Hlavní obsah

Poznejte krvavou historii Železnice smrti a „neexistujícího“ mostu přes řeku Kwai

Po bombardování z konce války zůstaly z „mostu přes řeku Kwai“ jen tři mostní pilíře. Dnes ale opět stojí celý a jeho černá ocel je mementem stavby, jejíž byl součástí. Thajská Železnice smrti vznikla v rekordním čase, spojila Thajsko s městem Rangún v tehdejší Barmě a vyžádala si životy více než sto tisíc obětí.

Foto: Eric Molina

Nejslavnější částí celé trasy Železnice smrti je románový most.

Článek

Cesta sem trvá z Bangkoku asi dvě hodiny jízdy. Člověk přejede hranice provincie Kanchanaburi, a pak dorazí do stejnojmenného hlavního města. Místních obyvatel je pod padesát tisíc, turistů na první pohled přehršel.

Není divu, kniha „Most přes řeku Kwai“ a následně i film udělaly z tohoto místa turistickou atrakci. Co na tom, že jde o románovou fikci, a příběh mostu a celé železnice byl odlišný. I když neméně krvavý…

Slavný román a slavnější film!
Román Pierra Boulleho Most přes řeku Kwai vyšel poprvé v roce 1952. O pět let později vznikl na jeho motivy stejnojmenný film. Ten se nicméně netočil v Thajsku, ale na Srí Lance. To ani trochu nevadilo akademikům, kteří mu následně přiřkli sedm Oscarů. Jak román, tak film mají fiktivní zápletku, právě ta ale celou oblast proslavila.
Foto: Trevor Rickard

Při stavbě 415 kilometrů dlouhé trasy zemřelo několik desítek tisíc lidí. Nezapomíná se na ně, je tu několik památníků.

Železnice smrti

O železnici, která by spojila Thajsko a Barmu, se poprvé mluvilo už na konci 19. století. Celá stavba ale byla velmi nákladná, jak finančně, tak technicky, a proto se od ní upustilo. Celý plán pak ožil na konci 30. let. Japonci potřebovali zásobovací tepnu, po které by vozili vojáky a zásoby do Barmy, zároveň tu byly i plány na ovládnutí části území dnešní Indie.

Železnice končila v barmském městě Rangún, ve kterém stojí vzácná Zlatá pagoda: Zlato a diamanty. Pagoda Shwedagon je jednou z nejdražších staveb planety

Stavba začala v červenci 1942 a stavět se začalo z obou stran. Japonci nejprve na práce na stavbě najali místní obyvatele, které sužoval hladomor a kteří se upsali za dolar a zhruba půl kila rýže denně. Netušili, že je čekají nelidské podmínky, že se platu mnohdy nedočkají a že každý čtvrtý z nich na stavbě zemře.

Foto: ESO travel

Část trasy byla obnovena v roce 1957, ve stejném roce měl premiéru i film Most přes řeku Kwai.

Přesné počty obětí neznáme

V průběhu stavby se k nim pak přidali váleční zajatci. Japonci si pochvalovali, že jsou kvalifikovanější a díky předchozímu vojenskému drilu i disciplinovanější. Počet obětí, které si stavba trvající šestnáct měsíců vybrala, dodnes neznáme přesně. Japonci se s jejich počítáním nenamáhali.

Co dalšího v Thajsku?

Neblaze proslulé je období od července do října 1943. Stavba nabrala zpoždění. Dozorci byli pod ohromným tlakem ze strany vedení v Tokiu, a proto krutější než kdy předtím. Dělníci byli vyhladovělí, sužovaly je tropické nemoci, i přesto ale museli pracovat i 72 hodin v kuse. Počet obětí byl děsivý. V některých místech prý dělníci museli pracovat jen holýma rukama. 415 kilometrů dlouhý úsek ale vznikl včas.

Nezapomíná se, i kvůli turistům

Dnes tuto smutnou etapu připomínají právě dva hřbitovy ve městě a několik památníků, u kterých jsou dodnes denně čerstvé květiny. A samozřejmě tisíce a tisíce turistů…

Foto: yeowatzup

Pokud si chcete uklidnit pocuchané nervy, pak se vydejte dál do nitra Thajska, do některého z národních parků. Na snímku je například Erawan.

Všichni bez výjimky vyrážejí i k „románovému“ mostu za městem. Někteří pěšky, jiní tuk tukem, místním dopravním prostředkem, většina z nich ale s trochu stísněnými pocity. I přesto, že současný most nemá s tím románovým téměř nic společného. Působivý ale je, o tom žádná. Jen těch turistů by mohlo být méně.

Podobně krvavá byla i stavba Panamského průlivu. Podívejte se na článek Fascinující Panamský průplav: Poznejte jednu z nejkrvavějších staveb historie

Přejít se dá pěšky, využít se ale dají i místní turistické vláčky, které ho v pravidelných intervalech přejíždějí a průvodce během jízdy vypráví o pohnuté historii mostu i celé trasy. Samotný most byl dokončený v roce 1943, poslední vlaky přes něj přejely v létě roku 1945. Pak byl téměř zničený při bombardování na konci války. Mimochodem – stával vedle něj ještě most dřevěný, ten ale padl a po válce ho nikdo, na rozdíl od železobetonového souseda, neobnovil.

Inzertní sdělení: Vydejte se do Thajska

Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a střední Ameriku, Tichomoří a Afriku vybírá z nabídky zájezdů do Thajska:

Věděli jste, že v Thajsku jsou desítky národní parků? A že třeba ty mořské jsou naprosto unikátní? Poznejte přírodu tak krásnou, až bere dech. A pak relaxujte v nejlepších resortech této části Asie!

Žhavý Bangkok, luxusní Phuket, panenské Phi Phi, nedoceněný Ko Lanta… a spousta dalšího! Vydejte se poznat krásy thajských ostrovů. Potápějte se, šnorchlujte, užívejte si perfektní servis!

Podívejte se na místa, kde se psala (nejen) Thajská historie! Starobylé chrámy, opuštěná města, ale i život v Bangkoku a na závěr relax v některém z letovisek, které si vyberete!

Čtěte dále: 

Z dalších článků stojí za přečtení tipy na říjnovou dovolenou, článek o gorilí turistice nebo ostrov Čedžu. Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky

Autor: Lucie Štěrbová & Tomáš Cikán

Anketa

Do Thajska byste jeli...
... čistě za poznáním historických památek
4,7 %
... za krásnou přírodou
8,7 %
... kvůli potápění
3,3 %
... na klasickou pobytovou dovolenou
7,7 %
... na kombinaci poznávací a pobytové dovolené
75,6 %
Celkem hlasovalo 1502 čtenářů.

Národní park Erawan

Do parku Erawan je to z města Kanchanaburi jen pár desítek kilometrů. A překonat je určitě stojí za to. Park vznikl v roce 1975 a proslavily ho hlavně jeho vodopády a četná jezírka. V některých z nich si můžete dokonce nechat provést pedikúru od drobných rybiček.

Mimo to můžete navštívit místní krápníkové jeskyně, nebo doufat v zahlédnutí slona, nebo tygra. Mnohem pravděpodobnější ale je, že potkáte létající veverky.

Více informací najdete v článcích:

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám