Cykolomost spojí bratislavskou městskou část Devínska Nová Ves a rakouskou obec Schlosshof. „Pokud chceme dnes využít cyklostezky na rakouské straně, musíme z této části Bratislavy jezdit přes silniční přejezd Berg a to je dobrých 20 kilometrů. Moc se těším, že už v létě pojedu přes cyklomost a mohu využívat kvalitní cyklostezky na rakouské straně,“ řekl Novinkám Juraj Rezáč z Bratislavy.

Cyklomost je těsně před dokončením.

Cyklomost je těsně před dokončením.

FOTO: Ivan Vilček, Právo

Desítky Bratislavanů se již dnes chodí na břeh Moravy dívat na cyklomost, jehož výstavba je před dokončením. „Je to krásný pocit, že v místě, kde 40 let vedla železná opona, se buduje most, který spojí oba břehy Moravy,“ uvedla Eva Prokešová. Na slovenské straně mostu jsou dodnes zachované části ostnatého drátu. „Je to memento pro další generace, aby si mladí nemysleli, že hranice byly vždy otevřeny, jako jsou dnes,“ dodává rodačka z Bratislavy.

Cyklomost u Bratislavy je těsně před dokončením.

Cyklomost u Bratislavy je těsně před dokončením.

FOTO: Ivan Vilček, Právo

Pozùstatky železné opony

Pozůstatky železné opony

FOTO: Ivan Vilček, Právo

Vzpomíná, že ostnatý drát vedl od Devínské Nové Vsi až pod starobylý hrad Devín, všude hlídali vojáci se samopaly. „Za pár týdnů zde bude zprovozněn cyklomost a my můžeme do Rakouska pěšky nebo na kole a hlavně bez omezení,“ zdůrazňuje.

Z celkové délky mostu 955 metrů tvoří ocelová konstrukce 525 metrů. Most je široký čtyři metry. V případě potřeby ho mohou kromě pěších a cyklistů použít i vozidla záchranné služby.

V internetové anketě o název cyklomostu zvítězil recesistický název Most Chucka Norrise, ale konečné slovo budou míst místní poslanci na obou březích Moravy. Ve hře jsou zatím názvy Most Marie Terezie, Most svobody nebo Most železné opony.

V období Rakousko-Uherska spojovalo oba břehy řeky Morava 24 mostů. V čase pádu železné opony nezbyl ani jediný. Nový cyklomost umožní Rakušanům návštěvu hradu Devín a Slováci se mohou podívat do zámku Schloss Hof.