů

Novinky, Jan Čech

Možná má divné jméno. Možná není až tak odvážná. Možná nevěříte korejské značce. Možná... Takových protivenství najdete spoustu, ale snažte se oprostit od těchto plytkých předsudků a zamyslete se nad tím, co nového Kia cee´d přináší.

Článek

Korejská automobilka vtrhla na světové trhy s modelem, jehož přednosti jsou zcela zřejmé. Prostornost, kvalita, evropský design, dobrá cena a sedmiletá záruka. To je ve stručnosti celá charakteristika vozu.

Evropané Evropanům

Kia se snažila co nejvíce přiblížit zákazníkům z našeho kontinentu. Proto byl nový vůz kompletně vytvořen v Evropském designerském centru. A na karoserii je to hned vidět. Sice neztratila ten východní šmrnc, ale je mnohem více "kontinentální". Přední i zadní část je velmi pěkně a čistě zpracována, jen možná mohli designéři více aplikovat fešácké prvky z konceptu. [představení konceptu]

Také doba nevkusných interiérů s tvrdými plasty a vkládanými autorádii už je ta tam. Kia cee´d nabízí v interiéru opravdu velmi dobře vyvedenou přístrojovou desku, která se může směle srovnávat s jakýmkoli evropským soupeřem. Je třeba říct, že pokud bychom jí porovnali s nudným designem koncernu VW, tak Kia jasně zvítězí. Všechno je totiž ideálně vzdáleno od řidiče, ovládání je intuitivní, vše je kvalitně zpracováno a materiály jsou příjemné na dotek.

Pochválit však musíme vůz i po stránce prostorové. Dostatek místa na předních sedadlech je dnes již téměř nutností, ale prostor vzadu nás velmi překvapil. Za 188 cm vysokého řidiče si sedne stejně vysoký cestující navýsost pohodlně a v žádném směru nebude strádat. Prostor po kolena má ještě rezervu, nad hlavou jsou do střechy ještě dva centimetry a v loktech a ramenech není potřeba se vůbec uskromňovat. Jen sezení na zadním prostředním sedadle je trochu nepohodlné, díky tvaru obšití sedadel.

Tichý a příjemný společník

Testovací vůz měl pod kapotou zážehovou šestnáctistovku, která byla hodně příjemným společníkem i na delší cestu. Především musíme vyzdvihnout jeho kultivovanost. Je tichý a klidný. Není to sice žádný závodník, ale k vozu se ideálně hodí. Však má také vysoký výkon 90 kW a točivý moment 154 N.m. To stačí na to, aby agregát plyně táhnul pěkně odspodu a měl dost síly i kolem jinde mezních 4000 ot./min. Pokud se agregát vyšplhá až k 6000 ot./min, už o sobě dává motor dost vědět po zvukové stránce a ztrácí dech. Takže doporučujeme skončit s vytáčením někde kolem 5500 ot./min.

Spotřeba vozu na hodnotě 6,4 l podle tabulek byla pro nás nedosažitelná, ale i 6,8 l na 100 km je hodnota také velmi pěkná.

První chyba

Automobil má skvělý podvozek. Vpředu je sice poněkud měkčí McPherson, který se v silné zátěži nechová úplně košer, ale všechno zachraňuje zadní víceprvkový závěs. Ten je opravdu vynikající a mnoho konkurenčních vozů si nemůže dovolit to, co cee´d.

Jenže nyní narážíme na jedinou výraznější vadu celého vozu. Tím je jeho řízení. Je dost přeposilované a silně nepřesné. Při malém natočení volantu se kolům moc nechce reagovat a pak stačí jen další malý pohyb a kola najednou prudce změní směr.

Výprodej?

Pokud se podíváme do ceníku, tak se nám protáčejí panenky. Tentokrát však v dobrém slova smyslu. Základní model se čtrnáctistovkou totiž stojí 338 980 Kč. V této ceně je zahrnuto centrální zamykání, el. ovládaná přední okna, ABS, EBD, šest airbagů (!) či imobilizer. My měli vůz v nejvyšší výbavě EX, kde bylo opravdu všechno, včetně vstupu USB pro audiosystém, klimatizace, ovládání rádia na volantu, aktivní opěrky hlav či metalický lak. S naším motorem tak vyšel vůz na 429 980 Kč a s příplatkovou výbavou 466 980 Kč. Říkáte si, že to je dost? Zkuste si takhle vybavit třeba novou Škodu Fabia. Cena za výbavu Elegance v šestnáctistovce je 404 900 Kč, a to máte o 13 kW nižší výkon, menší výbavu a popravdě řečeno i možná méně místa. A samozřejmě i kratší záruku na vůz.

Technické údaje
Kia cee´d 1.6 EX
Motor
Zdvihový objem1591 ccm
Max. výkon90 kW při 6200 ot./min
Max. točivý moment154 N.m při 5200 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město8,0
Mimo město5,4
Kombinace6,4
Výkony
Max. rychlost192 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod10,8 s
Převodovka
pětistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4235 mm
Šířka1790 mm
Výška1480 mm
Rozvor2650 mm
Objem zavazadelníku340/1300 l
Provozní hmotnost1475 kg
Ceny
Základní cena vozu339 980 Kč
Základní cena motorizace399 980 Kč
Cena testovaného vozu466 980 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Test Kia Rio 1.5 CRDi: Nenápadná kvalita

Kia Rio byla v minulé generaci ne zcela povedené auto. Ta současná se však může chlubit vším, co nabízí i evropská konkurence - hodně prostoru, slušivý design...

Test Kia Sportage 2.0 CRDi: dobrý parťák

Korejská Kia na českém trhu své SUV již nějakou dobu prodává. Jenže zatím měl používaný vznětový motor pouze klasické turbodmychadlo. V nabídce je nyní nový...

Výběr článků

Načítám