Last minute je doprodej

Princip last minute = last moment = na poslední chvíli je u zájezdů totéž jako sezónní výprodej zboží: nejde o jiný produkt než ten, který se prodával půl roku předtím za plnou cenu. Smyslem a cílem slevy je doobsadit neprodaná místa, zvláště v dopravním prostředku.

Několikaměsíční sleva je podezřelá

Vzhledem k popularitě slev vůbec a last minute, zvláště v minulosti (dnes již hodně klientů pochopilo, že first moment je výhodnější), může být slogan „last minute“ využíván jako poutač pozornosti. Pokud jej najdete u nabídky zájezdu s odletem za dva a více měsíců, nejde ve skutečnosti o slevu na poslední chvíli, ale o takříkajíc normální cenu. V takovém případě se vyplácí nenechat se okouzlit sloganem, ale srovnat výši ceny s obdobnou nabídkou na trhu. Když zjistíte, že je úměrná, šlo o reklamní trik. Kromě této maličkosti ale může být všechno v pořádku.

Pokud byste zjistili naprosto neobvykle vysokou slevu dlouhou dobu před odjezdem, zbystřete. Může to znamenat počátek konce takové cestovní kanceláře. Protože za málo peněz není muzika ani v cestovním ruchu.

Vysoká sleva je naproti tomu opodstatněná krátce před odletem, kdy se cestovní kanceláři může lépe vyplatit prodat se ztrátou než neprodat vůbec.

FOTO: archiv ACK ČR

Mám na slevu nárok?

Klient má nárok na to, co bylo nabídnuto, a sice tehdy, kdy (nebo od kdy) to bylo nabídnuto. Pokud jsem koupil zájezd za plnou cenu a druhý den byla vyhlášena sleva, tak na tu slevu dodatečně nárok nemám. Ten mají jen ti, kdo zájezd zakoupili až po vyhlášení této slevy.

Last minute a úroveň služeb

Last minute znamená výprodej, nikoli prodej vadného produktu. Princip, že cestovní kancelář odpovídá za to, že služby budou poskytnuty ve smluvně sjednaném rozsahu a smluvně sjednané kvalitě, platí v plné míře i pro last minute zájezdy.

Přesto se stává, že zájezd zakoupený v režimu last minute není takový, jaký jste si představovali. Bývá to tím, že do režimu last minute jsou zařazeny méně atraktivní ubytovací kapacity. Pochopitelně – ty nejoblíbenější jsou v době last minute již dávno plně obsazeny. Sledujte proto kromě ceny i to, kam vlastně pojedete a jaké služby vás tam čekají. To neznamená, že nemohou být dobré – ale nemusí odpovídat právě vaší představě.

Kdo chce slevu a přitom si vybírat, ten musí nakupovat v první vlně prodeje.

FOTO: archiv ACK ČR

No name hotely

Výhodné ceny přináší také nabídka, ve které je ubytovací kapacita uvedena pouze typem a třídou. Klient si vybere, že chce do hotelu určité třídy (počet hvězdiček) do té a té země na pobřeží (někdy i na které místo). Teprve na místě se dozví, ve kterém hotelu bude trávit dovolenou. Je to loterie, která se určitě vyplatí cenově – a pokud jde o výhodnost kapacity, je to otázka štěstí: někdy může zbýt místo i ve velmi žádaném hotelu, jindy můžete být v odlehlém umístění.

Pár rad na závěr

Nevybírejte podle ceny. Heslo „nejsem tak bohatý, abych mohl kupovat levné věci“ platí pro dovolenou dvojnásob. Každá, i ta nejlevnější dovolená stojí čas a peníze, a když si špatně vyberete, promarníte obojí. Nekupujte lacino, kupujte výhodný poměr výkon/cena. A vždy mějte na paměti, že příliš nízké ceny jsou podezřelé.

FOTO: archiv ACK ČR

Senioři, vy a váš doprovod můžete koupit levně, a přitom dobře v rámci dotovaných nabídek 55+ (viz Poradna z 29. 10. 2014).