Bezpečnost

Kontroly cestujících
Prakticky všude na letištích se provádějí bezpečnostní kontroly cestujících a jejich zavazadel. Prodlužuje to dobu odbavení a je s tím nutno počítat jak při balení, tak pro včasný příchod k odbavení. Předpisy ohledně toho, co si smíte vzít s sebou do kabiny letadla, se liší.
Pokud jde o Českou republiku (a stejné předpisy jsou pro všechny země EU), najdete je na webových stránkách letiště. V zásadě jsou zakázány zbraně, výbušniny, jakékoliv ostré předměty. Veškeré věci, které mají tekutou nebo krémovou konzistenci (jakékoliv nápoje, parfémy, gely, krémy, šampony, zubní pasty) nesmějí být v případě, že si je chcete vzít v příručním zavazadle na palubu, ve větším balení než 100 ml, pokud byly zakoupeny jinde než v prostoru za odbavením.
V mimoevropských zemích (s výjimkou USA) tekutiny zpravidla tolerují.
Izrael jako země více ohrožovaná teroristy provádí zvláště důkladné prověrky včetně pohovorů. Na letiště proto musíte přijít ještě o hodinu dříve než obvykle. Bezpečnost je ale o to větší.

Kontroly přepravců – černá listina dopravců mimo EU
Bezpečnost cestujících střeží i kontroly technického stavu letadel. Letecké společnosti, které nevěnují bezpečnosti svých strojů dostatečnou pozornost, jsou zařazeny na černé listině leteckých přepravců. Jsou to zásadně mimoevropské společnosti, protože v Evropě by taková společnost přišla o koncesi. Na evropská letiště tito přepravci nesmějí létat. Pro vaši potřebu tedy stačí prověřovat leteckou společnost, jen kdybyste kupovali let samostatně někde v jiném světadíle.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

FOTO: archiv ACK ČR

 Linkové lety x lety na objednávku

Při zájezdech se používají dva typy letů: pravidelné letecké linky, které létají podle letového řádu, a lety na objednávku cestovních kanceláří, tzv. charterové lety.
Letenky na klasické pravidelné lety jsou dražší, jsou vázány na jméno cestujícího a některé typy letenek jsou nevratné (tedy při stornu se zaplacená cena nevrací ani částečně).

Rovněž nízkonákladové letecké společnosti létají podle letového řádu, letenky jsou vázány na jméno cestujícího a při změně je třeba zaplatit poplatek + rozdíl v ceně letenky v den původní koupě a v den změny (což může být i víc než původní cena letenky).

V letadle na objednávku cestovních kanceláří má obsazení míst v rukou cestovní kancelář. Doprava je součástí zájezdu, a jakákoli změna ze strany cestujícího je tedy změnou celého zájezdu (ze zákona je možná změna osoby za jinou, pokud splňuje podmínky účasti na zájezdu a pokud se uskuteční alespoň 7 dní před zahájením zájezdu, a to za administrativní poplatek zpravidla v řádu stokorun). V případě, kdy cestovní kancelář nemá obsazena všechna objednaná místa, může doprodávat místa v charterovém letu bez dalších služeb, tedy prakticky jako letenky.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

FOTO: archiv ACK ČR

 Změna letových časů

Ke změnám letových časů dochází z nejrůznějších příčin, a protože množství letadel a leteckých koridorů je zvláště v sezóně menší než poptávka, tak se jedna změna může promítnout i do více letů (letadlo se nestačilo vrátit na domovské letiště – nebo je koridor či přistávací dráha již obsazena jiným letem).
Z hlediska práv cestujících v letecké dopravě platných v zemích EU je třeba rozlišovat příčiny změn z důvodu vyšší moci a z důvodů na straně leteckého dopravce. V každém případě, pokud nedojde přímo ke zrušení letu, má cestující při delším zpoždění nárok na péči, která je odstupňována podle délky letu a délky zpoždění. Blíže v listopadové poradně. Nároky cestujících musí být veřejně zpřístupněny na každém letišti v EU, takže si je můžete kdykoliv ověřit.

Mezipřistání

Koupili jste si letecký zájezd z Ostravy do Antálye, prodávající vás ujistili, že jde o přímý let – a letadlo má mezipřistání v Praze a v Řecku. Terminologie je v tomto případě proti vám.
Přímý let neznamená let bez přerušení, ale let, kdy nepřesedáte na jiné letadlo.
Let, kdy letíte bez zastávky, se nazývá nonstop let.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

FOTO: archiv ACK ČR

Noční lety

Frekvence letecké dopravy roste, ale letové koridory zůstávají víceméně stejné. Cestovním kancelářím a jejich klientům by se líbilo, kdyby všechny lety do cílové destinace byly ráno a odlety zpět navečer – ale to prostě nejde. První obsazuje koridory a přistávací dráhy pravidelná – linková doprava. Charterové zájezdy se vměstnávají až mezi to, přičemž čím větší objednávka, tím větší naděje na volbu času. Češi jsou sice velcí cestovatelé, ale objemu například německých se to nemůže rovnat. Letem z německého letiště byste na to ovšem nevyzráli, protože zase ztratíte čas dopravou, a to s přesedáním a bez záruky návaznosti.

Mimochodem, noční lety mohou mít i výhody. Při troše štěstí se budete rekreovat v místě o něco déle. Na pláži to jde docela dobře zvládnout, i když ještě/už nemáte k dispozici pokoj. Ostatně v mnoha hotelech lze pokoj na půlden připlatit.

Pokud chcete mít jistotu, že váš let nebude přesunut na noc, vyberte si k dovolené krásný řecký ostrov Zakyntos. Tam jsou totiž noční lety zakázány z důvodu ochrany přírody, konkrétně želv.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

FOTO: archiv ACK ČR

 Občerstvení v letadle

V dobách, kdy bývaly letenky drahé, jsme si zvykli na to, že se během letu hojně podává občerstvení, pití a jídlo. S tlakem na snížení cen letenek se logicky prosadil trend poskytovat v turistické třídě méně občerstvení zdarma, a to ještě jen při delších letech. Při krátkých často neobdržíte zdarma vůbec nic nebo jen vodu. Nápoje včetně alkoholických a nějaký snack lze samozřejmě dokoupit v rámci palubního prodeje.

Pokud máte napjatější rozpočet, vyplatí se koupit si láhev s pitím na letišti (samozřejmě v uzavřeném prostoru za odbavením, jinak byste tekutinu nesměli vzít s sebou). Pokud se na palubě naopak chcete najíst podle svého výběru, některé letecké společnosti nabízejí možnost objednat si speciální catering již před odletem. Informace obdržíte ve své cestovní kanceláři nebo na webových stránkách konkrétní letecké společnosti.