„Nejdřív jsem z toho vůbec nebyla nadšená. Měla jsem hrozný strach. Ale nakonec to bylo fajn dobrodružství. Dokonce jsem mohla i sama řídit,“ řekla Právu šedesátiletá Zdeňka Vávrová z Prahy.

Ta dostala spolu se svým manželem od přátel k jejich kulatým narozeninám poukaz na let větroněm. Podívanou z kabiny letadla absolvovali začátkem července ve středočeské Příbrami.

Balónem nad Karlštejnem nebo Konopištěm

Dárek v podobě dvacetiminutového zážitku ve vzduchu vyjde na zhruba osmnáct set korun. Cena romantického letu v oblacích horkovzdušným balónem nad Karlštejnem či Konopištěm se může vyšplhat až na téměř dvacet tisíc korun. Přestože částky jsou vysoké, lidé na netradičních dárcích nešetří.

Především pak obyvatelé metropole nelitují vydaných peněz. „Pražané si rádi dopřávají dražší zážitky a nebojí se adrenalinu,“ uvedl ředitel agentury Esennce Marek Mohyla s tím, že obecně lidé stále častěji utrácejí za dobrodružství.

„Zájem o tento druh dárků prudce roste. Náš letošní obrat bude o polovinu větší než loni,“ dodal Mohyla. Stejně jsou na tom i jiné firmy. Padesátiprocentní nárůst proti loňsku zaznamenala například také společnost Allegria. Podobně je na tom i agentura Zážitky. cz.

Největší výběr v Praze

Největší výběr přitom nabízí hlavní město a jeho okolí. „Pražané mají to štěstí, že v metropoli a v její blízkosti je nepřeberné množství zážitkových aktivit, takže mají víc možností. Ti z ostatních koutů republiky jsou pak nuceni vybrat z menší nabídky zážitků ve svém regionu nebo se za nimi vydat do jiného kraje či právě do Prahy,“ poznamenal Jan Hájek z firmy Zážitky. cz.

Mezi množstvím nabízených netradičních dárků vedou v letních měsících podle firem hlavně ty vzdušné. Vyhlídkové lety, lety vrtulníkem, historickým dvouplošníkem, balónem nebo skoky padákem jsou nyní nejvyhledávanější. Nejčastěji končí v rukou oslavenců narozenin nebo novomanželů.

Gastronomické zážitky na vzestupu

Ačkoliv přes prázdniny patří k nejprodávanějším adrenalinové zážitky, obecně lidé v poslední době vyhledávají více relaxaci. „Když jsme před pěti lety začínali, byli nejpopulárnější zážitky adrenalinové, později čím dál více relaxační a v posledním roce začínají úspěch slavit také zážitky gastronomické,“ podotkla Linda Vavříková z Allegria.

Tento trend potvrzují i jiné firmy, například společnost Fan Motion, která zážitky rozděluje podle emocí. Podle jejích údajů je relaxace vyhledávána ze dvaačtyřiceti procent, napětí pak ve třiceti procentech. V létě prý při výběru vedou hlavně kombinace emocí volnost, radost a napětí.