Kdo si počká, ne vždy se dočká

Nákupy zájezdů „last minute“ byly bestsellerem minulého desetiletí. Již po několik let cestovní kanceláře nejpozději před sezónou silně zredukovaly převis poptávky nad nabídkou, a tak se doprodej výrazně omezil. Pokud je vám jedno, kam pojedete, a pokud jste schopni o své dovolené rozhodovat v řádu dnů, může pro vás být čekání výhodné. Za opravdu velké slevy ale většinou pořídíte jen méně komfortní ubytovací zařízení v méně lákavých místech nebo nákup v předvečer či v den odletu. Jinak výše slev last minute obvykle nepřesahuje ty ze zahájení prodeje, ba ani jich nedosahuje, zvláště pokud jde o sezónní a podzimní měsíce. A výběr je výrazně chudší.

Rychlost je výhodou

Vůbec největší slevy, výhody a výběr je na začátku prodeje. Když máte „svoji“ vyzkoušenou cestovní kancelář, která organizuje zájezd tam, kam chcete jet, tak pokud dotyčná cestovní kancelář zahájila prodej již v prosinci, byl nejlepším termínem prosinec. Pokud nemáte přímo vybráno, skýtá nákup v prosinci sice nejvyšší výhodu u jedné každé té cestovní kanceláře, která prodej zahájila, ale může se stát, že v lednu, až zahájí prodej i další, objeví se nějaká nabídka, která by vám vyhovovala lépe.

Slevy v první chvíli – first moment – pokračují i nyní a vydrží obvykle ještě v březnu, jenže procentuální sazba slevy se měsíc od měsíce postupně snižuje.

Foto: ACK

Foto: ACKČR

 

Mám na slevu nárok?

Slevy a jiné výhody jsou marketingovým nástrojem producenta, případně prodejce. Kupující má na slevu nárok tehdy a jen tehdy, když splní podmínky, za kterých byla vyhlášena. Pokud je tedy inzerováno např. jedno dítě zdarma při účasti dvou dospělých, nelze vyžadovat totéž pro kombinaci 1 dospělý + 1 dítě. Pokud je sleva vyhlášena do určitého data nebo pro určitý počet kupujících, nelze ji vyžadovat po tomto datu nebo když byl počet kupujících naplněn. Rovněž není na místě rozčilovat se, že některá cestovní kancelář dává jiný typ slevy, než na jakou jste si zvykli, nebo že některý zájezd prostě se slevou nepořídíte.

Rychlost by neměla znamenat ukvapenost

Dovolená je zpravidla to, na co se celý rok těšíme. Tvoří nezanedbatelnou položku rodinného rozpočtu i volného času. Proto stojí za to, věnovat jí již před koupí dostatečnou pozornost, a to jak z hlediska plánů kdy, kam a co tam dělat, tak i z hlediska způsobu pořízení a termínu koupě.

Nevybírejte podle % slevy

Každý rád ušetří, ale okřídlené „nechci slevu zadarmo“ platí i v cestovním ruchu. Srovnávejte! Zvláště slevové servery uvádějí zásadně slevy 40 % a více (výjimečně i „jen“ přes 30 %). V některých případech skutečně můžete ušetřit (za cenu nejistoty, protože slevové servery nejsou pojištěny pro případ úpadku ani svého, natož cestovní kanceláře) – v jiných jde navíc jen o trik, protože tzv. původní cena může být výrazně vyšší než běžná nezlevněná cena u konkurence.
Dokonce se najdou případy, kdy na takové 30–40% „slevě“ docela proděláte – cestovní kancelář na volném trhu nabídne i bez slevy nižší cenu. Takže se vyplatí sledovat poměr výkon/cena a ne jen deklarovanou slevu. Připomínáme, že cenově srovnávat se musí srovnatelné, tedy zda jsou v ceně již zahrnuty všechny související poplatky a náklady na to, co si od dovolené slibujete – a pokud u některé nabídky ano a u jiné ne, dodatečné náklady připočíst.

Foto: ACK

Foto: ACKČR

 

Dovolenou v zahraničí ovlivní i kurzové změny

Již loňská intervence ČNB, která oslabila korunu, zhoršila kupní sílu každého turisty, jakkoli to cestovní kanceláře tlumily, jak mohly. Letos se k tomu přidal i rostoucí kurz dolaru a předpověď dalšího vývoje rozhodně nezní příznivě pro výjezdy českých občanů. Na poklesu kurzu koruny prodělají zpravidla nejvíce ti, kdo si dovolenou opatřují na vlastní pěst – a prodělají i ti, kdo využívají služeb zahraničních cestovních kanceláří. Nejlépe na tom jsou klienti tuzemských cestovních kanceláří, kteří si zájezd zakoupí nejdříve. Cestovní kanceláře sice smí jednostranně zvýšit cenu zájezdu z důvodu kurzových změn i u již uzavřených smluv, ale snaží se, seč mohou, k tomuto nepopulárnímu opatření nesahat a kurzové rozdíly promítnout až do nových ceníků, jejichž vydání je letos velmi pravděpodobné.

Při brzkém nákupu se pojistěte pro případ změn

Pokud kupujete zájezd s velkým předstihem před jeho realizací, myslete na to, co uděláte, pokud na zájezd nakonec nebudete moci jet. Nejprve si prostudujte podmínky cestovní kanceláře: některé nabízejí možnost dohodnout se na změně termínu zájezdu, není to však pravidlem, a to ani v případě, že k tomu máte sebevážnější důvody. Stornovat účast lze samozřejmě vždycky, ale čím blíže k termínu odjezdu, tím to přijde dráž. Zvláště u dražších zájezdů se proto vyplatí uvažovat o uzavření pojištění pro případ storna zájezdu. Některé cestovní kanceláře mají toto pojištění již zahrnuto do ceny zájezdu, většinou je ale nabízejí zprostředkovat podle přání klienta.
Pozor – toto pojištění musíte uzavřít včas, nelze je uzavřít až ve chvíli, kdy už víte, že se zájezdu nemůžete účastnit. Pojištění pro případ storna kryje jen storno z vážných důvodů, nikdy ne to, že jste se prostě rozmysleli jinak nebo rozešli s osobou, se kterou jste původně chtěli jet. Pro tyto případy vám zbývá možnost obstarat za sebe, respektive tuto osobu jiného klienta (např. jet s jinou partnerkou), pokud splňuje případné podmínky účasti, resp. pokud je to technicky a ekonomicky proveditelné. Prakticky možné to není, např. když součástí zájezdu je letenka na jméno, kterou nelze stornovat a opatřit jinou. Podrobněji též v našem červencovém článku.