Zřejmě ano. Na polské straně Krkonoš na stadiónu Jakuszyce, které jsou od Harrachova, co by kamenem dohodil, zaplatíme od března dva zloté za osobu a den. Milovníkům Krkonoš a bílých stop nejsou Jakuszyce neznámé.

Šumava taky

O tom, že mají zájem zpoplatnit vstup do upravených běžeckých lokalit na Šumavě, informovala Česká televize. Pravda je, že např. sousedé v Rakousku v oblasti Ramsau-Dachstein část finančních prostředků na úpravy běžeckých tratí také generují ze vstupného.

Úpravu 220 km lyžařských běžeckých tratí v oblasti Ramsau-Dachstein jak pro klasiku, tak i pro bruslení zajišťuje Turistické sdružení Ramsau am Dachstein.

V Rakousku kartu koupíte v infocentrech a při náhodných kontrolách se jí prokážete.

V Rakousku kartu koupíte v infocentrech a při náhodných kontrolách se jí prokážete.

FOTO: Dáša Palátková

Již několik let je od lyžařů běžkařů vybírán poplatek, který je zpět vkládán na úhradu nákladů při úpravě běžeckých tratí. Jeho výše se pohybuje v různých rozmezích podle toho, jaký druh časové karty zakoupíte. Je vybavena čipem, vyznačena jménem a dobou platnosti.

Cena se pohybuje v relacích od 8 eur (odpolední karta), 10 eur (denní), 19 eur (na 3 dny) až do 90 eur (sezónní). Při náhodné kontrole v terénu se lyžař kartou prokáže. Koupíte ji buď v infocentru, nebo na běžeckém stadiónu.

Po celou dobu praxe prý Rakušané nezaznamenali při kontrolách prakticky žádný problém. Lidé chápou, že je správné finančně tyto aktivity podpořit. K úpravě tratí má Turistické sdružení Ramsau am Dachstein zakoupeny speciální stroje na úpravu „se stopaři“. Zaměstnává k nim v zimní sezóně čtyři pracovníky. Vedle běžeckých tratí upravují i zimní pěší trasy. Tím odvedou návštěvníky do určených míst, ti pak nepoškozují tratě připravené pro lyžaře.

Bez vstupného to nepůjde

Informace související nejen s provozem na tratích u nás shrnuje jednoduchá propagační skládačka, kterou návštěvníci získají jak v informačních centrech, tak i v celé oblasti, v ubytovacích zařízeních i na dalších veřejných místech. I krkonošští patrioti si zakládají na skutečnosti, že nejvyšší české hory už nejsou výspou pouze sjezdařů.

Veřejnost i místní obyvatelé vnímají velmi pozitivně, že se podařilo domluvit se správci Krkonošského národního parku i jednotlivými upravovateli systém, který odpovídá moderní ochraně přírody a zároveň uspokojuje požadavky náročných i rekreačních sportovců, kteří se vydávají v rámci klimatických možností do pravidelně upravované bílé stopy.

Úprava pro bruslení i klasiku

Péči o úpravu téměř 500 kilometrů běžeckých stop a tratí, na hřebenech a v jejich podhůří, v koordinaci Svazku Krkonoše, se systematicky věnuje řada dobrovolníků, měst a obcí, skiareálů, finančně přispívá řada partnerů.

Krkonoše už nejsou jen sjezdařskou výspou.

Krkonoše už nejsou jen sjezdařskou výspou.

FOTO: Dáša Palátková

Propočítali, že např. vloni bylo stroji na úpravu běžeckých stop najeto 13 643 km. Z toho je zřejmé, že podstatná část běžeckých tratí v Krkonoších je upravována kvalitně, v plném profilu jak pro bruslení, tak klasiku se „stopaři“ velkými stroji.

Pouze devět procent sněžnými skútry (většinou také se „stopařem“). Součástí dlouhodobého úsilí pracovníků Svazku Krkonoše i Správy Krkonošského národního parku je zajistit, aby značení lyžařských běžeckých tratí bylo jednotné, logické, doplněné mobiliářem, především velkými venkovními mapami. Proto bylo zhotoveno devatenáct vývěsních velkoplošných map. Jsou instalovány v terénu a ukazují, kudy lyžařské tratě vedou.

Berte to jako pozvánku do Krkonoš na pěknou projížďku na běžkách do jarní bílé stopy, prozářené sluncem. Až „Krakonoš prostřednictvím rosniček“ dopředu nahlásí pěkné počasí, nenechte si ji v upravených tratích ujít. Možná není od věci v té souvislosti uvažovat nad tím, že by si i tato lokalita zasloužila pozornost jejích uživatelů, třeba v budoucnu v podobě symbolického vstupného.