V obou zmíněných městech, která leží v Moravské bráně, si přijdou na své zejména zájemci o historii a architekturu. Jsou velmi dobře dopravně dostupná, protože leží na hlavní komunikační trase z Olomouce do Ostravy a prochází jimi i nově zbudovaná cyklostezka Bečva.

Dominantou dvacetitisícových Hranic je zdejší renesanční zámek v centru města. Ten vznikl ve druhé polovině 16. století za Jana Kropáče z Nevědomí (1553–1572), a to přestavbou hradu.

Zámek a bratrský sbor v Hranicích

Zámek a bratrský sbor v Hranicích

FOTO: Archiv města Hranice

Posledním majitelem, který na něm sídlil, byl Václav Mol z Modřelic. Tomu byl po bitvě na Bílé hoře majetek zkonfiskován. Zámek poté získal kardinál František Dietrichstein a od té doby sloužil jen pro vrchnostenskou správu.

Zámek se dočkal kompletní rekonstrukce až koncem minulého století. Nyní je sídlem městského úřadu a zastřešená dvorana je přístupná i o víkendech.

Na hranickém Masarykově náměstí může návštěvník obdivovat barokní kostel Stětí sv. Jana Křtitele nebo budovu staré radnice z první poloviny 16. století. Nyní je v objektu knihovna, městské muzeum a galerie a také městské informační centrum.

Nábřeží Bečvy

Nábřeží Bečvy

FOTO: Archiv města Hranice

Ochoz pětipatrové radniční věže byl zpřístupněn teprve letos. Přilehlé ulice lemují desítky historických domů s podloubím. Za zhlédnutí stojí i bývalá synagoga, židovský hřbitov a také hradby. Z památek v okolí Hranic jsou zajímavé například funkcionalistické stavby v Lázních Teplice nad Bečvou, větrné mlýny ve Skaličce a Partutovicích či renesanční zámek v Hustopečích nad Bečvou.

Klenotem Moravské brány je bezesporu Lipník nad Bečvou, jehož centrum obepínají středověké hradby se zachovanými baštami. Díky množství cenných památkových objektů bylo jádro města prohlášeno v roce 1989 památkovou rezervací.

Na tamním Masarykově náměstí i v přilehlých uličkách se nachází bezmála sedmdesát památkově chráněných měšťanských domů. Náměstí se kromě dvou kašen a mariánského sloupu pyšní i renesanční radnicí přestavěnou v 19. století ve slohu pozdního empíru.

Zvonice se slunečními hodinami

Z lipnických církevních památek stojí za zmínku farní kostel sv. Jakuba Většího, renesanční zvonice z roku 1609 se slunečními hodinami, špitální kaple sv. Josefa či kostel sv. Františka Serafínského. V jeho sousedství se nachází barokní areál bývalé piaristické koleje. Pamětní deska tu připomíná slavného genetika J. G. Mendela.

K zajímavostem Lipníku patří i nově zrekonstruovaný zámek na Bratrské ulici, kde nyní sídlí část městského úřadu. Dvoupatrová budova s renesančním jádrem byla pseudobarokně upravena v polovině 19. století. Na nádvoří se nyní dokončuje oprava bývalé konírny, nad kterou se rozkládá unikátní střešní zahrada.

Připomínkou někdejší silné židovské obce jsou dva hřbitovy a původně pozdně gotická synagoga na Pernštýnské ulici, kde je dnes sbor Církve československé husitské.

Viadukty jsou chloubou železničního stavitelství

Ty, které zajímá historie železnic, by si neměli při pobytu v jihovýchodní části Olomouckého kraje nechat ujít možnost spatřit tři železniční viadukty u Jezernice a Hranic na trati z Přerova do Hranic, které jsou státem chráněnou kulturní památkou.

Jde o technicky náročné a významné stavby. Patří k předním železničním mostním stavbám dochovaným v autentické podobě. Dokládají vývoj dopravního stavitelství v regionu a navíc vhodně dotvářejí krajinu.

Nejstarší ze tří památkově chráněných viaduktů je ten u Jezernice. Dlouhý je 448,5 metru a stojí na 32 polokruhových klenbách.

Nejstarší ze tří památkově chráněných viaduktů je ten u Jezernice. Dlouhý je 448,5 metru a stojí na 32 polokruhových klenbách.

FOTO: Vlasta Hradilová

Nejstarší je viadukt u Jezernice, který byl v roce 1846 vybudován na císařské tzv. Severní dráze. Dlouhý je 448,5 metru a stojí na 32 polokruhových klenbách.
Kamenný viadukt u Hranic je z roku 1873. Je dlouhý 426,5 metru a má rovněž 32 kleneb.

Nejmladší viadukt je železobetonový a postaven byl v roce 1939. Stojí na 30 klenbách a je dlouhý 434,5 metru. Památky na umění starých železničních stavitelů se dočkaly v minulých letech rekonstrukce v souvislosti s výstavbou rychlostního železničního koridoru.