Hlavní obsah

Jízda na pštrosech nebo bambusovým vlakem. Podívejte se na nejdivnější dopravní prostředky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zapomeňte na klasický autobus i na běžně vyhlížející automobily. To je nuda! Ve světě se totiž jezdí, přepravuje a dopravuje i mnoha jinými způsoby. Na Madeiře se například běžně jezdí na sáňkách po asfaltu, při návštěvě Asie vás nejspíš nemine cesta tuk-tukem. A vězte, že po světě jezdí i bambusový vlak nebo „kachní“ autobus!

Foto: Ilya Plekhanov (Wikimedia Commons, licence CC BY-SA 3.0)

Tuk-tuk je přímý potomek známých rikš. S příchodem motorových vozidel došlo k nahrazení běžícího človíčka technikou.

Článek

Silnice v Evropě a v Severní Americe jsou až na pár výjimek (o kterých se zmíníme) pořádná nuda, proto se podíváme i dál, do Asie, kde na silnicích a na kolejích občas jezdí i to, co Evropana donutí v úžasu otevřít ústa.

V útrobách kachny po londýnské Temži

Ano, i v Evropě, konkrétně v britském hlavním městě, nás může převážet něco ne úplně běžného. Možná jste někdy na pouti jeli v kachně, ovšem v Londýně v ní můžete i plout. Řeč je o vozidlech s označením DUKW, vyvíjených okolo druhé světové války pro americkou námořní pěchotu.

Foto: Dave Root (licence Public domain)

Autobus v řece nemusí vždy znamenat havárii.

Cesta v nich probíhá tak, že se turisté pohodlně usadí, a pak už jen sledují památky na souši a po efektním vjetí do Temže také obdivují okolí řeky. Pro obojživelné vlastnosti a podobnost názvu s anglickým slovíčkem „duck“ strojům nikdo neřekne jinak než „kachny“.

Istanbulská metro-lanovka
Je to metro? Vždyť to jezdí pod zemí. To, co spojuje istanbulské pobřeží a čtvrť Galata, je vlastně podzemní lanovka. Na 500 metrech vystoupá asi o 60 metrů, aby se dostala třeba ke Galatské věži.

Asií na korbě náklaďáku

Ale teď už jsme se přes Istanbul dostali do míst, kde pro Středoevropany vypadají některé tam běžné dopravní prostředky skutečně exoticky, tedy do Asie. Konkrétně do Laosu, kde mají „songthaew“, což v tamní řeči znamená „dvě řady“. V prostoru pro cestující, nebo spíše na korbě náklaďáku, jsou totiž u okrajů namontovány dvě dlouhé lavičky na sezení.

„Zlaté laoské ručičky“ (a thajské také, neboť přibližovadla tohoto druhu znají i v této zemi) konstruují songthaewy tak, že přestaví nákladní auto a udělají z něj tenhle prapodivný autobus. Nikdo si příliš neláme hlavu s tím, když na vůz nastoupí více lidí, než má auto kapacitu. Zkrátka stojí jako v jiném prostředku MHD, jen nemají nic, čeho by se mohli držet. Příznivci adrenalinových sportů by jásali, že mají spoustu vzrušení, nadskakování a nebezpečí za cenu jedné jízdenky MHD.

Foto: Ilya Plekhanov (Wikimedia Commons, licence CC BY-SA 3.0)

Máte doma pick-up, zahradní lavičky a pár trubek? Svařte to dohromady a staňte se autodopravcem!

Tuk-tukem napříč Thajskem

Vedle zmíněných songthaewů a oblíbených vyjížděk na slonech patří k turistickému koloritu Thajska také tuk-tuky, motorizované rikši, které se ze země hojně rozšířily do většiny států Asie, a ulice východu kontinentu si bez nich lze jen těžko představit. Kromě Thajska mají velké zastoupení i v Laosu, Kambodži, Indii nebo Pákistánu. Slouží k dopravě osob cestujících spíše nalehko, protože uvezou asi tak dva lidi se středně velkými batohy.

Foto: ESO travel

Motorová loďka sice není nic originálního, ale to ani není ve vodách u thajských ostrovů potřeba - zážitek přinese už jen sama příroda.

Když řidič nevidí na cestu...
Turisté jim říkají „cyklo“ a jde o „obrácenou tříkolku“. Brázdí historické čtvrti vietnamské Hanoje. Největší zvláštnost představuje fakt, že pasažéři sedí vepředu. Dostává se jim tak nejlepšího výhledu na specifika tamní zástavby. Vietnamské domy totiž byly dlouho daněny podle šířky čelní strany, takže bývají velmi úzké. Vidět se dají taky evropské prvky, které sem přinesli francouzští kolonisté. Při jízdě cyklem je vidí hlavně cestující, řidič se kouká zezadu přes ně. Nelze nevyslovit otázku, jak řídí, jestliže má dáma na předním sedadle klobouk s pavími péry.

