Pěšky, na kolem nebo za volantem

Někdo se zaměřuje na horskou cyklistiku, někdo po horách raději chodí pěšky. A potom je skupina lidí, kteří si vrcholky Alp rádi užívají za volantem automobilu. Ve spolupráci s českým zastoupením značky BMW jsme měli k dispozici několik vozů této mnichovské automobilky a v několika článcích vám přiblížíme, jak se nám líbilo jezdit s nimi po Německu.

Pohled na jezero Chiemssee

Pohled na jezero Chiemssee

FOTO: DZT

Bavorsko je motoristům zaslíbené

Do bavorského Berchtesgadenu jezdím rád. V roce 2013 jsem tam byl poprvé a od té doby si nenechám ujít jedinou možnost opět se tam vrátit. Jako fanoušek čtyř kol jsem si zamiloval zejména Rossfeld Panoramastrasse, což je nejvýše položená panoramatická stezka v Německu.

Říká se mu bavorské moře - jezero Chiemsee

Říká se mu bavorské moře – jezero Chiemsee

FOTO: DZT

Na cestu vyrážíme v zimě v BMW 330xD, BMW 320xD GT a 520i. Benzinová „pětka“ je dvoulitr disponující 184 k a 270 Nm, obdobně je na tom naftové GT, kde je o něco vyšší točivý moment – 380 Nm. K trojkovému kombi s nejsilnějším motorem se vrátíme o něco později.

Najíždíme na dálnici na Mnichov a využíváme možnosti volných jízdních pruhů k otestování dynamiky vozů. GT má automatickou osmistupňovou převodovku, která v režimu Sport řadí rychleji, motor nechá jít do otáček a celkově je jízda s ním velice příjemná.

Oproti tomu pětka má manuální šestistupňovou převodovku, pohon jen zadních kol a pocitově je řízení řidičsky zajímavější. Na druhou stranu neudělá na dálnici ostudu ani jeden vůz.

Průzračná voda v Berchtesgadenu

Průzračná voda v Berchtesgadenu

FOTO: Ivo Wartalský

V tomto okamžiku nám však 330xD Touring mizí z dohledu a nám je jasné, že 258 k, 560 Nm ve spojení se systémem xDrive a maximální rychlost omezená elektronicky na 250 km/h činí z tohoto vozu již předem vítěze našeho testu…Nebo snad ne?

Rossfeld Panoramastrasse, 1570m n.m.

Rossfeld Panoramastrasse, 1570 m n. m.

FOTO: DZT

V pětce i GT, které je postavené na podvozku pětkového BMW, se můžete příjemně rozvalovat a dálniční jízda nám příjemně ubíhá až k Mnichovu, kde bohužel narážíme na klasický problém, a tím jsou zácpy v místech, kde se sbíhají dálnice – v tuto chvíli je nevýhoda manuálu trochu znát, protože neustálé popojíždění trénuje svaly levé i pravé nohy na pedálech.

Ale za necelou půlhodinu jsme venku z nejhoršího a pokračujeme k jezeru Chiemsee, kde si dáváme přestávku na odpočinek a kocháme se pohledem na jezero při západu slunce. Měníme se ve vozech a po chvilce pokračujeme dál do Berchtesgadenu.

BMW 320xD GT na sněhu

BMW 320xD GT na sněhu

FOTO: DZT

Všechny cesty vedou do Berchtesgadenu

Poučen z minulého roku (kdy jsem musel kvůli pár kilometrům platit dálniční známku) sjíždíme před vjezdem do Rakouska směrem na Bad Reichenhall a užíváme se cestu klikatými bavorskými silnicemi. Večer vjíždíme do Berchtesgadenu a míříme o kousek dál, kde se mezi pastvinami nachází hotel Lampllehen, provozovaný českou rodinou Řehákových.

Jsou to velmi milí lidé, hotel není přehnaně velký a všude je znát zejména péče o hosta – po náročné cestě je radost si odpočinout v příjemném prostředí. Po večeři se ještě vydáváme do Berchtesgadenu, procházíme se městem a domlouváme cíl na další den – Panoramastrasse.

BMW 520i

BMW 520i

FOTO: Ivo Wartalský

Ráno vyrážíme nejprve do myčky, aby byly vozy přichystány na focení – to se nakonec ukáže jako úplně zbytečné, protože část cesty ležící ve stínu je mokrá a po výjezdu nahoru není po předchozí návštěvě myčky ani vidu – takže se domlouváme, že vozy nafotíme druhý den, až bude hezčí počasí… A to byla osudová chyba, protože už večer začalo pršet a až do konce pobytu nám déšť bohužel vydržel.

Jezero Königssee

Jezero Königssee

FOTO: Ivo Wartalský

Pro řidiče, který vyznává sportovnější jízdu, a přitom dbá na spotřebu, jsou motory 20d a 20i možná zklamáním. Pro řidiče, který si chce užít pohodlné cestování, jsou naopak podle mě optimální volbou. Já mám rád svižnou jízdu, a proto si beru 330xD, volím sportovní režim podvozku, převodovku posouvám do režimu „Sport“ a odjíždím vstříc dobrodružství.

Nejprve mě čeká cesta dolů – z více než 1650 m – klikaticemi, kde sníh ani voda nebrání řidiči v plném využívání potenciálu vozu. Ovšem zjišťuji, že můj pud sebezáchovy je silnější. Dole se otáčím a užívám si jízdu do vrchu – teď už jsem mnohem odvážnější, ale podvozek zvládá i ty nejbláznivější zatáčky s bravurou… V duchu myslím na zapůjčení něčeho mnohem silnějšího, ale to už dojíždím na vrchol za kolegy a společně se vydáváme druhou stranou zpět do údolí.

Solný důl v Berchtesgadenu

Solný důl v Berchtesgadenu

FOTO: DZT

Když počasí nepřeje

Po náročném ježdění vám přijde vhod relaxace v nově otevřených lázních Watzmanntherme – nespočet saun, vířivek a velký bazén jsou balzámem pro tělo i duši. Večeře u Řehákových je opět vynikající a ochutnáváme i vína, která má pan domácí ve svých zásobách. Stále si myslíme, že zítra již pršet nebude, a uléháme s očekáváním zítřejšího výletu k jezeru Königssee.

Bohužel ráno nám přeje jen na chvilku, u jezera cvakáme pár fotek a brzy se běžíme schovat do vozů – déšť v horách je nepříjemný. Nevíte, kdy přestane, mračna nad vámi se ne a ne rozestoupit, a proto volíme jednu ze dvou alternativ – Haus der Berge (muzeum národního parku) a Salzbergwerk (expozice v solném dole). Hlasováním je rozhodnuto, že solný důl bude tím pravým.

Interaktivní zábava v solném dolenu

Interaktivní zábava v solném dole

FOTO: Jan Kasl

Parkoviště je sice poloprázdné, ale několik autobusů dává tušit, že se na řadu asi hned tak nedostaneme. Dokonce i v zimě je to velice oblíbená atrakce pro turisty. Na pokladně se dozvídám, že za hodinu můžeme dovnitř, a tak si čas krátíme u kávy přemýšlením o tom, kde nakonec budeme fotit, a doufáme, že to nebude až v Praze někde v garážích.

Zájem o informace je velký

Zájem o informace je velký

FOTO: Jan Kasl

Úžasná show v solném dole zahrnuje nejen informace o těžbě soli, ale zábavnou a interaktivní formou ukazuje, jak probíhají procesy v dolech a jaký byl technický vývoj těžby. Trávíme poslední chvíle v deštivém Berchtesgadenu a po obědě vyrážíme zpět do Čech. Na cestu si vybírám 330xD a po chvíli ztrácím kolegy z dohledu – můj vítěz testu je jasný.

Co říci závěrem? Jedná se v podstatě o tři různě vypadající vozy pro hodně podobné řidiče. Extravagantnější povahy zvolí 320xD GT, umírněnější 520i a ten, komu nezáleží na o něco vyšší spotřebě, si vybere 330xD, která ráda poslouchá povely řidiče. A perlička úplně nakonec – vyjet po zasněžené silnici s 320xD GT dveřmi napřed je naprosto úžasná věc – a tento vůz snad postavili právě jen pro tento účel.

Příště na vás čeká srovnání BMW X5 M50d a 318d při cestě na nákupy do Drážďan.