Zámek byl od roku 1979 kvůli rekonstrukci uzavřen. Během oprav se přišlo na to, že závady jsou daleko hlubší, než se původně předpokládalo. Navíc během necitlivé rekonstrukce byla velká část interiérů paradoxně poničena, takže zámek byl nakonec kompletně uzavřený po dobu sedmnácti let.

Nyní je již téměř celý přístupný. Málo se ale ví, že v prvním podlaží severního křídla nyní panuje čilý stavební ruch. Renomovaná restaurátorka Romana Balcarová zde navíc má plné ruce práce s obnovou stropních maleb.

„Dá se říct, že rekonstrukce Bílého zámku je už hotova z 90 procent, zbývá dokončit jen těch posledních sedm místností,“ řekl hradecký kastelán Radomír Přibyla.

Kastelán Radomír Přibyla ukazuje v jedné z dosud nezpřístupněných místností nástěnnou malbu, která bude letos restaurována.

Kastelán Radomír Přibyla ukazuje v jedné z dosud nepřístupných místností nástěnnou malbu, která bude letos restaurována.

FOTO: Aleš Honus, Právo

Místnosti už brzo dostanou nové parkety a vrátí se do nich původní nábytek. Velkou atrakcí budou dveře, které jednotlivé komnaty spojují. Podařilo se zprovoznit původní mechanismus jejich řetězového ovládání. „Je tam řetěz na kole. Potáhnete za něj a dveře se samy otevřou. Mysleli jsme si, že ten mechanismus byl pouze v jedněch dveřích, ale nedávno jsme zjistili, že je i v těch dalších,“ dodal kastelán.

Na dokončení rekonstrukce se podílí i restaurátorka Romana Balcarová, která na zámku strávila již zhruba deset let práce. Měla na starost obnovu těch nejcennějších výtvarných skvostů, ať už šlo o malby nástěnné a stropní nebo o obrazy.

O jak náročnou práci šlo, svědčí fotografie, které stav nyní přístupných prostor před rekonstrukcí zachycují. Nástěnné a stropní malby byly v minulém režimu často z ideologických důvodů vybíleny. Některé pak byly přelepeny papírovými tapetami.

Zbývají rekonstruovat dva stropy

Hodně práce měla restaurátorka například s velkoformátovým stropním obrazem Hold královně Kunhutě z počátku minulého století. „Velkým problémem byl papírový ochranný přelep ze 70. let minulého století. Papír se za třicet let rozpadl a lepidlo nešlo odstranit. Takže malbu jsme museli doslova po milimetrových kouscích zdlouhavě vybrušovat skalpelem. Toto mechanické snímání trvalo několik měsíců, pak následovalo čištění barevné vrstvy a drobné retuše,“ popsala restaurátorka náročný proces záchrany uměleckých skvostů.

V části zámku, připravované k novému zpřístupnění, bude Balcarová v letošním roce restaurovat výzdobu na dvou stropech a tím její zhruba desetiletá práce na Hradci skončí. „Zbývá už jen položit třešničku na ten dort,“ uzavřela restaurátorka.