Hlavní obsah
Irbis neboli levhart sněžný se řadí mezi takzvané zranitelné druhy. Foto: Profimedia.cz

Šelma v oblacích. Neotřelý design letadla má upozornit na ohrožený druh

Bláznivé polepy na letadlech jsou už poměrně obvyklou záležitostí. Svou troškou do mlýna nyní přispěla kazašská společnost Astana Air, jejíž letoun Embraer 190-E2 zdobí čumák irbise neboli levharta sněžného. Nejedná se ovšem jen o estetickou vychytávku, irbis byl vybrán záměrně. Vzácná šelma totiž čelí hrozbě vyhynutí, píše server Daily Mail.

Irbis neboli levhart sněžný se řadí mezi takzvané zranitelné druhy. Foto: Profimedia.cz
Šelma v oblacích. Neotřelý design letadla má upozornit na ohrožený druh

Letadel s motivem levharta sněžného bude mít společnost celkem pět. Svým designem k sobě mají upoutat pozornost po celém světě, aby upozornila na nebezpečí, které vzácné šelmě, jež má domov mimo jiné v kazašských horách, hrozí. Irbis byl ještě donedávna ohroženým druhem, od loňského roku ho však ochránci přírody klasifikují pouze jako „zranitelného”, což znamená, že čelí velkému riziku vyhynutí.

Stupně obecného ohrožení zvířat
Zranitelný (vulnerable) - čelí velkému riziku vyhynutí ve střednědobém období
Ohrožený (endangered) - čelí vysokému riziku vyhynutí v blízké budoucnosti
Kriticky ohrožený (critically endangered) - čelí bezprostřednímu riziku vyhynutí v blízké budoucnosti
Zdroj: Mezinárodní svaz ochrany přírody (IUCN)

Inaugurační let levhartího letounu proběhne 19. prosince.

Foto: Profimedia.cz

„My všichni z Air Astana jsme potěšeni, že jsme obdrželi první z letounů typu E190-E2 a těšíme se, až ho uvedeme do provozu. Máme od něj vysoká očekávání z hlediska ekonomiky i dopadu na životní prostředí,“ uvedl výkonný šéf společnosti Peter Foster.

Levhartí letadlo se bude pohybovat na vnitrostátních linkách, ale také na linkách do Ruska, po střední Asii, Kavkazu a Číně. Inaugurační let proběhne 19. prosince. Cestujícím udělá mimo jiné radost, že sedadla jsou vždy po dvou, nikoli po třech, čímž odpadá problém s oním proklatým a tolik neoblíbeným prostředním místem.

Sedadla jsou řazena vždy po dvou, neoblíbeným prostředním místům se tak pasažéři vyhnou.

Foto: Profimedia.cz

Brazilská společnost Embraer, která je třetím největším výrobcem letadel po Boeingu a Airbusu, tvrdí, že jejich letouny se budou v budoucnu používat mnohem více i na evropských linkách. E190-E2 zatím vlastní aerolinky Widerøe, Swiss Air nebo AirBaltic.

A právě Embraery jsou dost často letadla ozdobená netradičními polepy, v minulosti například žraločí nebo tygří hlavou.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků