Hlavní obsah

Na kole i za hranice Česka. Co patří u sousedů do povinné výbavy cyklistů

Právo, Miloslav Vítek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Cyklistická sezóna je v plném proudu. Někteří si již dovolenou naplánovali, jiní o ní teprve uvažují. Pro ty, kteří o dovolené nechtějí jen lenošit, se nabízí několik tipů a doporučení.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Právě na kole se spousta českých turistů vydává na dovolenou do sousedních států. Ilustrační foto

Článek

Mezi cyklisty, turisty, ale i bruslaři je velmi oblíbenou destinací náš jižní soused – Rakousko. Zásluhu na tom má nejen snadná dostupnost a hezká příroda, ale také kvalitní stezky a jejich zázemí.

Mezi alpskými velikány

Oblíbené cyklistické a bruslařské trasy vedou podél řek a jezer, zejména v oblasti Solné komory. Krásná stezka vede například kolem jezera Wolfgangsee. V obci stejného jména můžeme nasednout na ozubený vláček (pěšky trvá cesta průměrně zdatnému turistovi necelé čtyři hodiny), který nás zaveze na horu Schafberg, z jejíhož vrcholu v nadmořské výšce přes 1700 metrů můžeme za jasného počasí vidět i další jezera této oblasti (Mondsee, Attersee, Traunsee apod.).

U jezera je možné se napojit na cyklostezku vedoucí do známého lázeňského města Bad Ischl. Svoji proslulost získaly lázně hlavně v 19. století, kdy si toto místo zvolila císařská rodina za své letní sídlo.

Právě Císařská vila, kde pobýval František Josef I. s manželkou Alžbětou Bavorskou, zvanou Sissi, patří k největším pozoruhodnostem tohoto města. Je zajímavé, že za vlády Františka Josefa I. byla vila v době jeho nepřítomnosti volně přístupná.

Od dubna do října si ji můžete prohlédnout, ale platí se vstupné. Do parku stojí lístek 4,5 eura (125 korun), chcete-li i do vily, pak si musíte připravit 11,5 eura (320 korun). Děti 7–16 let platí 3,5 eura (100 korun) do parku a 7,5 eura (210 korun) do vily a mladší děti mají vstup zdarma.

Foto: Profimedia.cz

Městečko Hallstatt na břehu stejnojmenného jezera.

Od lázní pokračuje stezka až k Hallstattskému jezeru. Na jeho břehu leží městečko stejného jména, které bylo až donedávna přístupné pouze po vodě. Zdejší zajímavostí je kostel, a hlavně kostnice, v níž je v několika vrstvách naskládáno přes 600 lebek. Asi hodinu chůze od města se nacházejí solné doly, které jsou zrekonstruovány a pro turisty přístupné.

Výlet na ledovec

Velmi populární je dnes také ledovec Dachstein. Ke spodní stanici lanovky můžete dojet mýtní silnicí (cyklisté mýtné neplatí, ale je to velmi náročné stoupání) nebo pěší turisty sem vyveze místní autobus. Abyste se mohli pokochat krásnými panoramaty přímo z vrcholu ledovce, musíte z peněženky vytáhnout 34 eur (940 korun) na lanovku.

Foto: Profimedia.cz

Alpské město Schladming

Pod ledovcem je město Schladming, kterým protéká řeka Enns. Ta je častým cílem cykloturistů. Stezka vede podél řeky a je téměř bez převýšení, tudíž vhodná i pro děti a méně trénované. Stezka vede až do městečka Altenmarkt im Pongau. Tam se nacházejí termální lázně Therme Amade. V nich mají 11 bazénů a pět druhů saun.

Nejznámější cyklostezka

Dunajská cyklostezka je už dávno pojmem. Je to trasa vedoucí po březích Dunaje z německého Donaueschingenu přes Rakousko a Slovensko do maďarské Budapešti o délce zhruba 1200 kilometrů. Povrch je většinou asfaltový a jede se po rovině. Samozřejmě nějaká menší stoupání na cestě jsou, ale žádné výšlapy nehrozí.

V Bavorsku, asi 30 kilometrů od Salcburku, se nachází město Berchstesgaden. Jeho jméno vešlo do historie především za II. světové války, kdy na hoře Kehlstein nechal Adolf Hitler postavit Orlí hnízdo, jednu ze svých rezidencí. Silnice, která vede nahoru, je pro motorová vozidla uzavřena a jezdí zde jen kyvadlová autobusová doprava.

Foto: Profimedia.cz

Orlí hnízdo

Zpáteční lístek stojí 13 eur (360 korun) a 6,5 kilometru dlouhá cesta trvá zhruba půl hodiny. Je dobré si hned po příjezdu rezervovat místo pro zpáteční cestu. Abyste se dostali až k samotné stavbě, je potřeba ještě absolvovat 124 metrů dlouhou jízdu dobovým výtahem, ke kterému vás dovede mramorem vykládaný tunel.

Po bývalé železnici

Velmi populární jsou v Německu cyklostezky vedoucí po bývalých železničních tratích. Jejich charakter zaručuje, že se nedočkáme žádných strmých stoupání.

Díky menší náročnosti jsou tyto trasy oblíbené hlavně mezi rodinami s dětmi a mezi cyklisty, kteří se při jízdě raději kochají pohledem na okolí než na displej svého sporttesteru.

Polsko a Slovensko

Nejznámější trasou v Polsku je cyklotrasa Odra–Nisa, která začíná na českém území u pramene Nisy a končí na pobřeží Baltského moře. Milovníci kol určitě nebudou zklamáni trasami okolo Mazurských jezer. V této lokalitě je několik kanály a řekami propojených vodních ploch. Největší jezero Sniardwy má rozlohu 114 kilometrů čtverečních. Na rozdíl od populární Dunajské cyklostezky je tady podstatně menší počet cyklistů.

Foto: Profimedia.cz

Břeh jezera Sniardwy

U našich východních sousedů je to s cyklotrasami podobné jako u nás. Stále vznikají nové, ale tempo jejich výstaveb není nijak překotné. Přesto stojí za zmínku cyklotrasy v okolí Terchové v Malé Fatře nebo u termálních pramenů na jižním Slovensku, kde můžete únavu z cest spláchnout v některém z mnoha bazénů či přírodních koupališť. Zatímco v Malé Fatře si cyklisté šlápnou i do kopce, na jižním Slovensku jsou to opět pohodové rovné úseky.

Okolo jezer

Pro cyklisty jako stvořené je se svými rovinami skoro celé Maďarsko. Nejpopulárnější trasy vedou okolím velkých jezer. Ta s označením B10 vede okolo Neziderského jezera (na Maďarské straně 38 kilometrů a v Rakousku 100 kilometrů) s převýšením přibližně 150 metrů. Kolem Balatonu vedou cyklotrasy v celkové délce 200 kilometrů. Pravda je, že občas se musíte o místo na cestě dělit s auty.

Povinná výbava cyklistů

V každé z okolních zemí je vyhláškou daná povinná výbava kol. Za její nedodržení hrozí i poměrně citelné pokuty.

Česká republika

Kolo pro provoz na veřejných komunikacích musí být vybaveno dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami, zadní červenou odrazkou, přední bílou odrazkou, oranžovými odrazkami na pedálech, na paprscích obou kol nejméně jednou oranžovou odrazkou z každé strany. Pro jízdu za snížené viditelnosti musí mít kolo navíc přední světlomet svítící bílým světlem, zadní světlo červené barvy, které může blikat. Ochranná přilba je povinná pro cyklisty do 18 let. Děti do 10 let smějí jet po silnici jen v doprovodu osoby starší 15 let.

Rakousko

Mimo stejného vybavení jako u nás musí mít v Rakousku kolo osvětlení, i když není viditelnost snížená, zvonek nebo klakson, a pokud jsou na kole převáženy děti, musí být zadní kolo chráněno blatníkem. Přilba je povinná pro děti do 12 let.

Německo

Platí stejné vybavení pro kola jako v Rakousku. Předpisy pamatují i na zákaz telefonování za jízdy. Hrozí pokuta až 25 eur. Děti mladší osmi let nesmějí na silnici, děti do 10 let mohou jezdit po chodníku, ale musí dát přednost chodcům. K přepravě dětí se mohou využívat cyklovozíky.

Polsko

Ani zde není v povinné výbavě nic mimořádného. Zvláštností ale je způsob jízdy na veřejných komunikacích, kdy maximální počet cyklistů v jedné skupině nesmí být větší než 15 lidí a vzdálenost mezi každým kolem nesmí přesáhnout pět metrů. Přilba není povinná.

Slovensko

Vybavení kol je stejné jako v Rakousku, navíc jsou povinné reflexní prvky na oděvu cyklisty v případě snížené viditelnosti. Přilba je povinná mimo obec, pro děti do 15 let i v obci.

Maďarsko

Ani zde se vybavení kol neliší od okolních zemí. V noci nebo za snížené viditelnosti je cyklista povinen obléci si reflexní vestu (pokuta až 30 000 HUF, necelé 3000 korun), na silnici se mohou pohybovat osoby starší 14 let a přilba není povinná.

V Budapešti mohou cyklisté využít přes 100 kilometrů tras, ale jsou to trasy v metropoli, a tedy mnohdy jsou to jen cyklopruhy na frekventovaných ulicích. A pokud si někdo myslí, že v Maďarsku nemůže čekat žádné kopce, pak ho určitě překvapí i několikakilometrová stoupání v pohoří Bükk.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám