Kamenný most v Písku

Raně gotický kamenný most klenoucí se v Písku přes řeku Otavu je nejstarší v České republice. Vznikl ve 2. polovině 13. století. Celkem 111 metrů dlouhý a přibližně 4,5 metru široký most s několika barokními sochami opakovaně poškozovaly povodně, naposledy v srpnu 2002. Vždy byl ale znovu opraven.

Kamenný most v Písku připomíná legendární Karlův most dnes už jen sochařskou výzdobou, ale kdysi míval podobně jako jeho větší pražský kolega dvě mostecké věže. Jak uvádí dobové svědectví, první se zřítila při povodni roku 1768 i s hlásným, druhá byla stržena roku 1825 kvůli dopravě. Dnes slouží most pouze pro pěší.

Karlův most v Praze

Karlův most, původně zvaný Pražský či Kamenný, nese jméno po císaři Karlu IV. Most je 518 metrů dlouhý, necelých 10 metrů široký, stojí na 16 pilířích a zdobí ho 30 barokních sousoší. Postaven je z pískovcových kvádrů a z malty, do níž byla podle pověsti přidávána syrová i vařená vejce z Velvar, tvaroh a syrečky z Unhoště či víno.

Jedna z největších pražských chloub - Karlův most

Jedna z největších pražských chloub - Karlův most

FOTO: Archiv Thinkstock

Až do roku 1841, kdy Vltavu překlenul řetězový most v místě dnešního mostu Legií, byl také jedinou spojnicí pravého a levého pražského břehu. Dnes je Karlův most určen výhradně pro pěší. Každoročně se stává cílem tisíců zahraničních turistů.

Moderní most v Podolsku

Přes Vltavu vedly v Podolsku původně mosty dva – empírový řetězový a od 30. let minulého století také druhý. Ten byl 510 metrů dlouhý a 8,5 metru široký. Vedle sebe či spíše nad sebou stály až do napouštění Orlické přehrady. Empírový most, v té době již unikátní technická památka, pak byl přenesen do obce Stádlec, novější most stojí dodnes.

Na první pohled strohá konstrukce, na druhý architektonický skvost - to je podolský most.

Na první pohled strohá konstrukce, na druhý architektonický skvost - to je podolský most.

FOTO: Kudyznudy.cz

V době svého vzniku patřil nový podolský most díky 150 metrů dlouhému oblouku k největším v Evropě a pro zvláštní vznosnost a lehkost byl nazýván branou do nebe. Ostatně na předválečné výstavě v Paříži získal zlatou medaili a titul „le beau pont de l´Europe“, tedy Krásný evropský most. Dalšího ocenění se dočkal v roce 1939 na výstavě v belgickém Lutychu.

Stádlecký řetězový most

Empírový řetězový most z Podolska, který nechal v letech 1847 až 1848 postavit českobudějovický podnikatel Vojtěch Lanna a který by skončil na dně Orlické přehrady, byl rozebrán a přemístěn o kousek dál. Poslední dochovaný empírový most v ČR je 157 metrů dlouhý a šest metrů široký. Spojuje břehy Lužnice u obce Stádlec.

Řetězový most přestěhovaný z Podolska zdobí přírodu u obce Stádlec.

Řetězový most přestěhovaný z Podolska zdobí přírodu u obce Stádlec.

FOTO: Archiv CzechTourism

Z údolí jedné řeky do údolí druhé se postupně přestěhovalo 2000 žulových kvádrů o váze 1000 tun a 1100 ocelových součástek, které vážily dalších 100 tun. Každý kousek musel být pečlivě očíslován, aby se při opětovném sestavování dostal zpět na původní místo. Slavnostní otevření obnoveného mostu se konalo 25. května 1975.

Jurkovičův most v Novém Městě nad Metují

Není divu, že město s pohádkovým náměstím má také most jako z pohádky. Přímo z náměstí ho ale neuvidíte, protože se skrývá v zámeckých zahradách. Je dřevěný, pochází z roku 1911 a jeho autorem byl známý architekt Dušan Jurkovič, který se podílel na úpravách zámku.

Zdobený zahradní most v Novém městě nad Metují

Zdobený zahradní most v Novém městě nad Metují

FOTO: Kudyznudy.cz

Podobně jako další Jurkovičovy stavby, tedy například Pustevny, lázeňské budovy v Luhačovicích či rozhledna v Rožnově pod Radhoštěm i zastřešený zahradní most s domkem uprostřed připomíná valašské lidové stavby. Někomu možná perníkovou chaloupku.

Renesanční most ve Stříbře

Stejně jako rámují mostní věže Karlův most v Praze, je obdobná věž ozdobou kamenného renesančního mostu ve Stříbře. Ten je 60 metrů dlouhý a z pískovcových kvádrů jej kolem roku 1555 vybudoval stavitel Benedikt Volch.

Mostní brána ve Stříbře

Mostní brána ve Stříbře

FOTO: Kudyznudy.cz

Mostní brána ve Stříbře však nestojí na začátku mostu, ale uprostřed – rozděluje ho tak na dvě různě dlouhé části. Podpírá ji přes pět metrů široký návodní pilíř. Fasádu věže mostní brány zdobí psaníčková sgrafita a charakteristická je také původní šestiboká jehlancová střecha krytá prejzy.

Most v Bělé nad Radbuzou

Nenápadný most, určený pouze pro pěší, stojí v obci, která nepatří k příliš vyhledávaným turistickým cílům. Minimálně kvůli zdejšímu mostu si ale pozornost zaslouží. Jeho osm oblouků z masivních kamenných kvádrů překlenuje říčku Radbuzu již od roku 1723.

Malý most v Bělé nad Radbuzou zdobí několik soch světců.

Malý most v Bělé nad Radbuzou zdobí několik soch světců.

FOTO: Kudyznudy.cz

Romantický most se dostal v Bělé nad Radbuzou do městského znaku a podobně jako Karlův most v Praze jej střeží barokní sochy světců. Jejich ochranné ruce most potřeboval především v květnu 1945, kdy jej ustupující Němci chtěli vyhodit do povětří. Starostovi se ale podařilo most zachránit.