Hlavní obsah

Wankel slaví padesátiny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud bychom se vrátili do roku 1957, tak bychom se mohli setkat s německým inženýrem Felixem Wankelem, který tehdy představil prototyp svého motoru s rotačním pístem a cyklem spalovacího oběhu během jediné otáčky. Letos tedy tento motor slaví padesátileté výročí.

Článek

Začátky agregátu nebyly vůbec jednoduché. Porodní bolesti rotačního sférického pístu byly opravdu ohromné a především technika utěsnění třech spalovacích prostorů byl tak komplikovaná, že trvalo sedm let, než se dostal motor do prvního sériového vozu NSU Wankel Spider. Už čtyři roky předtím stejná značka ale představila koncept Prinz s tímto motorem.

Postupem času začali experimentovat s tímto agregátem různé automobilky - Mercedes-benz, Citroën, Alfa-Romeo či Mazda. A právě poslední jmenovaná si vzala tuto techniku za svou a snaží se agregát přizpůsobit, aby jeho nemoci byly alespoň eliminovány. Dnes se tak můžeme u nás setkat s Wankelovým motorem ve voze Mazda RX-8, ale v Japonsku jezdí s agregátem více modelů.

Kolem dokola

Základní myšlenkou Wankelova motoru je, že se zde nepřevádí posuvná síla na rotační a nedochází tak k velkým mechanickým ztrátám. Píst musí kroužit v ose stejné nebo alespoň rovnoběžné s osou klikového hřídele, v našem případě jí nazývejme spíš hřídelí sběrnou, či osou odběru výkonu.

Kompletní spalovací oběh ve Wankelově motoru. Zleva: sání, komprese, expanze a výfuk. (Foto Mazda. Kliknutím na obrázky je zvětšíte do původní velikosti)

Píst je umístěn tak, aby pracoval ve sférickém krouživém pohybu. Během tohoto cyklu se na stranách sférického trojúhelníku promítnutého do roviny vytvářejí postupným utěsňováním kompresní/spalovací prostory. Směs se do spalovacího prostoru dostává a jako spaliny odchází pryč soustavou postupně se odkrývajících sacích a výfukových kanálů.

Výhody a nevýhody

Jak jsme již řekli, zásadní výhodou je zvýšení mechanické účinnosti agregátu. tím se také mohly zvýšit otáčky motoru. V závislosti na tom se i zvedá litrový výkon. Jako příklad si vezměme Mazdu RX-8, která z "dvouválce" o objemu 2x654 ccm dokáže vymačkat až neuvěřitelných 170 kW při 8200 ot./min.

Na našem trhu jediným prodávaným modelem s Wankelovým motorem je Mazda RX-8 se 141 nebo 170 kW. (Foto Mazda. Kliknutím na obrázky je zvětšíte do původní velikosti)

Nevýhoda je jen jedna, ze které vychází pak několik dalších. systém utěsnění motoru je totiž velmi komplikovaný, a to znamená, že motor spaluje dost oleje. U Mazdy RX-7 se dokonce říkalo, že "žere tolik oleje co benzínu." Ani RX-8 na tom není nejlépe. Navíc vysoká rychlost otáček motoru dává palivu jen málo času na spálení, což opět zvyšuje emise. Také spotřeba dost radikálně roste. Ale Mazda stále motoru věří a připravuje již další generaci, která by měla všechny nedostatky odstranit.

Anketa

Chtěli byste mít automobil poháněný wankelovým motorem?
Ano
85,5 %
Ne
14,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1347 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Mazda RX-8 na vodík v reálném provozu

Vládní organizace města Hirošima a prefektura Hirošima, které mají sídlo v západní části Japonska, obdržely každá od Mazda Motor Corporation jeden vůz RX-8...

Mazda RX-8 má problémy

Automobilka Mazda se rozhodla, že svolá své modely RX-8 do servisů, aby zajistila správnost chodu motorů. Zatím se tato informace rozšířila jen v zahraničí,...

Výběr článků

Načítám