Tuk-tuk budete v Kambodži považovat ještě za luxusní limuzínu, když se podíváte na „bambusový vlak“. Vypadá jako sestavený z čokoládového vejce s překvapením. To zkrátka někdo vezme stará kola z tanku (v Kambodži to není tak nedostatkové zboží jako v našich supermarketech), dřevěný rám, bambusový rošt, nějaký jednoduchý motor, smontuje to a hurá na koleje! Nutno podotknout, že jezdí jen po starých, méně využívaných dráhách, neboť svou rychlostí nižší než nízkou by „bambusáky“ značně komplikovaly dopravu.

O Thajsku najdete zmínku i v jiných článcích:

Foto: Marcel Oosterwijk (flickr.com/photos/wackelijmrooster/2768107246/)

I takhle se dá využít tříkolka. Častěji však vepředu sedí lidé.

České taxíky mají jednu nevýhodu. Když se s nimi bude někdo chtít svézt křížem krážem terénem Šumavy, asi dostanou dost zabrat. Na Filipínách si s tím hlavu nedělají, jezdí se tam totiž v džípech. Vozidla tu nechala na konci druhé světové války americká armáda a místní věděli, jak je využít. Tak se zrodila filipínská dopravní specialita – jeepney.

Na Madeiře se sáňkuje – na asfaltu

Nakonec se dostáváme k Africe. Západně od pobřeží Maroka najdeme Portugalsku patřící ostrov Madeira – už jen ten název evokuje pláže, palmy, slunce, koktejl s deštníčkem, a vůbec poetické chvíle.

A teď si představte, že se posadíte na jednom z nejvyšších bodů ostrova do proutěného koše se sedačkami, za vámi se rozběhnou dva domorodci, naskočí za vás na koš s ližinami a vy už svištíte ulicemi, kocháte se panoramatem přístavu a mořskými vlnami dole, trochu se tetelíte blahem a trochu se bojíte. Občasné problémy s kontrolou tohohle sjezdového gauče řidiči evidentně pro větší pobavení předstírají, ale komu se dělá špatně i na labuti na matějské pouti, ten by si tuhle kratochvíli měl raději odepřít. Přijde však o hodně.

Konkurence v turistickém odvětví je vysoká, proto neustále vznikají nové a nové způsoby ozvláštnění cesty. Svézt se něčím, o čem zprvu vůbec nic nevíte, je leckdy velká zábava. Pokud něco takového na dovolené vyzkoušíte, přejeme hodně zážitků!

Inzertní sdělení: Vydejte se za exotikou!

Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a Střední Ameriku, Tichomoří a Afriku vybírá z nabídky zájezdů last minute:

Město dříve sloužící pro pobavení amerických vojáků se změnilo v moderní město nabízející zábavu pro rodinnou dovolenou. Jeho pláže patří k nejoblíbenějším v Thajsku.

Vydejte se na západní pobřeží a užijte si krásu místní přírody, národní parky i města v čele s Los Angeles, Las Vegas nebo San Franciskem. Odleťte už v září!

I v USA mají svá dopravní specifika, třeba žluté taxíky v New Yorku. V nich se dá zajet třeba k novému World Trade Centre a dalším dominantám Manhattanu.

Čtěte dále:

Přečtěte si i o nejnebezpečnějších městech světa, o Ďáblově bazénku nebo o top destinacích v Itálii. Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky

Autor: Jan Švestka & Tomáš Cikán  

Anketa

Kam nejraději jezdíte na letní dovolenou?
do ČR
5,8 %
někam do tepla
34,5 %
spíš do chladnějších končin
7 %
jak kdy
4,7 %
nikam
48 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 171 čtenářů.

Jak si osedlat pštrosa!

Je to celkem jednoduché, cvičení pštrosi zvyklí pobíhat s turisty na zádech obývají třeba farmy v Jižní Africe. Na čem všem se ještě dá na světě jezdit? Výčet států není absolutní, nabízíme jen země, které jsou s komerčním využitím zvířete nejvíce spojené.

Želva – Keňa

Lama – Peru nebo USA v americkém národním parku Yellowstone

Jak - Čína

Psí spřežení – Norsko, například vyjížďky po národním parku Jotunheim

Buvol – Vietnam a další státy jihovýchodu Asie

Velbloud – Egypt, Austrálie, Mongolsko, Jordánsko…

Slon – Thajsko, Indie…

Zebra – ovšem nikoliv pravá, jedna čínská společnost nabízí projížďku na bílém poníkovi s namalovanými černými pruhy

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám