Vědět, co chci

Zní to banálně – ale první věcí je si ujasnit, co vlastně od dovolené/cesty očekávám, na čem mi záleží nejvíc, z čeho jsem ochoten slevit – a co je mi víceméně jedno. Neméně důležité je rozhodnutí, co zajistit předem a co ponechat momentální inspiraci a dobrodružství spojenému s hledáním a (ne)nalézáním. Teprve pak má smysl něco zajišťovat. Jednání na základě emotivní fotografie nebo super nízké ceny může přinést hodně zklamání.

Zakoupit služby jednotlivě, nebo v balíčku

Pokud jde o poznávací cesty, je jednoznačně nejlepší svěřit se do rukou profesionálů a koupit zájezd zaměřený podle vašeho gusta, ať už z katalogu, nebo na objednávku ušitý na míru vám a vašim přátelům. Sami tšžko disponujete tak velkým fondem času, vědomostí a způsobů, jak si opatřit potřebné informace a odpovídající služby.

Zakupovat si tyto služby jednotlivě se obvykle nevyplatí. Také má člověk úplně jiný dojem z živého průvodce než z papíru nebo sluchátek na uších. Nehledě na to, že zájezd cestovní kanceláře máte chráněn pojištěním pro případ jejího úpadku, zatímco u jednotlivých poskytovatelů služeb nemáte žádnou jistotu a nikoho, kdo by se o vás v případě nouze postaral.

FOTO: František Vaňásek

Pokud jde o pobyt, je lépe či hůře připravených nabídek na trhu přehršle. Díky internetu v podstatě není problém získat spoustu informací o turistických centrech a spojení na místní hotely najdeme buď přímo, nebo na rezervačních serverech. Díky nízkonákladové letecké dopravě se také individuální koupě letenky dostala na dostupnou cenovou hladinu.

Samostatné plánování dovolené má nevýhody

První je paradoxně právě dostupnost informací. Je jich tolik, že se v nich hledající ztrácí – a nechcete-li se spokojit s prvním, nač přijdete, strávíte virtuálním cestováním málem celou dovolenou.

Dalším úskalím je fakt, že vytvořit lákavou nabídku není velký problém – horší už to pak může být s realitou. Ani recenze nemusí být spolehlivé (dají se obstarat na objednávku recenzovaného). V katalozích cestovních kanceláří jsou nabízené objekty pochopitelně také fotografovány z té nejlepší strany, ale přece jen se musí držet pravdy.

FOTO: Ing. Eva Mráčková, ACK ČR

Na klamavou reklamu platí zákon, který můžete použít u místně a právně dostižitelné cestovní kanceláře, ale zkuste reklamovat klamavou reklamu hotelu v exotických končinách, natož na doméně bez pevného kontaktu!

Co vyjde levněji?

Není pravdou, že by zájezd s cestovní kanceláří musel být dražší, než když si služby objednáte napřímo. Cestovní kanceláře zpravidla dostávají od dodavatelů slevy, které cenu zájezdu zvýhodní. Nadto při objednávce jednotlivých služeb někdy můžeme zapomenout připočítat dodatečné starosti a výdaje, které jsou v zájezdu vyřešeny — třeba transfer z letiště do hotelu a zpět vč. upřesnění odletových časů a úvodních informací od delegáta.

FOTO: Ing. Eva Mráčková, ACK ČR

Při koupi zájezdu termín letu koresponduje s termínem ubytování; při koupi ubytování přímo od hotelu, zvláště v rámci slevových hotelových balíčků nebo smlouvy o ubytování na časové úseky (timesharing, resp. tzv. „cestovní kluby“), může být problém obstarat si potřebnou dopravu tak, aby nějaký den nepřebýval, nebo naopak chyběl. Timesharing je ostatně složitější problém, kterému se budeme věnovat samostatně.

Zrovna tak jsou samostatnou kapitolou balíčky na slevových serverech. Mohou tam být prodávány zájezdy cestovních kanceláří. Ale pozor, zájezdem s příslušnou ochranou ze zákona se stanou až v momentě, kdy uzavřete smlouvu s cestovní kanceláří. Sám slevový kupon se řídí pouze podmínkami slevového serveru — a již nejeden takový server zkrachoval. Pokud jsou na slevovém serveru prodávány balíčky hotelů, bývají bez data a termín si musíte dohodnout obvykle až po zakoupení. Pak můžete zjistit, že vám možné termíny nevyhovují.

Jaké jsou záruky

Pro zájezdy cestovních kanceláří má občanský zákoník celou samostatnou kapitolu, která zákazníky chrání. Počínaje informačními povinnostmi a konče zárukou pro případ úpadku, kdy se o klienta v cizině postará asistenční služba pojišťovny a ti klienti, kteří nestačili odjet, dostanou odpovídající částku zaplacených peněz nazpět. Když se do úpadku dostane hotel nebo letecká společnost, mají klienti zpravidla smůlu (konkurzní podstata nikdy nestačí na vyrovnání závazků).

Pozor – záruka pro případ úpadku platí pouze pro zájezdy. Na jednotlivé služby, jako je jen ubytování či doprava, se žádná zákonná ochrana pro případ úpadku nevztahuje – a to ani když je zakoupíte v cestovní kanceláři.

Koupit osobně, nebo on-line?

Druhým rozcestníkem při koupi dovolené, resp. zájezdu, je to, jak zájezd koupíme. Zda při osobní návštěvě, nebo prostřednictvím internetu. Obojí má své výhody i nevýhody.

Internet máme k dispozici ve kteroukoliv denní či noční dobu, navíc často nabízí více obrázků a informací než katalog. Najdeme na něm zájezdy z celého světa. Jenže pozor! Vykouzlit webové stránky dovede téměř kdokoliv, serióznost obsahu však nikdo negarantuje. A tak se vyplatí prověřovat a neprověřitelné zahraniční nabídky raději vynechat. Jinak by mohly z vytoužené velevýhodné dovolené zbýt jen oči pro pláč.

Hevíz

Hevíz

FOTO: František Vaňásek

U ověřených cestovních kanceláří se ovšem nákup online (který však zdaleka neprovozuje každý, kdo má webové stránky) může vyplatit. Bývají zde poskytovány další slevy. Internetoví prodejci (tedy cestovní agentury) velkého formátu mají širokou nabídku a šikovné vyhledávače, také někdy poskytují svým klientům další výhody.

Většinou je ale téměř detektivním úkonem zjistit, kdo ten který zájezd pořádá. Je sice prakticky jisté, že jsou to jen pojištěné koncesované cestovní kanceláře — jiným by tyto servery neprodávaly, resp. ani nesměly prodávat — ale při výběru zájezdu by měla pověst pořádající cestovní kanceláře hrát významnou roli, a tak si ji raději neopomeňte zjistit. Stejně jako nezapomeňte získat z internetu před vlastní koupí co nejvíce informací o vybraném místě a službách. Rady o tom, co všechno při koupi na internetu sledovat najdete na zde.

Osobní návštěva je prakticky nenahraditelná. Především, člověk na člověka zapůsobí jinak než obrázky na monitoru počítače. U člověka lépe rozpoznáme, zda je důvěryhodný v tom, co říká, a nakolik se v daném tématu orientuje. I když nelze klást rovnítko mezi dobrého prodavače a dobrý zájezd, stejně jako mezi špatného prodavače a špatný zájezd.

Rozhovor s prodejcem přesto hodně napoví. Přinejmenším může klienta přivést k otázkám, které by ho zprvu ani nenapadly. A hned dostane odpovědi. A tak dost často lidé kombinují obě metody: vyhledávají si eventuální cíle dovolené na internetu, následně se doptají ještě osobně.

Ptejte se!

Vřele doporučujeme, aby se nebáli ptát na všechno, co by pro vás mohlo být důležité. Jak vypadá pláž, jaké jsou tam vlny, jak moc fouká vítr, co zábava (je x není, ruší moc x přiměřeně), jak vypadá hřiště či bazének pro děti, zda je v hotelu výtah, jaký je přístup k pláži, k dopravě, jaký je asi tak jídelníček a tak podobně. Zmýlená neplatí a může zkazit i jinak bezchybný zájezd.

Dotazovat se samozřejmě u některých cestovních kanceláří dá i online, zpravidla se odpovědi dočkáte, až když vám následně zatelefonují. Při návštěvě pobočky je rozhodně víc příležitosti si pohovořit a probrat to, oč vám jde. Dost možná, že si nakonec vyberete jiný zájezd, než o kterém jste původně uvažovali a bude lépe vyhovovat vašim potřebám.

FOTO: Ing. Eva Mráčková, ACK ČR

Pokud vybíráte jen online, pročtěte si recenze, ideálně z více zdrojů. Musíte je samozřejmě brát s rezervou, respektive s ohledem na to, kdo je psal, protože jinak se na vybavení a služby dívá teenager, jinak matka s dětmi a jinak senior.

Čtěte všechny podmínky

Nevynechávejte popisné pasáže, natož smluvní podmínky, abyste pak nebyli překvapení. Zvláště, pokud byste nenakupovali u cestovní kanceláře, mohou být podmínky i dost nestandardní.

U cestovních kanceláří je to jednodušší v tom, že vše podstatné předepisuje zákon. Nicméně i u jednotlivých cestovních kanceláří se podmínky mohou v detailech lišit od těch, se kterými jste třeba udělali zkušenost loni. Když uzavíráte smlouvu, důkladně si ji přečtěte. Překlep v datu nebo ve vašich kontaktních údajích by vás mohl, pokud byste měli hodně smůly, připravit o celou dovolenou.