„Automobily značky Praga začal sbírat můj otec Emil Příhoda, od roku 1957 budujeme v rámci rodiny tuto kolekci, která v současné době svým rozsahem patří k třetí největší a nejucelenější sbírce na světě,“ říká Robert Příhoda, majitel Automusea Praga.

„Náš první automobil byl vůz Praga Alfa z roku 1924 cabriolet, ten používala naše rodina na běžný provoz a tuto značku jsme si tak oblíbili, že jsme si brzy pořídili další pragovky. To, co je dnes možno v muzeu vidět, je výsledkem intenzivní práce více než padesáti let a dvou, dnes již pomalu tří generací,“ dodává sběratel.

Lidová i luxusní

Všechny exponáty mají svou historickou hodnotu a každý kousek je něčím zajímavý. Mimořádné je, že sbírka představuje celou výrobní škálu automobilky Praga z let 1907–1985. Jsou zde zastoupeny nejenom osobní vozy, ale i různé speciály – sanitní, pohřební nebo zemědělské a také vojenská technika.

Raritou je i reklamní vůz na bonbóny Hašlerky z roku 1929.

Raritou je i reklamní vůz na bonbóny Hašlerky z roku 1929.

FOTO: Josef Hora

„Máme tady reklamní vůz Hašlerku, motocykly nebo sedm autobusů, jako celek je to kouzelné a zajímavé a svědčí to o naší dlouhé historii. Náš nejstarší vůz je městské taxi Praga V z roku 1908, které vozilo obyvatele českých měst ještě za Rakouska-Uherska,“ uvádí Příhoda.

Většina je pojízdná

K vidění jsou auta vyráběná pro český, ale i polský nebo anglický trh, automobilka Praga dodávala vozy do 71 zemí světa. Jsou zde zastoupena i auta závodní, luxusní nebo lidová.

Prohlídkový okruh s Robertem Příhodou trvá asi hodinu.

Prohlídkový okruh s Robertem Příhodou trvá asi hodinu.

FOTO: Josef Hora

„Na polský trh byla určena Praga Mignon z roku 1928, tzv. polský vyráběný z českých dílů v polské Osvětimi. V luxusní třídě vystavujeme Pragu Grand z roku 1928, ta patřila k tomu nejluxusnějšímu, co firma nabízela. Svědčí o tom i fakt, že např. přední sedadla byla potažena krokodýlí kůží a vozidlo bylo vybaveno zvukofonem,“ vysvětluje sběratel.
„Typické lidové auto doby veteránů je Praga piccolo „Lido“ z roku 1926, jehož cena byla stejná jako cena motocyklu s lodičkou,“ ukazuje Příhoda.

Ve zdejších vozech jezdili např. prezident Edvard Beneš nebo T. G. Masaryk. V rámci expozice tu mohou návštěvníci vidět vývoj čerpacích stojanů, včetně prodejny, která je vybavena skutečně tak, jak ti starší ještě pamatují.

Nejstarší veterán. Městské taxi z roku 1908.

Nejstarší veterán. Městské taxi z roku 1908

FOTO: Josef Hora

„Máme tady auto, které je neopravené, tak jak jsme ho objevili. Demonstrujeme na něm, kolik práce s rekonstrukcí veterána je."

Vystavená auta nejsou žádné makety, většina z nich je funkční. Opravit veterána je složité, chce to znalost mnoha řemesel. S veterány se pořádají nejrůznější akce, jízdy a soutěže. V nedávné době se Automuseum Praga stalo cílem celoevropského srazu vozidel Bugatti nebo Citroën.